Jump to content

Recommended Posts

Som gammal dragracer så kan jag inte hålla mig från att försöka få bra mycket bättre drag under galoscherna än vad vad min 2018 5.0GT, A10, har som standard. Sen var tomten så snäll så han kom med dom här grejorna :-).

image.png.0d339a8195d6e8b2f1df2891cd8d940b.png

Det kommer ta en del tid att både få grejorna och installera dom, räknar inte med att ha installerat före tidig sommar. Men tänkte dela lite erfarenheter här om det kan vara av intresse. Jag är också intresserad av era erfarenheter från liknande installationer, gärna Whipple, men även kompressor kit i allmänhet. Vad har gått bra, mindre bra, vilken effekt har ni fått ut, vem är snabbast i Sverige, hur har det gått med besiktning, har ni gjort avinstallation av kittet om så hur gick det, service på Ford, garantiärenden som inte rör motor eller låda, m.m ? Frågorna är många, förmodar att många är intresserade av svaren.  

I 2018 tråden så kom första frågan upp som handlar om huruvida det är utrönt via delande av VIN/Strategy Code med leverantören huruvida kittet är kompatibelt med våra EU Mussar. Det enkla svaret är att det är det inte så här långt, men ska förstås göra det. Räknar med att Whipple har en lösning för en så pass stor marknad. På återhörande !   

(redigerad)

Din bil är en euro 6.2 med partikel filter på, det är väl egentligen inga problem i sig, men jag har försökt att greja det med roush kit och där vägrar roush att göra en programvara till den strategy coden pga av ett avtal med ford tydligen, vi vände oss då till våran tuner herre i USA han var också skeptisk med den coden. Och det var en jäkla tur att vi kollade detta innan order. En tänkbar lösning kan vara att ta ett styrdon från en USA mustang 

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1

Wow, Boundary gör ännu mer bra grejer till Mustang.

Tydligen en mustang fantast som i vardagliga livet håller på med grejer till industrin.

Men tycker det verkar vara bra att fler kan få riktiga grejer till sina Mustanger.

• Like 1
2 timmar sedan, Richard Nordström said:

Som gammal dragracer så kan jag inte hålla mig från att försöka få bra mycket bättre drag under galoscherna än vad vad min 2018 5.0GT, A10, har som standard. Sen var tomten så snäll så han kom med dom här grejorna :-).

image.png.0d339a8195d6e8b2f1df2891cd8d940b.png

Det kommer ta en del tid att både få grejorna och installera dom, räknar inte med att ha installerat före tidig sommar. Men tänkte dela lite erfarenheter här om det kan vara av intresse. Jag är också intresserad av era erfarenheter från liknande installationer, gärna Whipple, men även kompressor kit i allmänhet. Vad har gått bra, mindre bra, vilken effekt har ni fått ut, vem är snabbast i Sverige, hur har det gått med besiktning, har ni gjort avinstallation av kittet om så hur gick det, service på Ford, garantiärenden som inte rör motor eller låda, m.m ? Frågorna är många, förmodar att många är intresserade av svaren.  

I 2018 tråden så kom första frågan upp som handlar om huruvida det är utrönt via delande av VIN/Strategy Code med leverantören huruvida kittet är kompatibelt med våra EU Mussar. Det enkla svaret är att det är det inte så här långt, men ska förstås göra det. Räknar med att Whipple har en lösning för en så pass stor marknad. På återhörande !   

Du måste varit riktigt snäll då tomten kom med så mkt fina grejer till dig. 😊

För egen del inväntar jag nya fälgar, sänknings fjädrar, vinge, headers, tuner och CAI. Tyckte att det fick räcka o skämma bort bilen med.

• Like 1
2 hours ago, Badmanners said:

Vi bygger en hel del bilar. Denna 2018 gt får följade setup.

https://youtu.be/oflMocJGww0

DSS kardan

Procharger stage 2 kit

Pypes stegade långa grenrör 1 3/4" till 1 7/8', racekatalysatorer

FR sänksats

Steeda bump steer kit

Whiteline justerbara krängningshämmare med justerbara endlinks

Michelin pilot cup 2 295/30zr20 runt om

Ser grymt intressant ut, blir intressant att se och höra hur det lirar. Ser ut som ett finfint koncept. Jag ska också på med 20" Fälgar, P51 wheels, 20*10 (et35), 275/35 fram, 20*11 (et50)  295/35 bak, Michelin pilot sport 4s, Ex RRS550:s. Bild på bilen och fälgarna nedan. Är inne på Ford Racings sänkningskit med krängningshämmare och uppgraderad Magneride, part nummer, M-9609-M. Får se om pengarna räcker dit detta år. 

