Jump to content

Vad händer vid punka ?


Kapten Telge

Recommended Posts

Hej alla !

Jo jag har läst Förarhandboken som kom med min Musse 2016.Inte hela, men det om punka. Jag kör inte endast på asfalt,utan även grusväg ibland  Nåväl,en punka i skogsmiljö,där det inte räcker med nödutsrustningen ?  Kan bli lång väntan på assistans. Vet inte om jag vill ha det så. Hmm. JAG vill ha reservdäck i bakluckan och en domkraft tillhands ! Bara lilla jag som tänker så ? Hur har ni andra,beslutat i denna fråga. Just det.. har inte bilen hemma. Har inte ens kollat om det finns domkraft i bilen.... Finns det uttag under bilen för domkraft ? Kor till vardags Subaru Forester, och på båda mina senaste har jag haft punkor. En gång körde jag sönder däcksidan i en asfaltskant. Bidde ett stort hål som inte gick att laga. En annan gång fick jag glas i däck mönstret, som gjorde att även fälgen pajade innan jag märkte att jag hade punka . Vill inte hamna i nöd utan att kunna fixa själv på plats. Hur tänker ni. och hur löser ni detta problem utifall det uppstår.?

 

F-n vad jag längtar till våren nu 🙂 

Link to comment
Share on other sites

43 minuter sedan, Kapten Telge said:

Hej alla !

Jo jag har läst Förarhandboken som kom med min Musse 2016.Inte hela, men det om punka. Jag kör inte endast på asfalt,utan även grusväg ibland  Nåväl,en punka i skogsmiljö,där det inte räcker med nödutsrustningen ?  Kan bli lång väntan på assistans. Vet inte om jag vill ha det så. Hmm. JAG vill ha reservdäck i bakluckan och en domkraft tillhands ! Bara lilla jag som tänker så ? Hur har ni andra,beslutat i denna fråga. Just det.. har inte bilen hemma. Har inte ens kollat om det finns domkraft i bilen.... Finns det uttag under bilen för domkraft ? Kor till vardags Subaru Forester, och på båda mina senaste har jag haft punkor. En gång körde jag sönder däcksidan i en asfaltskant. Bidde ett stort hål som inte gick att laga. En annan gång fick jag glas i däck mönstret, som gjorde att även fälgen pajade innan jag märkte att jag hade punka . Vill inte hamna i nöd utan att kunna fixa själv på plats. Hur tänker ni. och hur löser ni detta problem utifall det uppstår.?

 

F-n vad jag längtar till våren nu 🙂 

Jag har alltid två punkasprejer i bilen och inte haft reservhjul senaste 10 åren men såklart en dag händer det.

Men det är väl bara skaffa ett hjul och en lagom domkraft frånJula. Ensam är stark och en bra karl reder sig själv 😉

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kapten Telge said:

Hej alla !

Jo jag har läst Förarhandboken som kom med min Musse 2016.Inte hela, men det om punka. Jag kör inte endast på asfalt,utan även grusväg ibland  Nåväl,en punka i skogsmiljö,där det inte räcker med nödutsrustningen ?  Kan bli lång väntan på assistans. Vet inte om jag vill ha det så. Hmm. JAG vill ha reservdäck i bakluckan och en domkraft tillhands ! Bara lilla jag som tänker så ? Hur har ni andra,beslutat i denna fråga. Just det.. har inte bilen hemma. Har inte ens kollat om det finns domkraft i bilen.... Finns det uttag under bilen för domkraft ? Kor till vardags Subaru Forester, och på båda mina senaste har jag haft punkor. En gång körde jag sönder däcksidan i en asfaltskant. Bidde ett stort hål som inte gick att laga. En annan gång fick jag glas i däck mönstret, som gjorde att även fälgen pajade innan jag märkte att jag hade punka . Vill inte hamna i nöd utan att kunna fixa själv på plats. Hur tänker ni. och hur löser ni detta problem utifall det uppstår.?

 

F-n vad jag längtar till våren nu 🙂 

finns kompressor och punkamedel i skuffen, annars är det bärgare som gäller

frugan fick hål i sidan på vår audi och då var det bärgare som gällde till närmsta vst

du kan ju investera i ett sådant kit

image.png.99eda1171fce49fdff6daec23f43d913.png

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Punkasprej  funkar på spikpunka.

Däremot reparations satserna som följer med i vissa original bilar är helt värdelöst.
Jag har haft 2st spik punkor och ingen av dom funka med rep satsen.
En bil VW och den andra en Mercedes och båda totalt usla.

Punkaspray har jag testat 1 gång och det funka faktisk!

