micke1967 August 29, 2019 Report August 29, 2019 hejsan Om man ska köpa en mustang i generationen 2005-2009 spelar det då roll vilket år man väljer? Dvs fanns barnsjukdomar på 2005 års model som var löst 2007 tex och liknande aspekter? mvh micke Citera
Corvette August 29, 2019 Report August 29, 2019 Ta en 2008 2005-2006 brutala problem vid tankning, se tråden i forumet Citera
Mustangmike August 29, 2019 Report August 29, 2019 Största argumentet för 08-09 måste vara utetempmätare. Typ det enda jag saknar och stör mig på Citera
micke1967 August 29, 2019 Author Report August 29, 2019 Tack för era svar. Så 2008 år och uppåt har inte problem med att tanka bilen då? Dvs annan konstruktion på dem bilarna? Och yttertemp mätare=bra att ha. Kom något mer som ändrades 2008? 2009? mvh micke Citera
Wallentin August 29, 2019 Report August 29, 2019 Topplocken fick ny konstruktion runt 2008. Är inte helt hundra på när. Tidiga modeller har speciella tändstift som är rätt långa. De kan brännas fast i toppen och gå av vid demontering. Men med rätt metod är det inget problem att byta dem på en tidig musse. Vilket jag själv har, men har inte haft några problem med det Citera
micke1967 August 30, 2019 Author Report August 30, 2019 Hejsan Går det ta reda på när topplocken fick ny konstruktion? dvs kan man hitta sådan info någonstans på nätet? Samt måste ju då fråga, vad är rätt metod om man ska byta tändstift som då bränts fast med risk att gå av? mvh micke Citera
Corvette August 30, 2019 Report August 30, 2019 NOTE: 2005-2010 GT Spark Plug Removal The Ford 3 valve modular motors utilized a unique 2 piece style spark plug which has caused issues when removing the plugs from a high mileage vehicle as they are prone to cracking. The plugs look like this: 115K miles on 2006 GT Spark Plugs Tools required: Ratchet with various sockets, spark plug socket, torque wrench set to 33 lb-ft, 10 inch extension, PB Blaster, air compressor with blow gun attachment Step 1: Make sure the engine is COLD. Let it sit overnight if need be. Some people argue the engine should be warm, but when it's warm the aluminum of the head expands and makes the hole the plug sits in tighter. In a cold engine situation the aluminum has not made the hole tighter and the metal threats on the plug have not expanded either. Step 2: Remove all plugs and ignition coils to access the spark plugs. Once removed take the blow gun and blow the debris out of the holes. Step 3: Use your torque wrench with the extension and spark plug socket and try the plugs. DO NOT TORQUE THE PLUGS OVER 33 FT LB AND GO VERY SLOWLY. DO NOT USE AN IMPACT. If it will move, move the plug about 1/8-1/4 turn and stop. With luck, one or two of the plugs will come loose completely and you can remove it. Step 4: In the holes that still have the plugs in them, whether they were able to be partially turned or not, pour some PB Blaster, Seafoam deep creep, or some other penetrating fluid and let the plugs sit for 15-30 minutes. Step 5: After waiting tighten the plugs back while not torquing over 33 ft lbs and then try loosening again. Repeat this process with stubborn plugs until they come out. DO NOT TRY AND FORCE A PLUG, IT WILL CRACK! Step 6: Apply dielectric grease to top of plug and anti-seize to the threads if you want and reinstall plugs, again not torquing over 33 ft-lbs. Reinstall ignition coils and plug everything back in. Citera
Mustangmike August 30, 2019 Report August 30, 2019 Tändstiftsproblemet är inte så allvarligt kan jag tycka, trots allt väldigt få som råkar ut för det och det finns en lösning om det händer och som jag sett finns det dessutom nya stift i ett stycke som inte delar sig. Motorerna sitter ju i ett antal miljoner bilar. Sen är det ju alltid så med alla produkter och även bilar, dom sista årsmodellerna av en modell har de flesta barnsjukdomar fixade på fabriken. Det finns tyvärr omvända exempel också, där man i besparingsivern försämrat saker på senare modeller. Känner dock inte till något sådant på dessa Mustanger. Jag skulle inte vara speciellt orolig för dom tidigare heller, sett till hur många av dom tidigare som rullar och körs utan problem så skulle jag säga att det är bra skit generellt. Skick, service, utrustning och look efter egen smak är mer avgörande. Allt är en prisfråga i slutänden, ju nyare , ju färre mil och mindre slitage och åldrande. En sen 09 må vara det det bästa, men dom är få. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.