Jump to content

Nyrenoverad 289


jonashöglund

Recommended Posts

Hej.

Har motorn varit inkörd innan du körde dina 30min på

tomgång :?:

En helrenoverad motor skall i första hand vara behandlad

med motorolja och STP 50/50 varje rörlig del måste ha

denna typ av behandling för att det skall finnas friktion i

motorn vid start, även måste hydraliska lyftare fyllas med

olja från oljekanna. :shock:

Nyrenoverad motor skall ha ett för kört oljetryck innan

start, med en stark borrmaskin som körs baklänges

ansluten på oljepumpsaxeln. :?

Detta gör man för att få olja i alla kanaler och till alla

smörjställen i motorn innan start. :roll:

Sedan skall motorns startas och köras in på 2500rpm

i ca:20min för att alla delar skall arbetas in på sinna

platser och för att motorn skall få rätt oljetryck och temp

snabbt. :shock:

Jag tror att du kört motorn för snält och att den inte fått

tillräkligt tryck i alla lyftarna. :?:

Har du rätt mängd olja i och att du kört en stund som du

säger så starta upp motorn igen och låt den gå varm på

ett högre tomgångsvarv exempel 1500rpm eller 2000rpm. :)

Men försäkerhets skull så tag hjälp av någon kunnig för att

kolla om knacket är från ventil eller lyftare, så jag inte bli

hängd för det jag skrivit. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt utförliga svar motorn var komplett ihopmonterad å lyfftarna var ifyllda med olja från firma som renoverade den. Blev bara så skraj när jag hörde ljudet å inte kunde få kontakt med dem då det var helg. de sa precis som du att jag körde den på för lågt varv. Ska göra ett nytt försök imorn å göra som du sa köra på högre varv. Tack igen är glad att detta forum finns å att ni är hjälpsamma som svarar. Har lärt mej mycket nyttigt här.

Link to comment
Share on other sites

Men men men???? Om du redan startat bilen och låtit den gå på lågvarv utan den där första inkörningsprocessen ca 20-30 min på högre varv, då kan det redan ha blivit en förslitning på kamnockarna och lyftarna.

Jag säger inte att det har blivit slitet utan att det kan ha blivit en förslitning.

Om du haft bilen hos en firma och det sitter ny kam och lyftare i så borde de informerat om att inkörning krävs. Dvs om de själva inte redan gjort den första starten och kört in kam och lyftare.

Finns ingen annan lösning i så fall mer än att byta kam och lyftare en gång till. Om det är början till en fysisk förslitning så kommer det att äta ur mer material om du fortsätter köra, det hjälper inte med några justeringar.

Om det skulle visa sig att det redan är inkört på rätt sätt så kan det var en lyftare som inte är riktigt ok och inte bygger upp ett tryck. Det är inte helt ovanligt att det då generar ett tick eller knack.

Lasse O har helt rätt i sina anvisningar när det gäller förebyggande oljetryck och varvatal vid inkörningen, så ta reda på om den var inkörd hos firman innan du funderar vidare.

Link to comment
Share on other sites

Kör du in kammen på för lågt varv så kan du få problem. Lyftarna måste komma igång och börja rotera i sina lopp så fort som möjligt, vilket risken är stor att de inte gör om motorn går för sakta. Då nöts kammen och lytarna in fel och du får ett kraftigt förhöjt slitage. Så har du kört in kammen på ett felaktigt sätt bör du nog i alla fall byta lyftare. Men om detta kan föranleda knackningar vet jag inte.

Link to comment
Share on other sites

börja med att testa att köra in mera på högre varv.... och sedan kör med den.. vadd jag hört så kör man inte ihjäl grejorna på tomgång om det går en stund bara... är som jag fick berättat för mig inte sååå stor skillnad på c:a 1k rpm och 1.5k rpm.... ;) så ut och testa bara...

Link to comment
Share on other sites

Stämmer nog ganska bra att om du har standardventilfjädrar. Om du har valt en hårdare variant så äter det mer naturligtvis. Håller med om att testa är det enda.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...