January 21, 200520 yr comment_12957 Denna frågan passar inte riktigt in på detta forum men ja frågar här iallaflal och hopppas på att de går bra. Sitter här och funderar lite på va en twin-turbo kan vara för något. Vad jag fattat det som så är en biturbomatad motor en motor som matas med 2st turboagregat istället för ett. Men vad är då twin-turbo? Så va är skillnaden mällan en biturbo och en twinturbo?Detta kunde jag lika gärna frågat på turboperformanceclub eller något men de är lite så att jag inte riktigt gillar turbomatade motorer på grund av deras ja va skall man säga, mindre ärliga hästkrafter. En turbomatad motor har ju inte alls samma drag över hela registret som en äkta sugmotor eller skruvkompressormatad motor har. Alltså enligt mig är det mera kalleankahästar över en turboladdad motor Då är man ju inte direkt så pigg på att skapa ett konto på ett turboforum då detta forumet är mycket mera kärt
January 21, 200520 yr comment_12963 Biturbo och twinturbo är två olika benämningar på samma sak, dubbelturbo på ren svenska...Motorn är visserligen av fel fabrikat (tror att dom normalt tillverkar boj-sänken eller nåt ) men det ser ju ballt ut iallafall.
January 21, 200520 yr Author comment_12969 Biturbo och twinturbo är två olika benämningar på samma sak, dubbelturbo på ren svenska...Motorn är visserligen av fel fabrikat (tror att dom normalt tillverkar boj-sänken eller nåt ) men det ser ju ballt ut iallafall. Ok bra då va de som jag trodde då Tur att någon vet och kan bekräfta de för en bara Bra bra Tack!
January 21, 200520 yr comment_12972 Är det inte så att en biturbo-setup jobbar i serie, medan en twinturbo-setup jobbar parallellt, som på bilden?? Bara en fundering...
January 21, 200520 yr comment_12974 Jag gjorde en GOOGLE-sökning i ämnet och hittade denna info på ett forum någonstans:"Twin-turbo": 2 identical turbos.A twin turbo usually uses 1 tubo for each bank of cylinders. "Bi-Turbo, biturbo": Usually Audi specific, but this is the little turbo/big turbo setupThis is a setup that tries to eliminate the problems with a big turbo (lag) and a small turbo (power). Note: RX-7 Gen III's were listed as twins, I think. They are actually "Biiturbo" or at least sequential.I'd just like to say I found this on a website, I'm not actually that smart...well, I am... I do know though, that Porsche tried the "biturbo" setup in the 80's with the 959, and it did do a commendable job of eliminating turbo lag. However, by todays standards they aren't that good. But regardless, they called it "twin turbo"...So, like I said at first, and a bunch of peeps too, it's just a different name for the same thing...like, "George W. Bush", and "Carl Rove", you could just say "dumbass"...hehe...oh wait, most of you don't know who carl rove is... Och en länk till sidan, för dom som vill läsa mer...http://www.sportscarforums.com/archive/ ... -1879.html
January 21, 200520 yr comment_12977 Är det inte så att en biturbo-setup jobbar i serie, medan en twinturbo-setup jobbar parallellt, som på bilden?? Bara en fundering...Det stämmer bra.
January 22, 200520 yr Author comment_12985 Är det inte så att en biturbo-setup jobbar i serie, medan en twinturbo-setup jobbar parallellt, som på bilden?? Bara en fundering...Det stämmer bra.Så va kom ni fram till nu då? Biturbo är 2 agregat som sitter i serie och en twinturbo är 2 agregat som sitter paralellt med typ halva notorns cylinderutblås till var och en?
January 22, 200520 yr comment_12992 Sökte vidare i ämnet och hittade detta:Principen med biturbo går ut på att ett mindre turboaggregat tillåts arbeta vid de lägre varvtalen. När varvtalet stiger kopplas det lilla aggregatet bort, och luften leds in i en större turbo. På så vis tar man bort den annars så typiska och irriterande turbofördröjningen samtidigt som man håller bränsleförbrukningen nere.http://www.autopower.se/reportage/paris04/default.asp
January 22, 200520 yr Author comment_13008 Ok. Men hur löserdom de? Dom sitter alltså inte på rad ? Eller hur skifter den mellan dom 2 olika agregaten? Bilder?
January 22, 200520 yr comment_13011 Det är nästan uteslutande på V-motorer som det sitter biturbo. Det är då ett aggregat på var sida. Ett med lite mindre avgashus & turbin och ett med större. Den lilla turbon börjar ladda tidigt på låga varv då den kräven en mindre avgasmängd för att "komma igång" men när varven kommer upp är den för liten för att hänga med. Då är det den större turbon som trycker luft. Det större avgashuset gör att den kräver mer avgaser/ högre varv för att börja jobba och den mattas ej av på högre varv. . Jag antar att du vet hur en turbo fungerar? Ang kompressordel, avgashus, wastegate osv...
