Jockeikax July 26, 2019 Report July 26, 2019 En dum fråga, tycker min Mustang GT -07:a aut känns slö, gjorde ett 0-100 test och landade väl på 6,5 sek (helt ovetenskapligt med tidtagaren i passagerarsätet). Kanske börjar vänja sig vid effekten bara. Har en skum känsla att även bakaxel rör sig i längdsled (typ som glapp i bärarm, vanligt ?). Vad kan man göra för att få lite mer fjutt på maskineriet, utan att behöva gå på en procharger . Citera
Per Berglund July 27, 2019 Report July 27, 2019 (redigerad) Ja det är inte mer effekt på dessa- ...Fär 12år sedan låg de flesta i denna nivå. Det snabbaste och billigaste sättet att få snabb effekt är att byta bakaxelutväxling....Det blir stor skillnad i accelerationen men man får lite högra landsvägs varvtal I övrigt rätt dyrt hålla på krångla med trimning och särskilt laddning då det inte går igenom besiktningen om det upptäcks. Hålla på med luftintag, avgassystem är bara placeboeffekt i marginalen. En vanlig full service ger mer effekt! Vettigast sälja bilen och köp 2010+ Mustang, Shelby eller ännu bättre 2015+ Mustang . Jobbet du lägger ner på en äldre 07a får du aldrig igen Bakaxeln på din 07a är bara en stel pinne som lever sitt eget liv. Det kan kännas struttigt och slamrigt eller rättare sagt klassiskt amerikanskt! Först 2015 kom en modern delad axel på alla Mustanger och fick då ett normalt beteende för tiden. En sak jag spekulerar personligen i är att det kommer snart en våg av problem med motorerna i just 2005+ Mustangerna Motorerna har en mängd plastpinaler i sig och andra rätt allvarliga design missar som nu med tiden kommer visa sig. Jag skulle inte trimma en så gammal motor som rätt sannolikt kommer gå sönder här och där. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Tbird July 27, 2019 Report July 27, 2019 Per B, det du spekulerar i med plastpinaler. Det man har i modular motorer sedan 1991 (Lincoln Towncar) är plast glidskena för kamdrivning, ibland primära plast kjedjespännare (ibland i metall). Totalt fiasko var insug på 1996 Towncar, Crown Victoria och Grand Marquis. Jag har komplett kamdrivning från en Lincoln MKVIII 1993 i en låda som är i fantastiskt skick även den gått åtminståne 20 000 mil. Håller nu på med min 4:e modular motor. Mustang 2005 - 2010 (modular) har ett riktigt bra aluminium block, dock så är hela vevpartiet skit dåligt om man ska trimma. Dessa motorer har en tendens att ge lufthål åt sidorna genom blocket då vevpartiet är för svagt vid radikal trimning (har exempel på det i mitt garage). Sedan är det en del grejer som inte är av plast som ska bytas för att försäkra hållbarhet. Tyvärr är dessa motorer dyra att göra iording, jämförelsevis en faktor 3 jämfört med Windsor motor. Håller helt med Per B, om du saknar effekt köp då en Mustang med Coyote motor från 2011 och framåt, eller byt utväxling till 3.73 - 4.11. Citera
mike85 July 27, 2019 Report July 27, 2019 6,5 låter högt tycker jag. Manuell eller automat? Tycker iaf att effekten räcker å 05-09 är lätt den snyggaste modellen enligt mig. Citera
mike85 July 27, 2019 Report July 27, 2019 Såg nu att de va automat☺ har aldrig kollat 0-100 på min manuella men runt 5 ska man tydligen kunna få ner de till original, rätta mig om jag har fel. Citera
Jockeikax July 28, 2019 Author Report July 28, 2019 Tack för alla goda idéer. Hade gärna köpt en ny om ekonomin tillät. Vill åka Mustang så jag får försöka lösa det mesta. Citera
Per Berglund July 28, 2019 Report July 28, 2019 1 timme sedan, Jockeikax said: Tack för alla goda idéer. Hade gärna köpt en ny om ekonomin tillät. Vill åka Mustang så jag får försöka lösa det mesta. Ny var inte tanken. Min poäng var att en bil från exempelvis 2011du har +100hk starkare motor och delad bakaxel för samma pris som om du skulle trimma och bygga om din befintliga. Om du nu inte alls vill byta årsmodell så givetvis spelar det ingen roll hur mycket man investerar.....Bilhobby är ett stort ekonomiskt svart hål nästan oavsett vad man gör Byta utväxling bak till 4.10 exempelvis är något som är ekonomiskt/ enkelt att göra och även enkelt återställa om du skulle vilja. (det händer aldrig) Det ger inga extra belastningar i drivsystemet utan snarare tvärtom underlättar. Bakaxeln är något man ändå måste ta tag i om man gör något annat så bra börja med det https://www.summitracing.com/int/parts/fms-m-4209-88410 1 Citera
