Leijon CMC 855 January 11, 2005 Report January 11, 2005 Snackade lite med Audioslave här om dagen. Bytte bilder etc. Hade en bild av vårt "före-detta" avgassystem. Ett riktigt fantastiskt bygge måste jag säga. (Ni ska få en bild också snart)Tänkte då fråga om fler av er har varit med om otroliga "Lump-ihop" prylar som man blir skitförbannad och nästan chockad över att folk bara har kunnat tänka på en sån ska.Vh Niklas Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 11, 2005 Report January 11, 2005 HejDet är nog många som sett avgassystem somär sk HPD i alla fall de som skruvat några år. Det finns en liten förklaring till allt, för 10-15 årsedan kom faktiskt de första reproducerade systemen som också är mycket lika original. Innan dessa kom på marknaden igen så var de första originalsystemen som var monterade för länge sedan bortrostade, ingen visste riktigt sedan hur dom skulle se ut, att det oftast också var sk två till ett system trodde inte många på då det var V8a. Dom flesta snidade till egna dubbelsystem även jag,att få tag i rätta böjar mm var nästan omöjligt.Det enda sättet att egentligen få ett system som passadevar att åka till någon kunnig avgasrör firma, men allakunnde inte heller det då dessa var begränsade till storstäderna. :wink: Citera
Leijon CMC 855 January 11, 2005 Author Report January 11, 2005 Ahh. Det förklarar en del, men inte denna bilden... hur uar människan tänkt?!? Jag tror äve du Lars blir lite förbryllad?vh Niklas Citera
LupusRex January 11, 2005 Report January 11, 2005 Hehe.. snyggt.. Blir nog bra när bakaxeln slår i systemet på väg ner. ^^ Citera
Pelle cmc 375 January 11, 2005 Report January 11, 2005 Är det inte den nya kombinerade bladfjäder / avgasrör? Citera
NiklasW January 11, 2005 Report January 11, 2005 Påminner väldigt mycket om hur min såg ut innan jag byggde om det. Nu går rören över axeln. Det där verkar vara nån typ av 70-tals standard för hur man slängde ihop ett avgassystem lite snabbt... Citera
NiklasW January 11, 2005 Report January 11, 2005 För att hänga på ämnet så kan jag tillägga lite erfarenheter från min bil. När jag köpte det var hela motorn utom ventilkåtor lackade i röd flake. Likaså kylaren, huvgångjärnen, torkarmotorn, signalhornen, tankventilationsburken, laddreläet, bromsoken och hela växellådan var lackad i röd flake!! Jag bara undrar hur dom orkade anstränga sig... När jag tog bort instrumentpanelen hade liraren även tagit bort precis varenda centimeter av kabeltapen, så kablaget var som en enda stor boll med nya och originalkablar blandat. Som tur var hade jag en fin härva liggandes från min förra bil! Som tur är har jag åtgärdat allt det nu. Fast inte nog med det det... helt enligt 80-talsmodellen är även hela underredet målat vitt! Det finns mer fast nu kommer jag inte på nåt.. :wink: Citera
LupusRex January 12, 2005 Report January 12, 2005 Otekniska bilägare och amatör-gör-det-självare har alltid hittat på intressanta lösningar på alla bilproblem. ^^Läste på nåt forum om en kille som varnade andra om att inte byta ut motoroljan mot tjära, för "på nåt sätt får det motorn att gå sönder". Och, ja, han var seriös. Citera
Leijon CMC 855 January 12, 2005 Author Report January 12, 2005 Hehe... kablar, det känner jag igen.. Killen (någon av de senaste 10. Förmodligen volvo byggaren) hade skarvat och klippt något sanslöst i motorummet. På en meter kabel fann vi säkert 4 skarvar... och den var ändå inte kopplad till ngt. Sen hade snubben kastat ner en volvo kylare med tillhörande slangar, en volvo expansionskärl, målade med en svart skabbig färg. Lite 70-tals stuk fanns och finns (tyvärr) fortfarande. Bakänden är höjd med säker ett par decimetrar. Fjäderhänkena är säkert 20+ cm långa... snacka om att "stå på näsan".. "Gangser lean". När man får jobb och pengar ska det inventeras något sanslöst.. hehe.. hela lump-ihop-skiten ska bort!! Citera
Fredde77 January 12, 2005 Report January 12, 2005 I min bil hade man skarvat ihop en mängd kablar i en apparatdosa för utomhusbruk (brukar sitta på husfasader) och skruvat fast denna på innerskärmen. Mycket tjusigt! Dessutom var bilen försedd med motorvärmare inskarvad i nedre kylarslangen....... Citera
mikeo cmc 748 January 12, 2005 Report January 12, 2005 Ja det här med diverse sladdar som bara hänger löst har jag också problem med i min bil Vet inte hur många sladdar som inte gör någon nytta utan bara finns där. Har haft stora problem med att saker o ting inte fungerar t.ex. kylarfläkt (elfläkt), framlampor, tuta och blinkers för att bara nämna något. Men det som är det svåra sen är att försöka hitta var felet finns. Jag har skrivit ut elschemat från hemsidan. Jag har inte hittat någon kabel som har samma färg som elschemat Är det någon som vet var man kan köpa en ny orginal kabelhärva? Finns det nya att köpa eller är det begagnat som gäller.mike Citera
