Jump to content

Dåliga acctider i svenska motortidningar .


Lindermedia

Recommended Posts

Har själv precis köpt en manuell 2016  och har sett mängder av filmer med tider under 5 sekunder 0-100 även EU versionen.  Runt 4,8 sekunder . Nya 2018 brukar väl ligga på 4,4 sekunder ca.

När jag läser ett flertal tester så ser jag betydligt sämre siffror . Teknikens värld fick runt 5,5 sekunder med en 2016  421 hp  .Och senast när jag ser i nya Bilsport dom testar 2018 450 hp både manuell och automat  får dom 5,5 på den manuella och 4,8 på automat.  Tycker det låter ganska dåligt faktiskt.

Hur kan det skilja så mycket från uppgiven prestanda? Intressant är ändå att vid Teknikens världs effektmätning gav 2016 modellen 435 hp så borde definitiv levererat bättre tider. 

Egna erfarenheter ?  Min gamla 2007 Gt på 304 hp gick ju på strax över 5 sek och 13,8 på strippen. 

Link to comment
Share on other sites

Hejsan Fotoracer,

Detta med att etablerade motortidningar kommer fram till andra och sämre siffror an vad fabriken uppger är nog inget unikt för FORD Mustang. Jag vill minnas att jag har sett liknande för BMW, Volvo osv.

Kan tänka mig några orsaker: Nya bilar går lite tyngre i motorn, inte riktigt inslitna ännu. De flesta bilar brukat förbruka mindre soppa och gå snabbare efter 10 000 mil. Min egen 16 GT FB levererades också med däck som nog inte var optimala. När jag bytte till Michelin Pilot så kan jag lättare släppa på all motorkraft och den drar iväg utan spinn. Sist och slutligen varierar nog effekten på de serieproducerade bilarna, +-5% är nog inte omöjligt. Jag tror inte FORD publicerar tider med några minus bilar.

Mina tider? Skitsvårt att klocka noggrant, men jag är säker på att 5 sekunder kan klaras, om fästet bra. 4.8? Ja, inte långt ifrån i alla fall. Bilen har nu gått 2000 mil.

Martin

Link to comment
Share on other sites

Har du testat med och utan Launch control?  Borde ju bli optimalast starter med den som hjälpmedel.  När det gäller Bilsports riktigt dåliga tider med den manuella 2018 måste något varit fel på den bilen . Detta misstänkte dom även själva

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, fotoracer said:

Har själv precis köpt en manuell 2016  och har sett mängder av filmer med tider under 5 sekunder 0-100 även EU versionen.  Runt 4,8 sekunder . Nya 2018 brukar väl ligga på 4,4 sekunder ca.

När jag läser ett flertal tester så ser jag betydligt sämre siffror . Teknikens värld fick runt 5,5 sekunder med en 2016  421 hp  .Och senast när jag ser i nya Bilsport dom testar 2018 450 hp både manuell och automat  får dom 5,5 på den manuella och 4,8 på automat.  Tycker det låter ganska dåligt faktiskt.

Hur kan det skilja så mycket från uppgiven prestanda? Intressant är ändå att vid Teknikens världs effektmätning gav 2016 modellen 435 hp så borde definitiv levererat bättre tider. 

Egna erfarenheter ?  Min gamla 2007 Gt på 304 hp gick ju på strax över 5 sek och 13,8 på strippen. 

En av de större skillnaderna är att Svensksålda Mustanger har en annan bakaxelutväxling på 3.55 medans de amerikanska kan ha 3.73 från fabrik.
Sällan det framgår i testet vilken man testat
Det gör mycket i 0-100 men är ingen prestanda mätare

I övrigt är det en massa andra faktorer som spelar in och jag kan mycket väl tänka mig att man i USA är betydligt duktigare på att mäta på en riktig klistrig dragrace bana och då får man så felaktigt låga siffror.
Teknikens värd gör testet gissningsvis mer verklighetstroget på vanlig asfalt och med mer ordinära förare.  Då kommer bilens äkta prestanda fram

Att effekten skulle skillja -+5% från fabrik är högst osannolikt idag med alla sofistikerade system. Datorerna styr maskinerna idealiskt!
Enda orsaken till effektskillnad är atmosfäriska och bränslekvalitet.
Vet ej exakt hur pass styrd maskinerna är hos Ford men kör du ett bränsle med betydligt högre etanolhalt så kan man teoretiskt öka effekten rätt mycket med ökad tändning och bränslemängd.

