Jump to content

Ford Club Sweden bankörning


Recommended Posts

Hmmm, nu blir man sugen, Tre sköna banor. Mantorp har jag kört Mussen på, riktigt kul, Hård snabb och tuff bana både med Bil och MC.

Gelleråsen är nog kanske ändå favoritbanan som skulle vara kul att testa med Mussen. Med MC är den galet kul och innehåller allt. Sköna S-formationer, högfartsböjar med knorr,  knixar, hårnål och bakraka där man powerwheelar två växlar och sedan backar av rullen lite  så man hinner få ner framhjulet innan snabbvänstern, omläggning och dubbelapex högern under full acceleration och ut på rakan igen.  

Kinnekulle är riktigt bra också.  Mycke sväng och upp å ner som ger ett skönt flow med MC. Den har dock ett farligt men härligt parti i den blinda vänsterböjen efter portalen och in under bron som orsakat många olyckor under åren och är bl.a. anledningen till att den inte är godkänd för MC tävling. Det är den enda banan med en kurva i Sverige där man kan köra knäskrap i +200.  All måste dock stämma, inte för mycket trafik och fritt framåt, och rätt mental mode. Efter rakan, rätt placering långt till höger innan och sedan vräka ner hojen in mot blinda apex och toucha knäet när man sveper längst armcorräcket  .. hålla tight för att klara utgången,  räta upp för hård inbromsning och upplägg för för ingången till kvarnkurvan,  först där är man hemma och kan relativt sett mysa runt i ett långt skönt nerlägg och lägga upp placeringen för nästa skoj,  bra utgång och lilla krönet med kort wheelie ner under bron  in  i snabb vänster med inbromsning in i tighta högern, bottna fjädringen och skrapar kåpan innan omläggningen till vänstern upp mot  krönet och TV Kurvan  med omläggning, på krönet och lätt acceleration i backen ner till höger innan inbromsning och högern ut på rakan igen. 

Det är även en bra nybörjarbana som erbjuder mycket skoj även i låga farter och man kan flowa runt rätt fort på bara en växel utan att bromsa. 

Alla introduktionskurser till bankörning i Ducatiklubben sker på Kinnekulle just av den anledningen. Men strikta regler vad gäller fart och omkörningar efter rakan.

Undrar hur Mussen tar sig i alla lastväxlingarna.

   

Link to comment
Share on other sites

Mantorp & Kinnekulle blev jag väldigt sugen på att köra med Saleenen. Gelleråsen tycker jag dock är lite trist, känns som en stor gocartbana som lämpar sig mest för mc. Med MC tyckte jag den var rolig, med bil så tyckte jag att den var lite trist. Men jag tror att jag tycker det mycket för att den är så platt, och efter att ha kört Gotland Ring så blir platta banor lite ointressanta.

Men innan jag bokar upp mig på nåt så lär jag få klar bilen inför sommaren. Det enda som är spikat för mig hittills är Gotland Ring i höst.

 

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...