Per Berglund July 28, 2019 Report July 28, 2019 (redigerad) Edit! Såg jag råka skriva "delad axel" på årsmodell 2011 vilket är fel! Ändrade %s av %s (%s) Citera
Wallentin July 28, 2019 Report July 28, 2019 Ett öppet filter som kräver en tune är också en grej du kan göra om du vill ha lite mer effekt. Bilen blir rappare och du får några hk och nm till. Sen får du lite härligt insugsljud med Citera
Jockeikax July 29, 2019 Author Report July 29, 2019 Byta bakaxelutväxling låter som en god idé , lite bättre och styvare länkarmar till bak och framaxel. Har nya shelby (fram)länkarmar liggandes, dessa tillsammans med ett par nya stötdämpare och fjädrar i vinter. Tack för tankar och idéer ! Citera
Jockeikax July 29, 2019 Author Report July 29, 2019 On 2019-07-27 at 10:58, Per Berglund said: Ja det är inte mer effekt på dessa- ...Fär 12år sedan låg de flesta i denna nivå. Det snabbaste och billigaste sättet att få snabb effekt är att byta bakaxelutväxling....Det blir stor skillnad i accelerationen men man får lite högra landsvägs varvtal I övrigt rätt dyrt hålla på krångla med trimning och särskilt laddning då det inte går igenom besiktningen om det upptäcks. Hålla på med luftintag, avgassystem är bara placeboeffekt i marginalen. En vanlig full service ger mer effekt! Vettigast sälja bilen och köp 2010+ Mustang, Shelby eller ännu bättre 2015+ Mustang . Jobbet du lägger ner på en äldre 07a får du aldrig igen Bakaxeln på din 07a är bara en stel pinne som lever sitt eget liv. Det kan kännas struttigt och slamrigt eller rättare sagt klassiskt amerikanskt! Först 2015 kom en modern delad axel på alla Mustanger och fick då ett normalt beteende för tiden. En sak jag spekulerar personligen i är att det kommer snart en våg av problem med motorerna i just 2005+ Mustangerna Motorerna har en mängd plastpinaler i sig och andra rätt allvarliga design missar som nu med tiden kommer visa sig. Jag skulle inte trimma en så gammal motor som rätt sannolikt kommer gå sönder här och där. Tusen tack för en enkel och genomgående förklaring. Haft misstankar om detta, och det hjälper mig i mina vintriga åtgärder på ”Musse”. Citera
Per Berglund July 29, 2019 Report July 29, 2019 3 timmar sedan, Jockeikax said: Byta bakaxelutväxling låter som en god idé , lite bättre och styvare länkarmar till bak och framaxel. Har nya shelby (fram)länkarmar liggandes, dessa tillsammans med ett par nya stötdämpare och fjädrar i vinter. Tack för tankar och idéer ! Ja årsmodellerna är lite ökända för länkarmar med kort livstid. Den börjar ju få lite ålderskrämpor så det blir säkert en helt ny känsla bulta dit nytt järn! Passa på se över allt när du ändå river...Svagaste länken bestämmer allt! Citera
Mustangmike July 30, 2019 Report July 30, 2019 Alltså Per B, gillar dina kommentarer generellt sett och du har många bra tips och erfarenheter, men .....sover Dolly parton på rygg ))) Vad är det för siande om att en motortyp som nu varit i drift i 10-14 år skulle börja få problem på sikt . Rena kvällstidningsrubriken på det uttalandet Dom har gissningsvis +10k mil i snitt och sitter i en Amerikansk Muskelbil som trots ganska normal bil ändå är av en typ som testas och utmanas av sina brukare mer än average bilen. Dom som överlever sina ägares Leaving Carshow verkar hålla bra tycker jag Men visst finns det lite grejer som behöver service men jag tycker inte det är något speciellt eller anmärkningsvärt jämfört med andra motorer. Är väldigt nyfiken vilka