PelleC April 7, 2019 Report April 7, 2019 Tjena! Har just väckt upp bilen efter vintersömnen. Får då meddelandet att oljebyte krävs. Det är redan inplanerat och service är bokad om en månad tillsammans med andra åtgärder. Min fråga, vet någon om man kan åka med bilen tills dess eller måste oljan bytas på en gång? / Pelle Citera
Janne H April 7, 2019 Report April 7, 2019 Nej du kan köra, har du haft batteriet urkopplat så brukar man få detta meddelande. när jag ställde av min hade jag 67% liv kvar oljan när jag startade upp den 0% Citera
PelleC April 7, 2019 Author Report April 7, 2019 14 minuter sedan, Janne H said: Nej du kan köra, har du haft batteriet urkopplat så brukar man få detta meddelande. när jag ställde av min hade jag 67% liv kvar oljan när jag startade upp den 0% Har inte kopplat ur batteriet utan det har varit på underhållsladd. Men det känns ju underligt att oljan blivit dålig när den varit avställd. Var inga problem när den ställdes av. Citera
Evald April 7, 2019 Report April 7, 2019 Den räknar även ner på hur lång tid som har gått. Antingen tid eller hur din körning är, hård, korta sträckor, många stopp och start eller tid. Citera
PelleC April 7, 2019 Author Report April 7, 2019 6 minuter sedan, Evald said: Den räknar även ner på hur lång tid som har gått. Antingen tid eller hur din körning är, hård, korta sträckor, många stopp och start eller tid. Har förstått det, men bilen har ju bara stått still sen i höstas. Påverkas oljan ändå? Citera
Junkers April 7, 2019 Report April 7, 2019 Har 7% kvar enligt Fords app och service bokad 17/4. Tog ut den 20180429 och kört 1050 mil. Tycker inte att min minskade nämnvärt under de 4-5 månader den stod still. Citera
BigShadow April 7, 2019 Report April 7, 2019 Det ska inte vara nån fara alls att köra en månad till. Jag har en GT-16 och råkade ut för dessa meddelanden med 600 mils intervall. När jag pratat med Upplands motor fick jag en programvaruuppdatering vid förra vårens service och nu har jag 50% kvar efter vintern (tidigare vintrar var den nere på noll, trots att jag t.o.m. gjort dubbla oljebyten de två första åren....). Så de verkar har skruvat till algoritmen att inte värdera (uppställnings-)tid lika negativt... Citera
PelleC April 7, 2019 Author Report April 7, 2019 54 minuter sedan, BigShadow said: Det ska inte vara nån fara alls att köra en månad till. Jag har en GT-16 och råkade ut för dessa meddelanden med 600 mils intervall. När jag pratat med Upplands motor fick jag en programvaruuppdatering vid förra vårens service och nu har jag 50% kvar efter vintern (tidigare vintrar var den nere på noll, trots att jag t.o.m. gjort dubbla oljebyten de två första åren....). Så de verkar har skruvat till algoritmen att inte värdera (uppställnings-)tid lika negativt... Ok. Skall dubbelkolla med min handlare med. Tack för info! Citera
Prime Mover April 8, 2019 Report April 8, 2019 Det verkar inte vara något avancerat system bakom det inbyggda service programmet. Helt klar är tid en faktor och troligen körsträcka. Frågan är om det finns någon algoritm som räknar fram en förkortad körsträcka eller tid om man kör hårt som exempelvis vid bankörning. Har någon råkat ut för ett förkortat service intervall? Jag servade min bil före att jag ställde av den, när jag startade den efter avställningsperioden under vintern kom det upp "Oljebyte krävs" på displayen, med helt ny olja och filter I motorn. Här var det verkstaden som slarvat och inte nollställt räknaren när de bytt olja. När "ett år sedan förra oljebytet" passerades under vintervilan så aktiverades "Oljebyte krävs". Jag har förrsökt att hitta serviceplanen för Ford Mustang så att man kan ha koll på vad verkstaden ska göra. Det står inte mycket I instruktionsboken utan allt ligger I bilens dator (och går troligen inte att komma åt?). Är det någon som hittat en detaljerad serviceplan med åtgärder vid service någon stans? Citera
Corvette April 8, 2019 Report April 8, 2019 5 timmar sedan, Prime Mover said: Det verkar inte vara något avancerat system bakom det inbyggda service programmet. Helt klar är tid en faktor och troligen körsträcka. Frågan är om det finns någon algoritm som räknar fram en förkortad körsträcka eller tid om man kör hårt som exempelvis vid bankörning. Har någon råkat ut för ett förkortat service intervall? Jag servade min bil före att jag ställde av den, när jag startade den efter avställningsperioden under vintern kom det upp "Oljebyte krävs" på displayen, med helt ny olja och filter I motorn. Här var det verkstaden som slarvat och inte nollställt räknaren när de bytt olja. När "ett år sedan förra oljebytet" passerades under vintervilan så aktiverades "Oljebyte krävs". Jag har förrsökt att hitta serviceplanen för Ford Mustang så att man kan ha koll på vad verkstaden ska göra. Det står inte mycket I instruktionsboken utan allt ligger I bilens dator (och går troligen inte att komma åt?). Är det någon som hittat en detaljerad serviceplan med åtgärder vid service någon stans? serviceintervall.nu Citera