LupusRex January 12, 2005 Report January 12, 2005 Dom flesta ställen som säljer delar till Mustanger har väl kabelhärvor... Jag har iaf sett dom när jag bläddrat igenom ett gäng kataloger. Citera
Fredde77 January 12, 2005 Report January 12, 2005 NPD i USA har.Nackdelen är att de är relativt dyra. Tänkte själv köpa men det fanns inte till min bil . Bara upp till 1970 årsmodell om jag inte missminner mig. Kolla www.npdlink.com/Fredde Citera
Rambo January 12, 2005 Report January 12, 2005 Jag har precis köpt kabelhärvorfrån NPD och MustangsUnlimited.Tycker inte det är speciellt dyrt, förutom kabelhärvan till intrumentpanelen.Har dock inte hunnit koppla in dom än. Citera
Leijon CMC 855 January 12, 2005 Author Report January 12, 2005 De flesta "Mustang-affärer" om man nu kan kalla de så, har väl div. kabelhärvor. Jag är själv lite nyfiken på det Amerkanska märket "Painless wiring". De har vad jag förstår "Original baserade 64-66 härvor" fast med dagens tecknologi. Bättre och tålagare kablar. Om man vill kan man även montera div andra prylar efterhad som man tycker. Som tex. el. fönster, bränsleinsp. CD spelare etc. Alla kablarna är färgkodade, precis som originalen... vilket är kanon tycker jag..."Funny stuff store" eller något sånt heter de som säljer här i sverige... snackade lite med dem på Elmia sisst. Kostar förståss ett antal 1000.... 3 sådanna tror jag.vh Niklas Citera
mikeo cmc 748 January 13, 2005 Report January 13, 2005 Hittade en kabelhärva http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ ... rmenbr=361Vet inte om det är allt man behöver men dyrt är det iallafall.Men om jag ska slippa problem i framtiden är det kanske bäst att skaffa nya sladdar.mike Citera
Leijon CMC 855 January 13, 2005 Author Report January 13, 2005 Precis de jag talade om... och dyra är de också ja . Men visst, "det kostar att ligga på topp" som han sa... Men själv tror jag att det skulle vara ett bra köp. Då vet man precis hur man har det... Om något går fel vet man på ett ungefär var det är fel, vilken sladd som är kass osv. Nu när man har en bil som ett antal "pugge-murare" har haft vet man inte ens var man ska börja... Ryck ut skiten bara !!... säger jag. Det tänker jag själv göra när den tiden kommer :wink: . Lägg in en ny. Det blir lättare både för dig och ägarna efter att hitta rätt (OM nu något skulle gå snett). Sitta där timme in och timme ut med en jä*la spänningsmätare och försöka hitta rätt kabel .... NÄ!! Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 14, 2005 Report January 14, 2005 Från avgasystem till elsystem är steget långt, menelsystem är bra mycket viktigare att det är rätt dragna, om man idag tänker renovera en Mustangså är elsystemet det som skall ha en första översyn. När jag renoverade min första 65a 1985 så fanns detinga elsystem nya att köpa, då fick det bli ett bättrebegagnat eller göra ett själv. Jag kommer ihåg att jag först fick ta bort en massa el-kabel som föra ägaren före den ägaren före hadesatt dit o.s.v. för att inte tala om högtalarkabel som kunnat försörja minst åtta bakhögtalare. Det slutade i alla fall med att jag fick en hel pappkassefull med kablar som inte var till någonting. Jag fick sedan en smärre hjärtattack då jag fick se säkrings-dossan som inte var full med säkringar utan avsågadeM5 skruvar i rätt säkringslängd. Jag kunde sedan konstatera att det brunnit friskt i kabelstammarsom gick att bryta av eftersom de var förkolnade inuti. Allså kolla alltid elen i era bilar och framföralt byt trasiga ledningar till nytt, viktigt om ni vill att försäkringen skallgälla vid evetuell brand. Jag byggde ett eget nytt elsystem till den 65an med nya kablari olika färger som jag köpte på meter hos ELFA. :wink: Citera
Hampus cmc1125 February 4, 2005 Report February 4, 2005 Ja det här med diverse sladdar som bara hänger löst har jag också problem med i min bil Vet inte hur många sladdar som inte gör någon nytta utan bara finns där. Har haft stora problem med att saker o ting inte fungerar t.ex. kylarfläkt (elfläkt), framlampor, tuta och blinkers för att bara nämna något. Men det som är det svåra sen är att försöka hitta var felet finns. Jag har skrivit ut elschemat från hemsidan. Jag har inte hittat någon kabel som har samma färg som elschemat Är det någon som vet var man kan köpa en ny orginal kabelhärva? Finns det nya att köpa eller är det begagnat som gäller.mikeNär jag köpt min, och körde hem den, på natten när det var alldeles mörkt (vinter), blev det plötsligt HELT mörkt, utom vid fötterna... där låg nämligen den härva av kablar som någon dragit till strålkastarna och brann!! Jag har aldrig varit, och kommer aldrig mer att vara, så snabb ur bilen med en skiftnyckel för att skruva av en batteripol... hoppas jag... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.