Jump to content

Programmera TracKey i Sverige?


Recommended Posts

Jag köpte en Boss 302 i lördags som sagt och när jag sätter i min TracKey så står det bara TracKey enabled. Trackuse Only. Det ska hända en hel del mera vad jag förstått så jag tror inte att den har fått den mappningen. Finns det någon som kan fixa det i Sverige? Hörde med min lokala Fordmek och de kunde inte göra det. 

Tomgången ska ju bli annorlunda, du ska få launchcontrol med mera.

Link to comment
Share on other sites

Man fick köpa en voucher hos Ford, så att man sedan kunde erhålla dosan med programvara för denna funktion.

Ford har slutat erbjuda detta sedan nått år tillbaka.

Precis som Micke säger borde också bilen vara mappad med Airaid filtret.
Om du ger regnr så kan jag se om vi gjort någon tune till bilen.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Rent krasst med tanke på att man tappar track key funktionen om man gör ny tune  i bossdatorn vore det smartare att strunta i ny tune med Cai/Airaid/öppet filter.

Datorn känner ju av det eventuellt ökade luftflödet och ger mer bränsle= mer effekt inom ramen för utsläppsvädrena  som bilen typats efter i std läget/nyckeln. 

Vill man ha skojigare bil kan man väl köra i Trackläget,  inte mer outlaw än alla andra om mappat om sin bil.

Gissar att Track key  läget har en tune med mer effektoptimerade parametrar  en som inte klarar utsläppskraven. Därav har Ford lyckats kringgå dessa med en speciell nyckel och procedur som endast får användas OFF road/Track use/ bandagar. 

Gissningsvis kommer  Track läget gilla det öppna filtret ännu mer=mera effekt,  eftersom den har ett börvärde  på bränsle  och tändläge som är effektoptimerat istället för utsläppsoptimerat.

Trackkey mappen är gissningsvis som en vanlig effektoptimerad tune samt självklart tagit hänsyn till de öppnare avgassystemet och lite  annat jör känslan som trottelrespons, kanske flyttar lite på kamlägena för effekt istället för utsläp etc m.m. 

Mer korrekt benämning  borde kanske vara,  Std Nyckel och Besiktnigsnyckel 🙂

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

39 minuter sedan, Balleknack said:

Jo jag hade helst haft TracKey oxå men det verkar inte vara så mycket att göra åt tyvärr. 

det kan finnas en lösning jag ska titta på det; har du bara Cold air kit eller mer moddar?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Hart hört att det gick bara att få den nyckeln när man beställde bilen ny, vet inte om det stämmer.

Hörde rykten om att det kostade då 2.000 dollar , bara rykten det med.

Nån annan kanske är mer påläst?

/RIchy 

Link to comment
Share on other sites

Troligen förstod inte säljaren vad de har sålt, synd för Balleknack bara. Märker själv stor skillnad, hästarna är det samma men bilen blir ju rätt rappare direkt, typ skogstokig, + högre tomgång. Vågar inte gissa bränsleförbrukningen i detta läge, men det skiter jag i😂!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...