kurt September 10, 2019 Report September 10, 2019 avgas systemet ska bytas pga skicket! bilen är 69:a ht utan servo med 351w från 79 under huven och c4 från 77, förra ägaren bytt kamaxel, original sas det! för 69 eller 79 vet man inte ,vippor ,stötstänger och kamdrivning, jag nyligen monterat holley sniper efi system, motorgång som en modern bil! till frågan igen: !Hedman shorty headers 88650 eller full längds headers 88300 från samma tillverkare, 2 1/2 tum resten! eller är det onödigt ( pga begränsningarna i topplocken?) och bara byta ut 2.1/2 tum som sitter på och använda original gjutjärns header. Citera
Mustangmike September 10, 2019 Report September 10, 2019 Headers alla dar i veckan, syggare, lättare å bättre, Ju längre ju bättre och helst ceramic coated så håller dom sig fina. Citera
Per Berglund September 10, 2019 Report September 10, 2019 (redigerad) 2 timmar sedan, kurt said: avgas systemet ska bytas pga skicket! bilen är 69:a ht utan servo med 351w från 79 under huven och c4 från 77, förra ägaren bytt kamaxel, original sas det! för 69 eller 79 vet man inte ,vippor ,stötstänger och kamdrivning, jag nyligen monterat holley sniper efi system, motorgång som en modern bil! till frågan igen: !Hedman shorty headers 88650 eller full längds headers 88300 från samma tillverkare, 2 1/2 tum resten! eller är det onödigt ( pga begränsningarna i topplocken?) och bara byta ut 2.1/2 tum som sitter på och använda original gjutjärns header. Har du järntoppar från samma årtal så har du ingen nytta alls av headers. Topparna är grymt restriktiva...Speciellt om det är från 1979??? Har tidigare kört Sniper och vet att det är SUPER viktigt du har ett tätt avgassystem på lambda sidan så den inte läser fel så var noga med detta! Många tror att övertrycket är tillräckligt men sett fel som lösts med tätat system. Shorty headers drar maskinen viss nytta av men samtidigt ökar värmeutvecklingen i motorutrymme så där måste du linda grenrören för bibehållen effekt....Varmt under huven ökar luftens volym och därmed färre syreatomer in i motorn som gör mycket mer än vad man tror därav viktigt att linda dom...Kallt under huven ska det vara! Särskilt när du kör Sniper dessutom Dom Shorty grenrören såg jag har tunna 1/4" anslutning till topparna så där gäller det du har kvalitativa packningar eftersom de rör sig mycket. Jag har i massor av år använt mig av Mr Gasket Ultra seal som verkligen håller vad dom lovar och faller inte sönder med tiden. Du har letat upp de billigaste och det är därför de tunnaste grenrören på 1,2mm och de kommer snabbt spricka i godset av värmeväxlingarna.. Det blir kort livstid om du kör bilen mycket och särskilt om man dessutom lindar grenrören eftersom det snabbare kolar ur stålet Jag skulle rekommendera dessa hellre med mycket tjockare gods och 9mm tjocka anslutningar https://www.summitracing.com/int/parts/hed-88658/overview/year/1969/make/ford/model/mustang Men som det verkar är motorn tämligen original och mer avgassystem än original ger inte mycket annat än mer placeboeffekt i form av ljud. Gjutjärn har bara fördelen av att de håller och är täta i evighet...Bekymmerslöst alltså! Rätt övertygad om du hittar mer nyttig effekt av att ta bort mekaniska fläkten och byta till SPAL el fläkt än jobba med avgassyetm! Ändrade %s av %s (%s) Citera
kurt September 11, 2019 Author Report September 11, 2019 16 timmar sedan, Mustangmike said: Headers alla dar i veckan, syggare, lättare å bättre, Ju längre ju bättre och helst ceramic coated så håller dom sig fina. helt rätt! de ska hålla ner värmen under huven! ceramic coated! Citera