Överlag lever jag på att risken på punka är så låg numera så den tar jag.
Helt onödigt åka runt med reservdäck om man inte har plats för det.
Får jag punka så går det fixa på ett eller annat sätt det är inte så att man blir strandsatt på en öde ö.  Din beskrivning att du hamnar i ”nöd” låter väldigt roligt som om det vore det värsta skräcken som kunde hända dig!😄
Skulle man rada upp riskerna att bli stående av någon orsak så blir listan väldigt lång och skuffen full av verktyg.
Med nyare Mustang är risken för motorfel högre än punka!😂

I min klassiker har jag aldrig i över 20års tid ens funderat på ha ett reservdäck....har blivit stående av andra orsaker.
I bruksbilen där plats finns för reservdäcket lägger jag ett vinterdäck/sommardäck

Men annars vad gör det att bli stående en stund med entusiast bilen? Det är ett äventyr i sig som kan ge roliga möten.

Relax and keep driving!

Link to comment
Share on other sites

Kul läsning ha ha.. jag får punka rätt ofta känns det som. Nu senast vid en fiskesjö för regnbåge, där nån satt en kniv eller skruvmejsel rakt in i sidan på bakdäcket. Nån smart Nisse som tyckte det var roligt. Flat tire !!! Utan reservhjul på Subban hade jag inte kommit hem till verkstaden, som + hade stängt !!!!  Sen har jag också en helt annan berättelse. Men det tar jag sen. Hedins bil  måste få chansen !!

Link to comment
Share on other sites

Ja du var väll på fel fiskevatten och fiska så jag hade också dragit skruvmejseln i ditt däck om jag pinkat in området eller var markägare! 🙂
Kanske även 2 däck så då hade du iallafall stått där med skägget i brevlådan!

Nu ska du inte bestiga berg eller åka offroad med bilen utan mestadels svenska sommarvägar och det är högst ovanligt med punkteringar i förhållande till allt annat som kan hända.

Nu finns det ju ett reservhjuls kit att köpa så köp det direkt så somnar du gott ikväll! 🙂

Som sagt original punkamedel kan du kasta bort! Reservhjul eller punkaspray funkar

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Biltema, kina, eller skitdyr punkaspray, alla lika bra?

Får kolla vad som är i bilen nu, inget extra hjul iallafall. Kan vara värt att komplettera med nåt.

Åkte på en metallpryl i bakdäcket på väg till servicen i höstas. Ca14mm var metallbiten i omkrets, 8cm lång.

Däcket gått ca 150 mil, tvungen till nytt igen pga sned inträngning. Däckfirman rekommenderade nytt ifall jag kommer köra på bana, vilket inte är omöjligt.

 
 

Link to comment
Share on other sites

49 minuter sedan, Richy said:

Biltema, kina, eller skitdyr punkaspray, alla lika bra?
 

Rätt troligt att Biltema bara är färgat vatten...Något vi människor har svårt att lära är "du får vad du betalar för"

Gå in på kanalen "Project farm" på YouTube där testa han grundligt Däckspray av olika fabrikat.
Där är även en massa andra tester att fördriva tiden med

Link to comment
Share on other sites

49 minuter sedan, Per Berglund said:

Rätt troligt att Biltema bara är färgat vatten...Något vi människor har svårt att lära är "du får vad du betalar för"

Gå in på kanalen "Project farm" på YouTube där testa han grundligt Däckspray av olika fabrikat.
Där är även en massa andra tester att fördriva tiden med

Håller med dig, ska kolla tipset du har gett👍.

Är ju även så att vi människor betalar för fina reklamsnuttar här och var, och det håller upp priset på vissa produkter 😉

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, Per Berglund said:

Ja du var väll på fel fiskevatten och fiska så jag hade också dragit skruvmejseln i ditt däck om jag pinkat in området eller var markägare! 🙂
Kanske även 2 däck så då hade du iallafall stått där med skägget i brevlådan!

Nu ska du inte bestiga berg eller åka offroad med bilen utan mestadels svenska sommarvägar och det är högst ovanligt med punkteringar i förhållande till allt annat som kan hända.

Nu finns det ju ett reservhjuls kit att köpa så köp det direkt så somnar du gott ikväll! 🙂

Som sagt original punkamedel kan du kasta bort! Reservhjul eller punkaspray funkar

 nää. Ett fiskeklubbvatten, där jag som många andra har rätten att fiska. Blev faktiskt rätt ledsen....

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Kapten Telge said:

Blev faktiskt rätt ledsen....

HAHAHAHA!!!
Själv skulle jag bli "jävligt förbannad" om jag råkade ut för brott!
Har "dashcam" som spelar in alla idioter i trafiken och runtomkring.
Råkar man ut för något i Sverige får man ingen hjälp från vare sig polis, myndighet och försäkringsbolag så bäst själv se till ha ryggen fri.
 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...