En annan skillnad mellan äldre 2007 och nyare 2015+ är bakaxelns design.
2007 är en stel järnbalk som är perfekt för strippen men kass i övrigt.
2015+ blev det en IRS bakaxel som är grymt mycket bättre för nästan all körning förutom på strippen där den kan tappa grepp......Hur mycket tvistar de lärda!

En skillnad till mellan 2007 och 2018 är ökad vikt som påverkar
2007 1565kg
2018 1855kg


 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Performance pack 1 i US och Sverige har 3:55 i utväxling(för automaten), i US har de 3:75 på manuella. Det är de 40NM skillnaden mellan US och exportmodellerna som gör det är vad jag tror 🙂

Min med 295 pilot sport 4S, med lättare fälgar (5kg per fälg), CB005 cradle lockout, styvare diffbussningar, och A10 har jag fått ner till 4.7 på gatan enligt bilens egna tidtagare. Dock så stämmer inte bilen hastighet med de däcken. Med 295/35/20 så är hastigheten i 101.69 när bilen mätare visar 100 om jag räknat rätt, så säkert lite snabbare än 4.7. Den tiden som Ford uppger lär vara på preppat underlag och inte på gatan mao så kommer vara svårt att komma ner till fabriksuppgifterna på gatan

 

Om prestanda är prio, så blir bilen en helt annan med A10 jämfört med manuella. Med den växlingsmapp och antal växlar som är tillgänglig så tappar bilen väldigt lite i varvtal mellan växlingarna. 

 

Skall även tilläggas att jag körde med advancetrack på grund av dåligt fäste och därmed momentetbegränsning ..

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Några frågor , är det någon skillnad i utväxling på manuella och automat 15-17 med Performance pack och Custompack EU versionen ?  

Är inte manuella snabbare än den 6 vxl automaten då det finns Launch control på manuella?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har   hört att de ska klara 0-100 på 4 sek, men vet inte om det skiljer sig från Eu och USA versioner och med magneride och automat. Jag gillar min bil   men det  är lite mindre kul om det skiljer sig så mycket som en sekund  från vad Ford har sagt. Jag har automat  2018 och mangeride. Det är helt ok om de provat med bättre däck eller sånt, då vet jag att det går i vart fall. Har sagt till alla som frågat, att den gör 0-100 på 4sek 

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta att jag ställer frågan...  Men är det så dåligt drag i nyare Mustanger så man börjar ifrågasätta presenterade siffror från fabrik/tidningar osv?

Själv har jag aldrig kört nån nyare än 1995 vad jag kan minnas så har 0 egen erfarenhet.

En så pass stor bil ändå och jag antar att de väger en del? - om den gör 100km/h under 5 så borde det funka rätt bra eller?

Hur är det längre upp i registret? När man kommit ur storstan och ut på stora vägen.... Vad gör dem till 200.... 300?

Jag är dock mer insnöad på mina Foxar vilket de flesta inte ens vet vad det är... en liten, lätt bil med massor av möjligheter egentligen hur man än vill åka -fort, brett, kurv eller röljus... välj själv.

Har ännu inte haft turen att det skulle dyka upp en 05 eller nyare i backspegeln... vore skoj.

God fortsättning och Gott Nytt alla!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hade den varit fyrhjulsdriven hade 0-100 sett helt annorlunda ut men med två hjul krövs optimala förhållanden för att komma i närheten av fabrikens uppgifter, men tung är den också. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...