kurt September 11, 2019 Author Report September 11, 2019 14 timmar sedan, Per Berglund said: Har du järntoppar från samma årtal så har du ingen nytta alls av headers. Topparna är grymt restriktiva...Speciellt om det är från 1979??? Har tidigare kört Sniper och vet att det är SUPER viktigt du har ett tätt avgassystem på lambda sidan så den inte läser fel så var noga med detta! Många tror att övertrycket är tillräckligt men sett fel som lösts med tätat system. Shorty headers drar maskinen viss nytta av men samtidigt ökar värmeutvecklingen i motorutrymme så där måste du linda grenrören för bibehållen effekt....Varmt under huven ökar luftens volym och därmed färre syreatomer in i motorn som gör mycket mer än vad man tror därav viktigt att linda dom...Kallt under huven ska det vara! Särskilt när du kör Sniper dessutom Dom Shorty grenrören såg jag har tunna 1/4" anslutning till topparna så där gäller det du har kvalitativa packningar eftersom de rör sig mycket. Jag har i massor av år använt mig av Mr Gasket Ultra seal som verkligen håller vad dom lovar och faller inte sönder med tiden. Du har letat upp de billigaste och det är därför de tunnaste grenrören på 1,2mm och de kommer snabbt spricka i godset av värmeväxlingarna.. Det blir kort livstid om du kör bilen mycket och särskilt om man dessutom lindar grenrören eftersom det snabbare kolar ur stålet Jag skulle rekommendera dessa hellre med mycket tjockare gods och 9mm tjocka anslutningar https://www.summitracing.com/int/parts/hed-88658/overview/year/1969/make/ford/model/mustang Men som det verkar är motorn tämligen original och mer avgassystem än original ger inte mycket annat än mer placeboeffekt i form av ljud. Gjutjärn har bara fördelen av att de håller och är täta i evighet...Bekymmerslöst alltså! Rätt övertygad om du hittar mer nyttig effekt av att ta bort mekaniska fläkten och byta till SPAL el fläkt än jobba med avgassyetm! tack för svaret! det med fläkten har jag i åtanke!, har original och den blir aldrig varmare än 86 grader under körning, el som tillsatts men aldrig behöv använda det .! har fått sensor varning! och afr gått upp 13.4 till 35 och bilen lagt av. gamla systemet säkert otätt, Eftersom den är begränsad i toppen så blir det nog behålla gjutjärnet och byta resten till rostfritt 2 tum! det lutar åt det hållet just nu! har ljudisolerat så det inte mullrar för mkt i cupen. Citera
Per Berglund September 11, 2019 Report September 11, 2019 Arbetstemperatur är bra lägga på 90grader för bästa gång och minst slitage och det är bäst låta Sniper styra den och hålla det på 90 En fläkt ska du helst ha en OEM fläkt från en annan bil eller av märke SPAL. Allt annat går bara sönder eller drar dåligt med luft. Tänk på att du måste byta generator en 60A kommer inte räcka till och det brukar straffa sig med alla laster En 100A är minsta man bör ha för driva allt. Själv kör jag en 150A eftersom allt amerikanskt är så jävla dåligt Du behöver samtidigt helst en dubbelrem 2" blir bekvämt och rostfritt är snyggt men det låter lite mer och svårare få tätt. Citera
Per Berglund September 11, 2019 Report September 11, 2019 Dubbla V-remmar på generatorn ser ut så här på min + SPAL fläkt Citera
kurt September 18, 2019 Author Report September 18, 2019 det var finemang motor/ utrymme på bild! tänkt om lite! skulle vilja höja effekten lite, få 300-350hk utan att röra inte bottendelen, sitter på en efter marknads insug, märke? står bara patent 351w på dem, de har 2 stora ovala insug mot snipern samt tillhörande fördelare och tändspole, så frågan: blir det bra med headers 888658, lindas eller inte om de är keramiskt behandlade? edelbrock e-street 5023 toppar! vilken kam? sen lär väl toppbultarna bytas! önskvärt bara den svarar på låg och mellanregistret , inge topp varavande här inte! eller finns bättre kombination till budget! tackar mkt för svar Citera
