Jump to content

Vilket försäkringsbolag...?


johwa

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny här, och kommer snart att få hem min 66:a från staterna.

Nu undrar jag över vilka alternativ det finns när det gäller försäkring. Ibland vill man ju ta bilen till jobbet osv. Att bara köra till och från träffar och utställningar mm. räcker liksom inte som nybliven Mustangägare :D

Tacksam för råd!

Mvh

- Johan -

Link to comment
Share on other sites

Min rekommendation är att ringa runt till alla bolag.

(Jag är van då jag även kör sporthoj. På sådana kan det vara astronomiska skillader mellan bolagen) :roll:

I mitt fall resonerade jag som du. Hittade ingen entusiastförsäkring där jag ville leva upp till alla villkor. Tecknade istället en vanlig försäkring hos Folksam för ca 2100:- per år. Det var en helförsäkring med en körsträcka på max 1000 mil. Garageförsäkring under vinterhalvåret kostade 300:- per år.

Link to comment
Share on other sites

Ok, Jag ringde mitt f-bolag, Trygg Hansa, och dom kunde inte ge något pris eftersom bilen ännu inte har något reg-nummer... Brukar det vara så? Finns det inga schabloner dom kan räkna på...?

Link to comment
Share on other sites

Ok, Jag ringde mitt f-bolag, Trygg Hansa, och dom kunde inte ge något pris eftersom bilen ännu inte har något reg-nummer... Brukar det vara så? Finns det inga schabloner dom kan räkna på...?

De brukar alltid kräva regnummer...

Ta ett regnummer från en annan bil och ring runt. :)

Jag letade reda på en 66:a cab på www.bytbil.com åt dig.

Regnummer: TSZ178

http://www.bytbil.com/images/skaiser/TSZ178-1001.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har en sk. veteranförsäkring på Trygg Hansa på min musse.

Kostar runt 1900 kr om året om jag inte minns fel.

Får åka när och vart jag vill, men högsta ersättningsbelopp är 100000kr så det är väl dags att byta...

Link to comment
Share on other sites

På Trygg Hansa fick jag:

6 mån. helförsäkring, 1500mil + 6 mån. garageförsäkring med stöld & brand för 1194:- / år.

Det var väl ganska skapligt va?! ...deras veteranbilförsäkring gillade jag inte...

Link to comment
Share on other sites

Hur menar du nu

Tack Andrew!

Tyvärr så verkar det som om jag inte får använda bilen så mycket som jag skulle vilja med en MHRF-försäkring

Ring mig du hittar telefon numret i mustang forumet

Link to comment
Share on other sites

MHRF-försäkringen är väldigt förmånlig (jag har den på två av mina bilar), men det finns ju vissa begränsningar i användandet. Följande text är saxad från MHRF-försäkringens hemsida ( http://www.forsakring.mhrf.se/ ):

Du skall enbart använda fordonet som hobbyfordon, d.v.s. det skall alltid vara ett nöjesmoment inblandat i samband med körning, och du får inte använda fordonet för vardags- eller brukskörning

Självklart förutsätter vi att den som söker en helförsäkring har en bruksbil.

Link to comment
Share on other sites

Då skall jag förtydliga är det inte alltid ett nöje att köra mustang.Den är lite fel skriven riktigt den skall användas som hobby bil inte till att sitta på essingeleden varje dag men man får givetvis använda bilen till att åka till jobbet imellanåt,för att göra arbetskamraterna gröna av avund.Vilken annan försäkring har mer en 500mil tex när jag hade min 68 cab körde jag i snitt 1000 mil per säsong.Ställ fleer frågor så besvarar jag gärna för fördelarna med försäkringarna är större än en del tror. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kunde man använda den som bruksbil på 60/70-talet kan man göra det nu också:!:

Iaf. på sommarhalvåret. :)

Men, då får man ju ta att det kostar väldigt mycket i soppa, inte alls lika bekvämt som en modern bil, bullrigt, osv.

Jag tänker då försöka köra min bil så mycket som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

jag kör bara min bil på sommarhalvåret, men då rullar den som bruksbil. Fungerar fint. Har dock en vanlig halvförsäkring på bilen(har inte råd till mera). Nu på vinterhalvåret har jag ingen bil och visst känner man sig handikappad. Att man kan längta så till våren då man kan ta hem bilen(står uppställd 4 mil hemmifrån).

