Jörgen Å March 3, 2019 Report March 3, 2019 Idag när jag trixade med ny förgasar inställning samt tändning så hände det som inte ska hända. Tog en liten provtur på ca 1km och när jag kom tillbaka rök det som attans under huven och motor dog. öppnade och noterade att lite spraydimma över förasidan och framåt. tänkte att glömt en slang efter mitt byte av kamkedja i vintras, och när jag skulle köra in bilen i garaget tyckte jag den gick lite taskigt. Såg sen att ångan kom ifrån oljelocket och kollade oljestickan och den var helt grå. I ren ilska över att säsongen var över tog jag av ventilkåporna och skulle börja riva när jag såg att ena ventiltryckaren låg bredvid ventilen. Pinnbulten hade lossnat ifrån toppen och allt var rakt och helt så går att skruva ihop igen. Min fråga efter detta långa inlägg är om någon har ett tips var kylarvätskan kan läcka in? motorn gick varken varm eller rök vitt Citera
Per Berglund March 3, 2019 Report March 3, 2019 Finns massa orsaker till vatten i motorn Akilleshäl på Ford är att en toppackning har gått läck. En spricka i toppen eller blocket är väldigt lätt hänt det med. Kan även sprungit läck mellan insuget och toppar Som sagt det finns massa orsaker! Eftersom den varken gick dåligt eller rök vitt så kan du ju börja byta insugspackningar då dom vattenkanalerna inte leder in i cylindrarna. Går det läck där så kan vattnet hamna i tråget. Citera
THOMAS March 3, 2019 Report March 3, 2019 När du säger ventiltryckare, menar du vipparmen antar jag. Och pinnbulten du talar om är väl vipparms bulten. Om vipparms bulten lossar från toppen kan det läcka vatten, då den kan gå rakt ner i vattenkanalen. Värt att kontrollera innan du skruvar isär onödiga detaljer. Citera
Jörgen Å March 3, 2019 Author Report March 3, 2019 Japp var vipparmsbulten som lossnat i blocket. Gängor och allt är helt, så har skruvat ur sig. Går dom ner i kylkanal så förklarar det en hel del då det inte var vatten i oljan förra helgen och det som skett är att jag plockat ur Fitech och satt i gasare och höll 3500varv i dag för kolla tändning. Citera
THOMAS March 3, 2019 Report March 3, 2019 Har varit ute för det två gånger att det har läckt i vipparms bultarna på 289/302.. jag använder alltid gängtätning (loctite) när jag monterar dessa numera. Citera
Jörgen Å March 4, 2019 Author Report March 4, 2019 Blir fasiken inte riktigt klok på vilken justering jag har. Sitter klämmuttrar på men oxå en liten rund krage på pinnbult ner mot toppen, provade hålla emot med polygrip men fick inte upp muttern. fanns lite glapp i alla men ingen koll på när det är justerat innan. 1 Citera
Per Berglund March 7, 2019 Report March 7, 2019 Efter 67-68 något så var det ingen justering. Ford gick över till "positive stop" vilket innebär att muttern låser sig mot en krage på pinbulten. Ta ett kort och lägg ut så ser man direkt vad du har. Citera
Per Berglund March 10, 2019 Report March 10, 2019 Det ser ut som någon "tagit vad man haver" Det är inte 60-tal och inte heller det som Ford börja med en bit in på 70 som hade den typen av vipparmsbult Vippan är 60tal men monteras ej med bult Kanske funkar men inget jag kan svara på men känns inte alls tryckt köra med Bult montering eller "pedestal style" så ser vippan ut ungefär så här Citera
Jörgen Å March 10, 2019 Author Report March 10, 2019 Är pinnbult med mutter. och en halvkula i skålen. ska ta bättre bild. Motorn är renoverad och fixad av Trennemo motorservice för många år sedan så har kvitto på det som gjordes då. Smidda kolvar och annan kam o allt möjligt. Komp 11:1 står det med på pappret Citera
Jörgen Å March 10, 2019 Author Report March 10, 2019 Inte mina bilder men samma modell på prylarna Citera
Per Berglund March 10, 2019 Report March 10, 2019 Dåså bara skruva ihop igen. "Stållåsmutter" är standard. Eller var det nått annat problem? Citera
Jörgen Å March 11, 2019 Author Report March 11, 2019 Nope, verkar inte så. är som du skrev ett jäkla hopplock i sådana motorer så fasiken ingen aning ibland vad som är rätt. var mest om dom skulle i botten eller precis efter touch på pinnen Citera
Jörgen Å March 16, 2019 Author Report March 16, 2019 On 2019-03-10 at 22:46, Per Berglund said: Dåså bara skruva ihop igen. "Stållåsmutter" är standard. Eller var det nått annat problem? Nope var inte bara att skruva ihop! Justerade dom först med fingertajt men efter en stund knackade det lite så körde dom i botten men slutade med krökta pinnar, så nu blev man fattig Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.