Per Berglund September 18, 2019 Report September 18, 2019 300-350Hk behöver du inte byta toppar för. E-street topparna ska du akta dig för dom är inte alls bra....Välj hellre ANAB toppar om du vill byta...Dom är billgiare också Toppbultar ska man alltid byta om det inte ARP fabrikat dom kan återanvändas. Original toppbultar är bara slänga Men som sagt original topparna klarar lätt av 350Hk i flöde.....Vill du "mecka" lite själv så kan du porta dessa så flödet blir bättre Det är mest problem med avgasportarna men även insugskanalerna ska helst matchas in mot insugspackningen. Lättare än man tror göra detta om man bara har slipverktyg Annars är det billigare köpa ANAB toppar Ett problem med bottendelen är att det ofta är "lågkomp" kolvar på 351W...Alltså urgröpta kolvar och det sänker effekten brutalt! Så ta av topparna först och titta på kolvarna. Det händer inte så mycket med effekten med nya toppar om det sitter lågkomp kolvar i blocket. Citera
RobbeStockholm September 18, 2019 Report September 18, 2019 (redigerad) HEj om du köper Anab kopior, gå igenom topparna först och släng inte bara på dem. kan skilja endel både här o där om man har otur. Detta gäller iofs alla toppar om man skall vara petig Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund September 18, 2019 Report September 18, 2019 ANAB har fått oförtjänt dåligt rykte. De är kopior på RHS men håller ändå bra kvalitet. Mycket riktigt ska man helst gå igenom eftermarknads toppar och även Edelbrock har kvalitets problem har jag sett. Jag köpt tomma ANAB toppar som jag sedan själv väljer både ventiler, fjädrar, retainers. mm,mm och sedan matchar allt. Kompletta är okej köpa för lätt trim men som sagt bra slå isär allt och kolla Citera
kurt September 19, 2019 Author Report September 19, 2019 mkt tack! ska kolla igenom informationen ! passar header 88650 på dessa toppar? syns det på kolvarna om det är lågkomps kolvar ? använda inspektions kamera genom tändstift hålet ! eller måste kolv ur och mätas? för komptest säger väl inte så mkt pga slitage! de sänkte väl kompen på dessa motorer 78 och senare, Citera
RobbeStockholm September 20, 2019 Report September 20, 2019 (redigerad) kompressions test för täthet är en sak kompressionsförhållande är en annan. Du måste räkna fram det genom att mäta upp förbränningsrummet i toppen. Det finns nån maskin som mäter detta genom att man stoppar in pryl i tändstiftshålet, men den har jag bara sett på nätet. Du kan väl se om kolven är dish eller dome eller flat med kameran, men det ger väl inte mer än så. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund September 20, 2019 Report September 20, 2019 Jag råkar ha liggandes 351W lågkomp kolvar och det ser ut så här. Syns lätt med inspektionskamera. Kanske även om du tar ett kort in i tändstiftshålet med kolven i TDC Citera
kurt September 30, 2019 Author Report September 30, 2019 hej igen! inspektions kameran ur funktion! inte kollat upp kolvarna! läst på lite ! de sänkte kompen 77 genom att förstora förbrännings rummet till 69cc och 78 minskade de på ventilerna för lägre förbrukning och bättre vrid på låga varv Nu till frågan, om jag köper anab toppar med mindre förbränningsrum 60,4 eller 64cc samt den lite större ventilstorleken det var 77 som var 1.84/1.54, för original på min 79:a är 69cc förbrännings rum och ventilerna 1.78/1.45! det lär väl höja kompen från 8.5 till 9.5 och större flöde genom ventilerna? bara inte kolvarna och ventilerna möts! tänkte om du har provat på denna konfiguration! jag spekulerar! vill helst inte lyfta ur motorn och plocka isär den! headers 88658 dom är keramisk belagda! vet du om de passar anab toppar lika bra som på original topparna? behövs de lindas när de har denna ytbehandling, ! är lite borta inom området så därför frågar jag! vill köpa rätt delar från start! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.