PelleC April 8, 2019 Author Report April 8, 2019 Fick svar från min Fordhandlare att det är ok att köra tills min service ska göras, då den är innan min brytpunkt för årsservice... Citera
Tobbe1977 April 8, 2019 Report April 8, 2019 Min har också 0%. Kollade oljan och den är fortfarande hur ljus som helst och inte minsta trögflytande. Så bara till att köra, dagens oljor klarar bra mkt mer än 1 år att köra på. 1 Citera
EMartler April 23, 2019 Report April 23, 2019 Min -16 GT servades för 2 månader sedan och jag har kört 106mil sedan dess på 24.5h och nu är oljemätaren nere på 56%. Det kan väl inte vara rätt.? Känns som lite väl att behöva byta olja var 200e mil alt 50h körning.. Citera
BigShadow April 23, 2019 Report April 23, 2019 Nej det låter konstigt. Se till att be om en uppdatering av programvaran angående detta, se mitt inlägg ovan. Jag har också en GT -16 som hade samma beteende. Citera
EMartler April 23, 2019 Report April 23, 2019 Ja jag får nog göra det. Den ska in på bilmånsson imorgon för att ACn lagt av så får be dem fixa detta samtidigt. Tack för snabbt svar! Citera
Gtttggg April 23, 2019 Report April 23, 2019 (redigerad) 7 minuter sedan, EMartler said: Ja jag får nog göra det. Den ska in på bilmånsson imorgon för att ACn lagt av så får be dem fixa detta samtidigt. Tack för snabbt svar! Min ac har också lagt av. Se tråd AC problem. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Prime Mover April 24, 2019 Report April 24, 2019 20 timmar sedan, EMartler said: Min -16 GT servades för 2 månader sedan och jag har kört 106mil sedan dess på 24.5h och nu är oljemätaren nere på 56%. Det kan väl inte vara rätt.? Känns som lite väl att behöva byta olja var 200e mil alt 50h körning.. Kan kanske vara möjligt med 106mil och extremt hård bankörning eller 250km/h på auto bahn I extremt varmt väder kombinerat med något motorproblem. Förutsätter att servicesystemet har en mera avancerad algoritm som tar hänsyn till motorns belastning och temperatur och kanske även har sensorer som mäter partiklar I oljan. Jag tror att Mustangen har ett enklare system. Oljemätaren tror jag bara går på kalendertid och körsträcka. En mer trolig förklaring kan vara att verkstan slarvat och glömt att nollställa efter oljebytet. Stod oljemätaren på 100% efter service eller strax under 56% fore service? Jag har råkat ut för att "Oljebyte krävs" kommit upp på displayen när jag startat bilen på våren efter avställning. Före avställningen servade jag bilen med oljebyte hos Ford, körde hem, sen ner till macken och öka trycket I däcken, max 6 mil. Jag kollade oljan för säkerhets skull och den såg fortfarande helt ny ut. Någon gång under vintern så hade det gått ett år sedan oljebytet vid nyleveransen och det triggade service systemet trots ny olja. Fords verkstad hade missat att nolla efter oljebytert. Citera
EMartler April 24, 2019 Report April 24, 2019 4 hours ago, Prime Mover said: Kan kanske vara möjligt med 106mil och extremt hård bankörning eller 250km/h på auto bahn I extremt varmt väder kombinerat med något motorproblem. Förutsätter att servicesystemet har en mera avancerad algoritm som tar hänsyn till motorns belastning och temperatur och kanske även har sensorer som mäter partiklar I oljan. Jag tror att Mustangen har ett enklare system. Oljemätaren tror jag bara går på kalendertid och körsträcka. En mer trolig förklaring kan vara att verkstan slarvat och glömt att nollställa efter oljebytet. Stod oljemätaren på 100% efter service eller strax under 56% fore service? Jag har råkat ut för att "Oljebyte krävs" kommit upp på displayen när jag startat bilen på våren efter avställning. Före avställningen servade jag bilen med oljebyte hos Ford, körde hem, sen ner till macken och öka trycket I däcken, max 6 mil. Jag kollade oljan för säkerhets skull och den såg fortfarande helt ny ut. Någon gång under vintern så hade det gått ett år sedan oljebytet vid nyleveransen och det triggade service systemet trots ny olja. Fords verkstad hade missat att nolla efter oljebytert. När jag hämtade bilen nyservad den 16/2-19 var den på 100%. Lämnade in den idag på bilmånsson för att laga ACn som är sönder och de skulle uppgradera mjukvaran så skulle det lösa problemet med algoritmen. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.