// Micke

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tänkte bara nämna att Deje herrgård har en bra veteranbilförsäkring(minst 30 år)... tror de anslutna till IF, jag betalar 549 kr år helförsäkring. då är den försäkrad upp till 300 000 kr.. tyvärr är det bara 500 mil året som gäller

Mvh Jimmy

Link to comment
Share on other sites

Bara att ringa så skall jag hjälpa dig

Jimmy sa

Tänkte bara nämna att Deje herrgård har en bra veteranbilförsäkring(minst 30 år)... tror de anslutna till IF, jag betalar 549 kr år helförsäkring. då är den försäkrad upp till 300 000 kr.. tyvärr är det bara 500 mil året som gäller

Varför skall man försäkra i IF när klubben har en jätte bra deal med MHRF

där vi har insyn i försäkringen och har i alla fall lite att säga till om sen tycker jag att ni skall titta lite i avtalen och inte bara till priset vad ingår och inte inte för att försäkringen i MHRF är dyr betalar 468:- och det är bra ställ gärna fler frågor så besvarar jag dom tänk bara på att för att få denna försäkring måste man vara medlem i klubben

Link to comment
Share on other sites

Hej Andrew

Tänkte bara nämna att anledningen att jag har dejes försäkring är inte priset utan att dom har mildare krav på bilen... vet inte om det var klubbens försäkring som krävde eldsläckare mellan förarsäterna och det vägrar jag ha. Dom har inga direkta krav förutom att bilen ska vara 30 år, därför har jag dom. Desstutom var jag inte medlem när jag skaffade bilen.

Mvh Jimmy

Link to comment
Share on other sites

Finns inget krav på att du skall ha brandsläckaren mellan sätena du får ha den i bagaget men det är inget jag rekomenderar det är tillräckligt svårt att ta sig in i bagaget utan panik då har hela bilen brunnit upp innan det är öppnat fler frågor så att vi kan lösa alla problem

Link to comment
Share on other sites

Har själv klurat på det där med försäkring.

Jag tänker använda min Mustang på sommaren. Dvs inte ha någon annan bil utan BARA åka Mustang. Tjejen har iofs en "vanlig" bil, jag tänker dock åka Mustang. Till jobbet, till affären osv, alltså precis som man använder vilken bil som helst.

Ställer mig lite frågande till att klubbens försäkring tillåter detta. Vill INTE utnyttja klubbens billiga försäkring och sedan inte följa de bestämmelser som finns, tar hellre en vanlig försäkring och betalar där efter.

Svär själv över alla som lurar försäkringsbolag genom att tex regga sin nya fina bil på en förälder för att komma undan dyr premie, tänker inte fuska med det själv....

Kastar ingen skugga över klubbens försäkring, den är säkert väldans förmånlig. Men känner att den inte täcker det jag är ute efter. Vill inte försäkra Bettan med en försäkring som inte motsvarar det sätt jag tänker använda min bil.

Link to comment
Share on other sites

Hej

En kompis hade sin bil som bruksbil vet jag.... han hade den försäkrad i Trygg-hansa för 2000 året cirka... då var han 26 år gammal och fick köra 1500 mil tror jag.... men jag tror den var bara försäkrad upp till 100 000 kr. Men jag tror det får ganska billig försäkring även om man tänkt ha den som bruksbil.

Mvh Jimmy

Link to comment
Share on other sites

Jag hade vanlig veteranförsäkring på Salus när jag åkte med min musse, anledningen till att jag inte fick entusiast försäkra var att det var en rullande renovering dom sa till mig att antingen renoverar man (avställd) eller så är den färdigrenoverad... (är inte säker på vilket av bolag det var därför inget namn)

Hur ställer sig klubbförsäkringen till detta?

alltså att man renoverar på vinter och åker på sommaren..

Och hur värderar dom ett fordon som man renoverar vart eftersom, måste man kunna styrka allt med kvitton eller?

Link to comment
Share on other sites

Bilen skall vara original eller med tidstypiska förändringar.men den behöver ej vara till 100% klar det blir den alldrig eller hur. vad gäller värde förändringar så bildas det en mapp på mhrf den är det försäkrings tagarens uppgift att uppdatera och det är marknads värde som gäller med det menas att man tittar om och vad en exakt sådan bil blivit såld för i sverige om det inte sålts någon sådan i sverige tittar man på ursprungs land i detta fall USA någon som har fler frågor ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...