I planerna finns också Steeda eller BMR "stop the hop" kit, kolfiber kardan, kraftigare drivaxlar och slicks för att testa mer seriöst på strippen. Men det blir inte kommande säsong om jag inte vinner på tipset :-). Vore kul att köra en 9:a en gång till i livet... och det dessutom med en daily driver. Vi får väl se om det kan lyckas med tiden. 

RRS550 wheels bak.jpeg

RRS 550 Wheels fram.jpeg

18 Mustang GT och Richard Karlstad.jpg

On 12/28/2018 at 4:42 PM, FastMagnus said:

Din bil är en euro 6.2 med partikel filter på, det är väl egentligen inga problem i sig, men jag har försökt att greja det med roush kit och där vägrar roush att göra en programvara till den strategy coden pga av ett avtal med ford tydligen, vi vände oss då till våran tuner herre i USA han var också skeptisk med den coden. Och det var en jäkla tur att vi kollade detta innan order. En tänkbar lösning kan vara att ta ett styrdon från en USA mustang 

Tack för infon och tipset, ska kolla läget med Lethal Performance/Whipple snarast möjligt....

11 hours ago, Tbird said:

Intressant att se en 9:a på 20 tums däck

Blir definitivt inte en 9:a med 20 tums däck med min bil i varje fall. Då det blir slicks är det 17" som gäller för min del, vilka fälgar det blir då återstår att se. 

6 timmar sedan, Richard Nordström said:

Blir definitivt inte en 9:a med 20 tums däck med min bil i varje fall. Då det blir slicks är det 17" som gäller för min del, vilka fälgar det blir då återstår att se. 

Råkar ha en sats shelby 20" fälgar gun metall liggandes ..... dom e sexiga 

On 2018-12-28 at 16:42, FastMagnus said:

Vi löste tuningen på några timmar. Verkar inte finnas något avtal. Den som mappar måste däremot utgå från en kopia av bilens originaltune. Att bara utgå från strategin funkar inte.

Det vi jobbar på nu är en gpf delete så att kunderna kan sätta headers på sina bilar. 

On 12/30/2018 at 3:38 PM, Richard Nordström said:

Tack för infon och tipset, ska kolla läget med Lethal Performance/Whipple snarast möjligt....

Här är svaret från Lethal / Whipple:

"Hey, Richard.

I've confirmed with Whipple that they will still be able to provide tuning for the EU Model as well.  Worst case scenario, it could be a few weeks for them to provide a cal if they have not done one under your specific ECU number before.  They have finished a few already, so it will either be a day or two if it's one they've done before, if not it will be up to 2 weeks.

Matt"

Ska kika en sväng på installationsproceduren och hur man i praktiken gör för att få korrekt Whipple tune. Uppenbarligen kan man behöva vara ute i god tid för att få en tune som fungerar. Men bra att ha konfirmation på att dom gjort några EU Mustanger.  

18 minutes ago, Richard Nordström said:

"Hey, Richard.

I've confirmed with Whipple that they will still be able to provide tuning for the EU Model as well.  Worst case scenario, it could be a few weeks for them to provide a cal if they have not done one under your specific ECU number before.  They have finished a few already, so it will either be a day or two if it's one they've done before, if not it will be up to 2 weeks.

Matt"

Ska kika en sväng på installationsproceduren och hur man i praktiken gör för att få korrekt Whipple tune. Uppenbarligen kan man behöva vara ute i god tid för att få en tune som fungerar. Men bra att ha konfirmation på att dom gjort några EU Mustanger.  

Det är tydligen så här man behöver gå till väga en par-tre veckor innan det är dags för installation i Whipple fallet. Dom använder Tomahawk tool. 

image.thumb.png.77859ebc669b4d854121b61a284b0f1e.png

• 1 month later...
On 2019-01-03 at 20:30, Richard Nordström said:

"Hey, Richard.

Matt"

De har gjort en EU mustang och den har fortfarande kvar GPF filtren och oem avgasrening. Det är en firma i England som som satt ihop bilen.

Vi har för några veckor sedan startat upp den första EU 2018 mustangen med kompressor och headers samt våran GPF delete.

• Like 1
48 minutes ago, Badmanners said:

De har gjort en EU mustang och den har fortfarande kvar GPF filtren och oem avgasrening. Det är en firma i England som som satt ihop bilen.

Vi har för några veckor sedan startat upp den första EU 2018 mustangen med kompressor och headers samt våran GPF delete.

Tack för infon, verkar som att vi behöver prata, hör av mig ! 

