Jump to content

Headers till -67:a med 351w


Tungelsta HT-67

Recommended Posts

Nej ger ingen mer effekt om du ska köra på gatan.
Snarare mindre eftersom du får sådan värmeutveckling i motorutrymmet att motorn får i sig mindre luftenheter om du inte lindar grenrören totalt.
Ett måste enligt mig själv.

Titta på grenrören på en ny Mustang som ger dubbelt med effekt med mindre grenrör

Ska du köpa Headman kolla tjockleken på plattan som skruvas mot toppen.   Är det 1/4" så går det läck varje år
Det bör helst vara 5/16" som tål körning varje dag
 

Link to comment
Share on other sites

25000kr eller 10000kr   är ganska brett val för dig! 🙂 🙂

ANAB utan tvekan

Ska du varken tävla eller varva en massa så skulle jag hellre välja ett par TRI-Y  grenrör det är ändå stort för dom topparna.
Du får mer plats i motorutrymmet, mindre värmeutveckling och mycket bättre markfrigång.

Men även om du väljer full length så skulle jag ändå råda dig välja på godstjocklek påde i rören och topp plattan.
De flesta Hedman bruka ha tunna rör vilket leder snabbt till sprickor och kort livstid.

 

Link to comment
Share on other sites

Det är bra!

Hooker är mer tävlingsinriktade och då vill man ha så lätt som möjligt
De använder ett mycket bättre stål än Hedman och då kan man gå ner i gods och ändå ha en mycket högre kvalitet totalt sett
Hedman använder ett mjukt stål som är lätt massera.

Tjocka gods väggar tar även ner ljudet vilket är en fördel på gatbil tycker jag!  Mindre mekaniskt ljud.
Det bryt man sig inte om i tävlingssammanhang

Ett tips om du köper headers är att du köper 12-kant rostfri bult för montage annars kommer du bli galen!   Man kommer då alltid åt och kan dra ordentligt så det blir tätt!
De så kallade bultar som  brukar följa med är lätt förstöra topparna med , dessutom så mjuka att när man tappar en i golvet låter det "ploff" istället för "kling"

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

En tanke ang topplocken .

Trick Flow har tex 11 gr vinkel på insug , 13 gr på avgas vilket sägs vara en fördel ang flödet på gaserna i cylindrarna.

ANABs topplock är vell tillverkade i Kina ? Vet inte om USA tillverkat är bättre dock !

Har valt 170 cc insugskanaler + det är en 351 :a , inte en 289/302 (351 vill väll ha mer luft till cylindrarna)

Så en fördel till Trick Flow

Link to comment
Share on other sites

Det är inget du märker eller har någon fördel av.
Ungefär som att Miljöpartiet subventionerar elcyklar i tron om att klimatet skulle förändras.
Helt enkelt det blir lite smålarvigt att disskutera små nack-/fördelar på endera topp.

Trick Flow har jag inga problem med alls men tycker att dubbla kostnaden motiverar sällan bygget i stort.
Går man "all in" med en totalt genomarbetad motor i minsta detalj  med högkvalitativa krav så är det klart att man väljer något bättre.
Samtidigt när jag pratat med seriösa "racers" och motorbyggare så väljer dom helst "Edelbrock" stommar att bygga från då dom är överlägsna.

Det är alltid bäst bygga på tomma lock

ANABs toppar är en amerikan som driver tillverkningen i Kina och det är mer eller mindre kopierat av amerikanska RHS toppar.
Även om de tillverkas i Kina så är det för amerikanska marknaden och vad jag sett och hört är kvaliten aldeles utmärkt för priset.  Ingen egen erfarenhet!
De går köpa helt tomma om man vill också.

Själv föredrar jag montera ihop toppar själv med andra bättre 10graders ventillås och bättre retainers.
Dom 2 detaljerna är bästa garantin mot droppad ventil och motorras
Skillnaden är nästan -15.000kr och det kan man plöja ner i rejält fina saker i hela ventilmekanismen.
Skulle aldrig köra ANAB toppar utan gått igenom dom helt.
Förvisso gör jag det på andra toppar med....Toppar är aldrig bättre än den sämst anställde arbetaren! 🙂
 

170cc är aldeles utmärkt för även större motorer.
du får en rapp maskin i lågvarv så det är helt rätt!!

 

Ändrade %s av %s (%s)
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Tungelsta HT-67 said:

https://www.summitracing.com/parts/jba-6616sjt

JBA har 16 gauge , Hookers har 18 gauge på rören , verkar vara samma prisklass.Bägge har keramik beläggning.

Vet ej om mjukt eller hårt stål är att föredra ang hållfastheten över tid ?

"enklare" stål innehåller rätt mycket kol och i kombination med värme och framförallt syre så "äts" kolet upp och försvinner och då ändras egenskaperna i stålet.
Oftast blir det sprött och det spricker som följd..Brukar även rosta snabbt som tusan

"bättre stål" (låg,/höglegerat) innehåller också kol men oftast i lägre halt. Sen har man istället andra legeringar för att få viss egenskap
Exempelvis rostfritt som JBA du länka till är stål med låg kolhalt men med Mangan som tillsats som gör det hårt och ändå segt

Går knappast få veta gällande grenrörstillverkare vad dom använder.
Rätt säker kan man bara vara på att "man får vad man betalar för"

Vet man av att man kommer köra väldigt mycket så skulle jag lägga en bra slant på dom!!
Bara sporadiskt då duger något billigt bara man är beredd på att "anpassa" lite för oftast är det nått knas med just inpassningen

Linda eller keramsikt är ett måste på gatbil iallafall.

 


 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...