Jump to content

Recommended Posts

(redigerad)
17 minuter sedan, mike85 said:

Du kommer bli nöjd med momentnyckeln.

Mina spacers ska dras 110 Mm. Hjulen drar jag på känn.

läser i min handbok att hjulen skall dras 204nm asså vilken skillnad låter ju löjligt lite 110-120 på spacern. helt enkelt ...men sitter dina kvar utan att efterdra eller har du använt lim du med?

läste att momentnyckeln skall kaliberas efter ett år, såg på intyget att den är 1 år gammal nu, men jag antar att det är i använd skick som den skall kaliberas. 

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)
25 minuter sedan, Farfar said:

Hej,  du har 14 mm hjulbolter på modell 2015 +,  tildragningsmoment  204 NM/ 150 lb-ft.  Mycket mer moment enn på 1/2"/ 12 mm bultar. 

M.v.h.  Trond

Jag har köpt nya original ford hjulmuttrar runt om och döm min förvåning så är det hylsa 13/16"  istället för originalen som var större i omkrets  men då måste jag dra mindre antar jag, vi ni hur mycket isåfall ? tack 

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)

 

Så där ja, 3 timmar senare,  det där med 40min kom jag aldrig ner i .🤣 Men jag är så petig med allt så allt dubbelchekades rengjordes och provmonterades och dra åt o släppa o dra igen så man hade någon humm vad momentnyckel drog, mot vanlig handkraft  så kom fram till 120nm spacern och 180nm på hjulet 

med tanke på att jag har bytt muttrar som är något mindre 13/16" tror de är på 20,5mm och inte 21mm som original 😯

men märkte att det gick snabbare och snabbare per däck , men största tiden var o hitta domkraftfästet, jag ville först inte använda den smala kantlisten under tyckte så vek men fick bli den

Får se om jag sänker den eller ej tyckte den blev bra som den är.Eller vad säger ni? ser det allför jävligt ut?

 

IMG_1288.thumb.jpeg.e62104762dcf44080259aa0a290c780e.jpegIMG_1290.thumb.jpeg.cd26fcbc166c48db06d592965afb6832.jpegIMG_1287.thumb.jpeg.46ba3aa633ff1a86067fec90237830b8.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)
18 timmar sedan, mike85 said:

Tillräckligt för spacern, kör med manton racing.

Jag har fått fler bud på olika momentdrag du har dragit 110nm och jag har dragit 120nm och trodde det var säkert , men man läser och ser på youtube och vissa säger 130-135nm och en del har dragit 150nm man blir inte klok på alla . men du behövde inte efterdra dina efter tag? och du har M14 ?

Hej, 14 mm hjulbolter kom på modell 2015, tidligare var dom tunnare (jag tror det var  !/2 tum) Ser man på fotoet i Mike 85 sin avatar, är fordonet äldre enn 2015.  Du skal trekke til med 204NM / 150lb-ft. om du har 21mm eller 13/16".  Efterdra ALLTID hjulmuttrar och spacermuttrar (etter 10 - 15 mil) det är en mycket "billig" forsäkring att hjulen sitter kvar.

Mvh.  Trond

 

 

 

 

(redigerad)
14 timmar sedan, mike85 said:

Enligt manton skulle dom dras 110.

Ska jag vara ärlig har jag aldrig efterdragit. 

 

oki, har dom lagt ner sidan ? tänkte skulle förkovra mig i deras produkter 😯 sen som farfar skriver har du smalare hjulbultar än 14mm ? då kan jag förstå att du skall endast dra 110nm

 

Ändrade %s av %s (%s)

Gänglåsning skulle jag aldrig använda ihop med spacers om nu inte instruktionen säger så?

Gänglåsning är i princip 99% socker och när det värms upp så tappar det en del av sin funktion så därför känns det väldigt tveksamt.

Spacers ska alltid efterdras och kontrolleras med jämna mellanrum och det kan du inte göra om du använder gänglås.

Momentnyckel gör rätt jobb och du ska alltid dra samma moment på alla bultar/muttrar om inget annat anges i instruktionen.
Drar du olika blir det olika spänningar i spacer materialet och det kan spricka med tiden.
Super viktigt om det är aluminium spacer....ett riktigt skitmaterial som är känsligt för allt så det ska hanteras varsamt och exakt efter instruktionen.
 

4 timmar sedan, Per Berglund said:

Gänglåsning skulle jag aldrig använda ihop med spacers om nu inte instruktionen säger så?

Gänglåsning är i princip 99% socker och när det värms upp så tappar det en del av sin funktion så därför känns det väldigt tveksamt.

Spacers ska alltid efterdras och kontrolleras med jämna mellanrum och det kan du inte göra om du använder gänglås.

Momentnyckel gör rätt jobb och du ska alltid dra samma moment på alla bultar/muttrar om inget annat anges i instruktionen.
Drar du olika blir det olika spänningar i spacer materialet och det kan spricka med tiden.
Super viktigt om det är aluminium spacer....ett riktigt skitmaterial som är känsligt för allt så det ska hanteras varsamt och exakt efter instruktionen.
 

