Jump to content

Finns det ett färdigt Performance Pack 2 liknande paket att köpa någonstans?


Cyberknutte

Recommended Posts

Igår var jag åter på Trackday Monday på Mantorp Park. Under de första passen på förmiddagen så kändes det lite ringrostigt och man kände sig lite bortkommen bland alla GT3:or, AMG GTR, Nissan GTR och andra renodlade trackdayvapen. Men efter lunchpausen så flöt det på bättre och spårvalen satt som de skulle och man kunde hålla jämnt tempo med bankittade Corvette C5 och äldre 911 och det blev även omkörningar av M3:or, Audi S5. GTx bilarna är ju dock i en helt egen liga...

Det var sjukt roligt och man blir ju väldigt sugen på att åka mer och snabbare! Min bästa tid blev 1.38. 

Det roliga är att min bil är helt original, inte en skruv är bytt. Allting funkar kalas! Både motor och bromsar tål högt tempo i mer än de 6-7 varv jag fick till innan det var dags för avkylning och in i depån. Inte en varningslampa, ingen fading i bromsarna. Det som sätter begränsningen är original däcken, de blir varma och mjuka och börjar kasa.

Har egentligen ingen aning om hur 1.38 står sig, och man kan definitivt kapa ett par sekunder, eller mer, utan att ändra något på bilen, utan bara förbättra det som sitter bakom ratten...

Men, även en amatör som jag känner ju att ett problem är att bilen är för mjuk när man börjar pressa den. Den kränger mycket och det blir stora lastväxlingar. Så den behöver definitivt andra fjädrar och styvare krängningshämmare samt en omgång klistriga PS Cup 2. D.v.s. Ungefär det man får i PP2. Efter att ha kollat ett par reviews av PP2 så blir man ju sjukt sugen! Hade man bott i USA hade ju lösningen varit enkel, bara byta in mot en ny 2019 med PP2, men det är ju ingen möjlighet här.

Så hur gör man? Finns det någon som tagit fram ett eftermarknads kit som uppgraderar en PP1 bil med MagnaRide till  PP2?  Det kommer ju inte att bli exakt lika eftersom både ABS och MagnaRide är tunat i PP2, men det kan man nog leva med.

// Andreas

 

Link to comment
Share on other sites

Kul rapport, det är  beroendeframkallande. Körde 1:38  på Mantorp med min gamla 07:a automat och Goodyear F1or  för ett par år sedan.  Lite uppdaterad fjädring då men inget extreemt. Så du kan nog putsa dina tider efter några varv till 😉 Står lite  om det i min  projekttråd Mickes Mustang GT. 

Planen är köra några trackdays nästa år.  Till din finns ju fördigt Plug&Play Öhlinskit, bara köpa om du ska fortsätta den vägen. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

PP2 har andra fjädrar, andra krängningshämmare, har ändrad programmering för magneriden, jag för mig den har annan programmering för ESP/traction control, den har annan utväxling för styrningen, samt bredare fälgar med sport cup 2 däck, splitter fram och liten vinge bak.

Vad gäller fjädring/krängningshämmare/programmering av magneride så har ford performance ett kit med m-5300-w fjädrar, krängningshämmare samt programmering av magneriden. Kitet ligger på 1000 USD om jag kommer ihåg rätt. Jag har bara fjädrarna och de kommer vara för mjuka på bana.

Om du inte vill programmera om magneriden så hade jag kör på fjädrar ifrån BMR eller Steeda för magneriden, de är klart mycket styvare. Vad gäller krängningshämmare så har steeda och bmr justerbar så du kan ställa in bilen enligt hur du vill att den skall bete sig. Många kör med Gt350/R hämmare som ej är ställbara.

Fälgar och däck, kör med bredare 19" förslagsvis 10" fram bak med square setup med 285 runtom

Sen har PP2 splitter fram som skall ge lite downforce. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hittade en artikel från MotorTrend som har en detaljerad genomgång.

Här är skillnaderna mot PP1:

  • 19 x 10.5-inch front, 19 x 11.0-inch rear forged aluminum wheels
  • Michelin Pilot Sport Cup 2 tires, 305/30R19 at all four corners
  • 20 percent again stiffer springs up front; 13 percent stiffer in the rear
  • Front and rear anti-roll bars that resist twist by an additional 12 and 67 percent, respectively
  • Retuned MagneRide Damping System with track calibration
  • High-performance front splitter and rear spoiler
  • Further stability control, electric power-assisted steering, and ABS tuning

Här kan man även läsa lite kommentarer om PP2 från Randy Pabst:
https://www.motortrend.com/cars/ford/mustang/2018/2018-ford-mustang-gt-performance-pack-level-2-first-test-review/

Det där med att den blir stökig på vanlig väg kan man ju lösa genom att sätta på en omgång "vanliga" fälg+däck för gatukörning och spara Cup2 till banan...

// Andreas

Link to comment
Share on other sites

53 minuter sedan, Cyberknutte said:

Hittade en artikel från MotorTrend som har en detaljerad genomgång.

Här är skillnaderna mot PP1:

  • 19 x 10.5-inch front, 19 x 11.0-inch rear forged aluminum wheels
  • Michelin Pilot Sport Cup 2 tires, 305/30R19 at all four corners
  • 20 percent again stiffer springs up front; 13 percent stiffer in the rear
  • Front and rear anti-roll bars that resist twist by an additional 12 and 67 percent, respectively
  • Retuned MagneRide Damping System with track calibration
  • High-performance front splitter and rear spoiler
  • Further stability control, electric power-assisted steering, and ABS tuning

Här kan man även läsa lite kommentarer om PP2 från Randy Pabst:
https://www.motortrend.com/cars/ford/mustang/2018/2018-ford-mustang-gt-performance-pack-level-2-first-test-review/

Det där med att den blir stökig på vanlig väg kan man ju lösa genom att sätta på en omgång "vanliga" fälg+däck för gatukörning och spara Cup2 till banan...

// Andreas

Det är inte så att cup 2 däcken är stökiga, mer att det är 305or runtom, som ökar spårkänsligheten en hel del. Men som sagt om du exv kör 285 runtom så är det lugnt.

Cup 2 däcken är dock inte att rekommendera vid regn.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...