Jump to content

Maxbredd bakdäck


AndreazK

Recommended Posts

Hej!

 

Är helt ny i klubben 🙂 jag har en och 64 1/2 coupé som jag fixar lite på, kommer montera 4 link bak och justera bakaxel till lite bättre grejor, vad är den maximala bredd jag kan köra på fälg resp. däck (kan valsa in skärmkanterna) kan jag få på bredare om jag kör lite smalare bakaxel? bladfjädringen kommer försvinna...

 

Ha det gott 🙂

 

Mvh

 

Andreas 

Link to comment
Share on other sites

Nästan omöjligt svara på.
Du måste först veta däckdiameter du ska ha samt positionen i höjdled samt fjädringssträcka

Val av fälgdiameter bestämmer även urvalet av bredder på däck.  

Bakaxeln har inte så mycket med  ekvationen alls att göra annat än val av fälg.
Antingen tillverkar du en bakaxel efter fälgen eller fälgen efter bakaxeln.
Jag gjorde båda sakerna för att få exakt position och rätt utseende efter mitt tycke

Skaffa ett måttband och börja mät är nog säkraste svaret.

4-länk låter gammeldags "dragrace" och då spelar det ännu mindre roll....Bara kapa bort de innre hjulhusen och montera nya i bredd du behöver.

Eller vad är anledning till rapplig 4-länk?

Link to comment
Share on other sites

Hej hej!

Det blev en 4 link då det är en lite modernare variant med coilovers, och priset var helt rätt. Borde funka bättre än bladisarna och luftfjädringen som satt där?

Tänkte väl att det är måttband som gäller och ev innerskärmar... Tänkte bara att om någon gjort "liknande" resa så kanske det skulle bli lite enklare än att uppfinna hjulet igen 🙂

 

Men, men det är väl det mörka vinterkvällar är till för 🙂

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

On 2018-12-11 at 21:30, AndreazK said:

Hej hej!

Det blev en 4 link då det är en lite modernare variant med coilovers, och priset var helt rätt. Borde funka bättre än bladisarna och luftfjädringen som satt där?

Tänkte väl att det är måttband som gäller och ev innerskärmar... Tänkte bara att om någon gjort "liknande" resa så kanske det skulle bli lite enklare än att uppfinna hjulet igen 🙂

 

Men, men det är väl det mörka vinterkvällar är till för 🙂

 

Mvh


Luftfjädring är inget man vill ha om man inte gillar hänga en massa guldkedjor runt halsen!

Bladfjädrarna funkar utmärkt beroende på användningsområdet men tvivlar 4-länk ens gör märkbar skillnad för gatbruk. 
 

Jag följer Touring Car Masters och där används i princip 100% original system fast styvare....Och det funkar!....Bara bladfjädrar!

 

 

Här ser du en av Mustang vinnarna och dess upphängning......Mest bara förstärkt original

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...