Ha socker, det förklarar ju varför det är sött, inte för att jag brukar äta det men man har fått det på tungan på nåt sätt några ggr😂

Men att det skulle tappa verkan av värme blir jag tveksam till, socker funkar ju dessutom bra i smält form som cement vid husbyggande, ja pepparkakshus...  😉

Men riktig gänglåsning typ locite m.fl. används flitigt i motorer på utsatta och har aldrig upplevt något problem med det. 

(redigerad)
13 timmar sedan, Per Berglund said:

Gänglåsning skulle jag aldrig använda ihop med spacers om nu inte instruktionen säger så?

Gänglåsning är i princip 99% socker och när det värms upp så tappar det en del av sin funktion så därför känns det väldigt tveksamt.

Spacers ska alltid efterdras och kontrolleras med jämna mellanrum och det kan du inte göra om du använder gänglås.

Momentnyckel gör rätt jobb och du ska alltid dra samma moment på alla bultar/muttrar om inget annat anges i instruktionen.
Drar du olika blir det olika spänningar i spacer materialet och det kan spricka med tiden.
Super viktigt om det är aluminium spacer....ett riktigt skitmaterial som är känsligt för allt så det ska hanteras varsamt och exakt efter instruktionen.
 

jag kommer antagligen att efterdra så då kommer jag dra till 140nm och problemet är löst, att man har använt locktite blue (biltemas variant) så är det vanligt att man gör.. men man bör kanske inte förlita sig på det helt o hållet.. 

Ändrade %s av %s (%s)
9 timmar sedan, Mustangmike said:

Ha socker, det förklarar ju varför det är sött, inte för att jag brukar äta det men man har fått det på tungan på nåt sätt några ggr😂

Men att det skulle tappa verkan av värme blir jag tveksam till, socker funkar ju dessutom bra i smält form som cement vid husbyggande, ja pepparkakshus...  😉

Men riktig gänglåsning typ locite m.fl. används flitigt i motorer på utsatta och har aldrig upplevt något problem med det. 

Jag använder massor av Loctite även på motorer men en motor blir inte särskillt varm eftersom den kyls konstant.
Grenrör vet jag där går det inte!

Din skepsis dödar jag direkt med en tabell från Henkel Locitite 243

1169620948_ScreenShot02-06-20.thumb.JPG.89e7b4cca92614a8426dfd3fd030b8c3.JPG

Att de slutar mäta vid 200grader kan man tolka att där går gränsen:
En skivbroms vet jag inte hur varm den kan bli men tillräckligt för skapa skepsis hos mig

Vad Biltema presterar har jag ingen aning om med skulle Henkels produkter vara sämre så lovar jag rolla min Mustang med Biltema rosa golvfärg!

Alltid när jag lossar bultar som harLoctite på så använder jag lilla gasbrännaren.  Man känner direkt hur lätt det släpper med bara lite värme.
Sockret återvinns till kaffekoppen!

3 minuter sedan, Per Berglund said:

Jag använder massor av Loctite även på motorer men en motor blir inte särskillt varm eftersom den kyls konstant.
Grenrör vet jag där går det inte!

Din skepsis dödar jag direkt med en tabell från Henkel Locitite 243

1169620948_ScreenShot02-06-20.thumb.JPG.89e7b4cca92614a8426dfd3fd030b8c3.JPG

Att de slutar mäta vid 200grader kan man tolka att där går gränsen:
En skivbroms vet jag inte hur varm den kan bli men tillräckligt för skapa skepsis hos mig

Vad Biltema presterar har jag ingen aning om med skulle Henkels produkter vara sämre så lovar jag rolla min Mustang med Biltema rosa golvfärg!

Alltid när jag lossar bultar som harLoctite på så använder jag lilla gasbrännaren.  Man känner direkt hur lätt det släpper med bara lite värme.
Sockret återvinns till kaffekoppen!

ja men då är det bara att efterdra då, inte behöver man ta bort smörjan före ? men då får man väl antaligen efterdra det igen 🤨

(redigerad)
7 minuter sedan, DarKIs said:

ja men då är det bara att efterdra då, inte behöver man ta bort smörjan före ? men då får man väl antaligen efterdra det igen 🤨

Nej det bör räcka att efterdra tycker jag!
Det märks väldigt tydligt hur bultarna mår.....Knäpper det direkt i spärrskaftet kan du vara lugn
Däremot skulle det vara så att man får dra åt en halvt varv eller mer exempelvis så kan man fundera vad som hänt.

Man kan vara uppmärksam på om det finns sprickor på spacern vid hålen...Det har jag själv sett på "Noname" fabrikat av billiga spacers där man använd dåligt material från returpantsystemet! 🙂

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
9 minuter sedan, Per Berglund said:

Nej det bör räcka att efterdra tycker jag!
Det märks väldigt tydligt hur bultarna mår.....Knäpper det direkt i spärrskaftet kan du vara lugn
Däremot skulle det vara så att man får dra åt en halvt varv eller mer exempelvis så kan man fundera vad som hänt.