59 minutes ago, kanske mustang said:

Hej, finns flera anledningar, för det första hade jag inte koll på det här kittet, en anledning så god som någon. Men för det andra så är det för 2015-2017 och jag har en 2018 och för det tredje, så även om det varit till en 2018 så hade jag nog gått för en Whipple stage 2, ger väl cirkus 150 hk mer än det här kittet.  

Men det här kittet har säkert sina fördelar om man har en 2015-2017, är som jag förstår det anpassat till EU versionen. Så eventuellt EU version strul borde man klara sig ifrån. Sen det där med garanti lär väl inte vara mycket värt då kittet inte är "permitted on public roads".  

Ford Performance skulle lansera sin compressor för Mustang 2015 - 2017 I Europa enligt ett pressmeddelande för drygt ett år sedan. Men sen har det inte hänt så mycket.....

Det borde komma en kompressor från Ford för 2018 och vad jag minns så är 2015 - 2017 kompressorn en Whipple.

Kan Ford visa ett protokoll på att en Mustang med Ford Performance kompressor klarar avgaskrav I EU och har ett intyg på att Mustangen tål en kompressor så ska det bara vara att skruva på kompressorn och åka och besiktiga.

5 timmar sedan, Prime Mover said:

Ford Performance skulle lansera sin compressor för Mustang 2015 - 2017 I Europa enligt ett pressmeddelande för drygt ett år sedan. Men sen har det inte hänt så mycket.....

Det borde komma en kompressor från Ford för 2018 och vad jag minns så är 2015 - 2017 kompressorn en Whipple.

Kan Ford visa ett protokoll på att en Mustang med Ford Performance kompressor klarar avgaskrav I EU och har ett intyg på att Mustangen tål en kompressor så ska det bara vara att skruva på kompressorn och åka och besiktiga.

Bara åka till Bilmånsson i Halmstad så smeker de på kompressorn åt dig!

Men regbesiktningen får du lösa själv.

Du får skriva på ett dokument innan de monterar den att du är införstodd i detta.

32 minuter sedan, corvette said:

Bara åka till Bilmånsson i Halmstad så smeker de på kompressorn åt dig!

Men regbesiktningen får du lösa själv.

Du får skriva på ett dokument innan de monterar den att du är införstodd i detta.

ja och att försäkringar förmodligen slutar gälla och att som det står på deras sida inte lagligt för normal väg 🙂

vet inte om det skulle gå med avgaskrav 

16 timmar sedan, kanske mustang said:

ja och att försäkringar förmodligen slutar gälla och att som det står på deras sida inte lagligt för normal väg 🙂

vet inte om det skulle gå med avgaskrav 

avgaskraven är inga problem, är mer att effekten blir för hög mot original

För att det ska gå att besiktiga och få godkännt så måste Ford intyga att bilen tål effekten. Mustangen är ju designad för att ta en compressor I GT utförandet. I USA så kan man köpa son Mustang GT och dan efter så monterar bilfirman som sålde bilen en Ford Performance kompressor.

Så fort det går att besiktiga med kompressor så smeks det nog på en kompressor på min bil. Det verkar som om compressor inte ökar bränsleförbrukningen mer än 0,5 - 1 deciliter per mil om man jämför EPA siffror för 2013 GT500 och GT. Bra med lite extra bränsleförbrukning så att bilen kommer närmare EU cykelns siffror som jag betalar skatt för 😄.

Hej.

Jag har ett Whipple stg 2 på min 2016 GT, inga problem att montera. Gällande programmeringen så är det mycket lätt.

Koden kom på bara några timmar från Whipple.

Tänk bara på att programmera vevaxelgivare. Det gör du i programmet som du kör i nya programvaran med.

Montering har gjort på min egen verkstad (auktoriserad Fordverkstad i Spånga. www.svarsvik.se) .

Att regga in den är omöjligt den rätta vägen. Eftersom vi jobbar mot Ford så har jag mycket kontakt med dom.

Det är helt omöjligt att få fram intyg för reggen.

Och min är inte reggad, kommer inte att bli det fören Ford släpper på det från USA.

//JonasIMG_4978.thumb.jpg.8bbb3d528ce35112ff869bafd0a0e6e7.jpgIMG_4978.thumb.jpg.8bbb3d528ce35112ff869bafd0a0e6e7.jpg

• Like 2

Fantastiskt, så där vill jag att det ska se ut I min bil också !

Hör man något av kompressorvinandet inne I kupen vid vanlig körning?

Märkvärdigt att Ford inte ställer upp med intyg. Ett intyg att bilen är byggd att klara kompressorn särskilt med de stora Brembobromsarna som är standard I EU borde Ford ställa upp på. Fixar de även intyg på avgas och miljö med kompressor så öppnar sig en stor marknad för Ford Performance I Europa.

Har du någon aning varför Ford tvekar I Europa?