allvarliga designmissar du syftar på? Håller på bygger min NYA Stroker 3V 302 så skulle vara bra att veta vad du vet som inte shaun eller övrig expertis känner till. Av mig kända svagheter men ändå inte av speciellt allvarlig karaktär eller ens ovanligt kort serviceintervall eller dyrt om delarna skulle bytas preventivt vid typ 10k mil, men det görs inte och majoriteten av maskinerna verkar gå +20k mil orörda om du inte trimmar dom. Tändstiften var ju inte så lyckade, men dom har service intervall på 16k mil och det finns lösning om dom delar sig, åtgärdades när det uppdagades med nya toppar och stift från 08. verkar ändå relativt ovanligt och det blir inga haverier, bara lite strul i samband med en service. Kamtimigsmekaniken verkar vara en grej som kan krångla lite på sikt, finns trådar om dessa, dock tror jag det kan vara oljerelaterat och f.a. långmilare och kanske mest pickuper och övriga modeller med 3V motorn som kanske inte sköts så bra som Mustangerna. MItt set som sitter på mina HOTROD kammar är originalet som nu gått ca 15k mil uppvisade konstigt beteende efter monteringen för ett par veckor sedan. Observera, fel på dessa orsakar inte något haveri på en std. motor eller en med milda drop in kammar TYP HOTROD, endast missljud och temporärt dålig effekt. jag konstaterade att Oljan luktade surt och var svart trots bara 500 mil så den byttes och problemet försvann, jag misstänker att oljan blivit utspädd av oförbränd bensin från mitt lösa tändstift, se min projekttråd. Men återigen, inte så dyrt om dom behöver bytas om missljudet/symtomen uppträder, förslagsvis slänger man in roligare kammar samtidigt Veven är egentligen inget problem, stakarna är en svaghet vid seriös effekthöjning, det sitter std sintrade knäckstakar ( storänden bryts av i tillverkning för att skapa halvor som bultas ihop) och är mer eller mindre std i många bilmotorer, inkl Cheva LS , Coyote m.fl. I 4,6 3V verkar dom kanske vara lite i underkant och pallar effekthöjning på 100-150Hk normalt men kanske inte i kombination med högt nyttjande av effekten och varv typ bankörning eller tävlande. Men återigen är det så vanligt? Beakta att det är en hel del Roush, Saleen m.fl. som fick kompressorer direkt vid leverans på std. utan någon annan åtgärd och alla eftermonterade kompressorkit som rullar därute. Oljepumpsdrevet är en svaghet vid seriöst högt effektuttag och f.a vid nyttjande av varv och effekt typ bankörnig, tävling etc. Denna svaghet finns även på GT500, Coyoten m.m. Ska bytas till billet om man vill gardera sig mot totalskrotning. Jag kanske har tur med mitt exemplar som fått allt man kan göra i trimning utan att öppnas, och det mesta har gjorts efter 10k mil och den har fått åka på Tysklandssemester och marshat långa stinter i 180-200 på Autobahn och inte minst bankörning på Mantorp, Gotland och 10varv (ca 21 mil) allt vad jag vågar på underbara Nurburgring. Jag gör vad jag kan här hemma också för att ge den och bränner drygt ett set bakdäck per sommar hittils. Snart 5000 mil i min ägo. Gillar motorn och tycker den har flera fördelar mot coyoten för mitt nyttjande. Visst är det kul med effekt men med lite moderat trimning och tuning kombinerat med 3:73-4:11 utvxl räcker effekten till med råge för kul å bus. Bara luft å buller med tuning ger en trevligare upplevelse. Dom är väldigt lättmekade och de flesta som är lite intresserade kan göra mycket själv. Betydligt snyggare i motorrummet och väldigt mycke trevligare ljud, speciellt med andra kammar. men det är såklart väldigt personligt och de flesta är rätt å slätt bara intresserade av en effektsiffran och struntar i om maskinrummet föväxlas med en Audi eller whatever modern bil. Har bara på senaste två veckorna sedan återinstallationen av HoTROD kammarna fått +10 spontana kommentarer på skönt ljud från vanliga mänskor på mackar och parkeringar. 4 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.