Jump to content

Recommended Posts

Jag är nybliven ägare till en 64,5 med 289. Eftersom tidigare ägaren tyvärr avlidit har jag inte stenkoll på vad som är gjort med motorn. Har i dokumentationen mailkorrespondens mellan tidigare ägaren och Rolands Mustang-parts från sent 90-tal där en renoverad 289 diskuteras. Den ska vara borrad och har vad man kan se fått ett Edelbrock performer-insug samt en Holley 4-port och gjutjärnsheaders. Går väldigt fint men när man kör en fullgasrepa luktar det kraftigt av vevhusgas inne i bilen. Har ventilerat oljepåfyllningslock i vänster ventilkåpa och en slang från höger ventilkåpa till luftrenaren, som det ska vara kopplat vad jag kan förstå. Har kört ca 150 mil (på en månad😀) utan att den har förändrat oljenivån. Har dock lite vitt klet i oljelocket och oljestickans rör vilket bör vara kondens. Bytte olja i helgen för att kolla om det fanns vatten i men det verkar lugnt. Tappat den gamla oljan i en genomskinlig behållare för att se om det skiktar sig. 

Så långt allt väl. Men vad kan orsaka att den ventilerar när man gasar? Ska vevhusventilationen möjligen vara kopplad till insuget för högre vacuum?

Tacksam för tips😀

Höger slang är bäst dra in direkt i insuget.
Slangen ska även ha PVC ventil
Då får du bra drag i ventilhuset och nästan undertryck i vevhuset vilket man önskar

Oljepåfyllningslocket med filter ska du se till att tvätta ur eller byta...Det blir snabbt tätt och då förvärras situationen

Som du har nu är helt odugligt och jag kan förstå att det stinker

2 timmar sedan, Målsman said:

Tack! Blir helgens projekt då. Kan man gissa att förgasaren behöver justeras efter nytt luft/bränsleförhållande efter att den får suga luft/vevhusgas?

Nej det har jag aldrig varit med om men alltid bra göra såklart ändå.
PVC ventilen reglerar mängden vakuum så maskin suger inte i sig kubikmeter med luft den vägen.

Du kommer märka stor skillnad! Motorn blir av med sura förbränningsgaser, värme och packningar kommer fungera bättre.
Rätt vanligt att motorolja annars pressas ut ur packboxar och annat.

Fanns det filter i oljepåfyllnads locket så är det bäst att ta bort det och köra ett annat lock med slang.  Slangen drar du till luftburken.
Ex ett sånt här lock men finns ju massor annat

https://www.summitracing.com/int/parts/sdk-c5zz-6766-b/overview/

(redigerad)

Så här ser min 289:a 1967 ut , är nog lite hemsnickeri + den var bortkopplad och pluggad vid förgasarfoten.

Sitter PVC ventilen i höger ventilkåpa ?

Borde inte vänster vara ett tätt oljepåfyllningslock ?

20191015_185206.jpg

20191015_185326.jpg

Ändrade %s av %s (%s)

Gott! Tack för info! Blev nyfiken och började kika på det efter jobbet. I höger ventilkåpa sitter mycket riktigt en PCV-ventil, fast kopplad till luftrenaren. Flyttade slangen till det pluggade uttaget på förgasarfoten. Nu behöver jag bara stå ut med min egen doft inne i bilen och ibland lite doft av bränt gummi🤔😀 En liiiten justering av tomgången så blev den lycklig och det lilla kondenskladd som fanns i oljelock och stickans rör är borta. Underbart!

Stort tack!

17177C06-3BE7-4909-BE94-6AE7BE015E52.jpeg

FD3DAC37-5774-4423-874D-B7FD189F8B6B.jpeg

CCCC9154-3000-4C46-B1C3-77278815844F.jpeg

3F4633D8-E1AA-408C-A0CF-7CB9B492A72A.jpeg

Ja nu blir Ponyn glad av slippa kvävas av sura gaser och fukt!

Ser ut som locket skulle behöva ett "Break Clean" bad för att fria filtret från lite fett men ser klart "funkis" ut

PVC ventilen är egentligen en service del som man brukar byta ut.  Men kan funka köra Break Clean och blåsa ur den lite...Blir en hel del gegga där också......Suger man i den ska man känna hur ventilen jobbar