Man kan vara uppmärksam på om det finns sprickor på spacern vid hålen...Det har jag själv sett på "Noname" fabrikat av billiga spacers där man använd dåligt material från returpantsystemet! 🙂

ja då får jag dra 120nm först då och knäpper det så kan jag dra till 130-140nm som många har dragit M14 till 

Tror det är M14 fingänga och 140Nm är nog i underkant isåfall.
Kolla en extra gång

M14 i 10.9 stålkvalitet ska dras till 190Nm

Bäst som sagt kolla i manual för spacer eller Ford manual.

Jag jobbar med bult inom industri så där går man efter mer tydliga riktvärden

56 minuter sedan, Per Berglund said:

Tror det är M14 fingänga och 140Nm är nog i underkant isåfall.
Kolla en extra gång

M14 i 10.9 stålkvalitet ska dras till 190Nm

Bäst som sagt kolla i manual för spacer eller Ford manual.

Jag jobbar med bult inom industri så där går man efter mer tydliga riktvärden

Hsr ingen manual och det är ju tunna muttrar så de kan man inte dra liika hårt som hjulbulttarna men förra ägaren till spacern drog 140-160nm  men ser man på  vad riktmärken är så Har en del sagt 130-140nm

13 timmar sedan, Per Berglund said:

Jag använder massor av Loctite även på motorer men en motor blir inte särskillt varm eftersom den kyls konstant.
Grenrör vet jag där går det inte!

Din skepsis dödar jag direkt med en tabell från Henkel Locitite 243

1169620948_ScreenShot02-06-20.thumb.JPG.89e7b4cca92614a8426dfd3fd030b8c3.JPG

Att de slutar mäta vid 200grader kan man tolka att där går gränsen:
En skivbroms vet jag inte hur varm den kan bli men tillräckligt för skapa skepsis hos mig

Vad Biltema presterar har jag ingen aning om med skulle Henkels produkter vara sämre så lovar jag rolla min Mustang med Biltema rosa golvfärg!

Alltid när jag lossar bultar som harLoctite på så använder jag lilla gasbrännaren.  Man känner direkt hur lätt det släpper med bara lite värme.
Sockret återvinns till kaffekoppen!

Hmm, mitt inlägg försvann!  Bra info Per, Det är kul att man lär sig nya saker hela tiden. Men limmet håller ju ändå i rätt bra,  ända till 200gr även om det är svagare. Gällande bromsskivor så även om  man trackar seriöst och kör med jämnt rödglödande skivor så kyls navet och bultarna rätt bra av fälgarna. Men då vill man ändå inte ha locktite eftersom man skiftar hjul och byter belägg frekvent, annat problem som kan uppstå är att fettet i naven smälter och försvinner av värmen. 

Men bra tips om brännare på dom ställen där man kommer åt, är det bultförband m skalle  och gänga vidare in i tjockt gods blir det svårt att värma.

Harley gubbarna i Milwaukey som monterar  skakmaskinerna är rätt frikostiga med locktite på precis allt. Några år med lite ärg på det så slutar det ibland med att borra bort avdragna eller sönderdragna skallar trots att man värmde, men jag visste inte att locktiten smälte då, jag värmde för att det nästan alltid blir lättare att lossa eftersom hålet expanderar mer än det som är i hålet. Och ännu större effekt på stålbult i aluminum.

 

 

12 timmar sedan, Mustangmike said:

Hmm, mitt inlägg försvann!  Bra info Per, Det är kul att man lär sig nya saker hela tiden. Men limmet håller ju ändå i rätt bra,  ända till 200gr även om det är svagare. Gällande bromsskivor så även om  man trackar seriöst och kör med jämnt rödglödande skivor så kyls navet och bultarna rätt bra av fälgarna. Men då vill man ändå inte ha locktite eftersom man skiftar hjul och byter belägg frekvent, annat problem som kan uppstå är att fettet i naven smälter och försvinner av värmen. 

Men bra tips om brännare på dom ställen där man kommer åt, är det bultförband m skalle  och gänga vidare in i tjockt gods blir det svårt att värma.

Harley gubbarna i Milwaukey som monterar  skakmaskinerna är rätt frikostiga med locktite på precis allt. Några år med lite ärg på det så slutar det ibland med att borra bort avdragna eller sönderdragna skallar trots att man värmde, men jag visste inte att locktiten smälte då, jag värmde för att det nästan alltid blir lättare att lossa eftersom hålet expanderar mer än det som är i hålet. Och ännu större effekt på stålbult i aluminum.

 

Japp i aluminium med tunnare skruvar använder jag ofta gänglåsning.
Däremot ytterst sällan man ser det har använts från fabrik inom bilar.
Mest i mindre applikationer och hemprodukter typ gräsklipparen.

När man drar så grov bult som M14 fingängat  med momentnyckel så skulle jag nog tycka något är galet om det lossnar.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...