January 22, 200520 yr Author comment_13012 Det är nästan uteslutande på V-motorer som det sitter biturbo. Det är då ett aggregat på var sida. Ett med lite mindre avgashus & turbin och ett med större. Den lilla turbon börjar ladda tidigt på låga varv då den kräven en mindre avgasmängd för att "komma igång" men när varven kommer upp är den för liten för att hänga med. Då är det den större turbon som trycker luft. Det större avgashuset gör att den kräver mer avgaser/ högre varv för att börja jobba och den mattas ej av på högre varv. . Jag antar att du vet hur en turbo fungerar? Ang kompressordel, avgashus, wastegate osv...Jo de vet ja. Funderade bara lite på va skillanden va meddan bi och twintorbo och med följd av svaren hur dom kunde få dom att funka bra i serie. Så turbons funktion och hur den styrs med wastegate osv är jag helt klar över. Va som sagt bara lite funderingar över hur dom hadde fått ihop dedär med biturbo
January 22, 200520 yr comment_13014 Okej, fortsätter med lite exempel. En bi-turbo ger en mjukare motorkaraktär. Dvs kraft över stor del av registret. Ca 1500 rpm börjar lilla aggregatet ladda, vid ca 4000 börjar stora och vid 5000rpm har troligen det mindre laddat färdigt och öppnar wastegate, stora har då kommit upp i varv ordentligt och laddar troligen max nästan till varvstopp går. På en dubbelturbo är det den rekoderlig "puckel på registret där det är mycket effekt, början vid ca 3000rpm kommer all efekten och sedan upp till det rpm där trycket blir så att wastegate öppnas. Kan variera men runt 5000 > 6000rpm är troligt. Detta ger ett smalare effektregister men troligt mycket effket när det väl finns Detta kan självklart variera mycket efter hur de olika tillverkarna anser att det skall fungera, men det e en överblick på själva vitsen.
January 22, 200520 yr comment_13041 Hmmmm ... har en Audi (eller DKW) 2.7 V6 Biturbo till vardags, trodde nog att det var ett aggregat per cylinderrad.Kollade lite på Audi's info i ämnet, se nedan:Latinets "bi" betyder två. När beteckningen "biturbo" används i samband med en Audi V-motor betyder det dubbla turboaggregat – ett för varje cylinderrad. Fördelen blir större vridmoment vid låga varvtal, mera effekt vid högre varvtal och bättre gensvar från motorn. Biturbo finns exempelvis i Audi RS4 och Audi RS6, men även i tävlingsbilen Audi R8.Kan i förbigående nämna att det är en mycket väl fungerande konstruktion i alla fall i en Audi, maximalt drag i hela registret.Den går inte sämre av lite "grillchips" heller - 300 pigga kusar gör att vintersaknad av Mustangen går lättare
January 22, 200520 yr comment_13045 Hmmmm ... har en Audi (eller DKW) 2.7 V6 Biturbo till vardags, trodde nog att det var ett aggregat per cylinderrad.Kollade lite på Audi's info i ämnet, se nedan:Latinets "bi" betyder två. När beteckningen "biturbo" används i samband med en Audi V-motor betyder det dubbla turboaggregat – ett för varje cylinderrad. Fördelen blir större vridmoment vid låga varvtal, mera effekt vid högre varvtal och bättre gensvar från motorn. Biturbo finns exempelvis i Audi RS4 och Audi RS6, men även i tävlingsbilen Audi R8.Kan i förbigående nämna att det är en mycket väl fungerande konstruktion i alla fall i en Audi, maximalt drag i hela registret.Den går inte sämre av lite "grillchips" heller - 300 pigga kusar gör att vintersaknad av Mustangen går lättare Jo, blir bättre plats med en per sida.Det är nästan uteslutande på V-motorer som det sitter biturbo. Det var en rekoderlig vinterbil måste jag säga. Kan inte vara så illa, just nu har vi ju t.o.m snö och några minusgrader...
January 22, 200520 yr Author comment_13046 MrTurbo tack för infon. De Tomgro sa gör en ju lite delad då agregaten inte behöver sitta i serige alltid utan även kan sita parallelt men att iallafall biturbo står mera för att de är 2 olika stora agregat som arbetar i serie med varan effektmässigt. Kan de vara den mest korrekta förklaringen för biturbo tro?För twinturbo är 2 lika stora agregat som sitter på vardera valvan av motorns cylinderutblås verkar det vara mindre tvivel om och borde vara korrekt förklaring för just twinturbo?
January 25, 200520 yr comment_13172 Märk väl att det var info från Audi , det finns säkert annan syn på vad biturbo innebär.MrTurbo: Som vinterbil är den perfekt , som Stenmark sa: De e bar å åk! Om det inte vore för alla vägbulor i stan, bilen är tyvärr för låg för dem
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.