Holm February 5, 2020 Report February 5, 2020 Räcker det med 35-kvadrat om man har batteriet i bagaget eller ska jag gå upp till 50-kvadrat Citera
Per Berglund February 5, 2020 Report February 5, 2020 Välj 50mm2 eftersom det är väldigt mycket ampere som krävs när startmotorn går. Jag har också i bagaget och har även dragit likadan jordkabel hela vägen. Får du för dig köra elektronisk tändning/sprut någon gång så är det viktigt för undvika RFI störningar Citera
Mustangmike February 5, 2020 Report February 5, 2020 Tips gällande detta, dra hellre två klenare plus kablar än en fet, (2x25 itsf 1x50). Startmotor och generator får den ena, bägge alstrar höga strömmar men i olikar riktning och aldrig samtidigt. Den andra kabeln går direkt till dator och säkrings centralen. På så sätt får dator, tändspolar m.m. högsta möjliga spänning och i princip batteriets polspänning eftersom dom inte drar jättemycket och därmed begränsat fall i de långa kablarna.Startmotorn å andra sidan drar massor och kommer tappa lite spänning tack vare det, men det skiter den i, den maler på. Tack vare att datorn, spolar m.m. slipper detta spänningsfall eftersom de har egen kabel kommer dessa ha maximal spänning och funktion. Jorden kan man sprida, dra 4x10mm2 ut i fyra jordpunkter i karossen nära batteriet. Framme i motorrummet drar du en separat jordkabel till generatorbult och startmotorbul från karossen så nära som möjligt. Och en 6mm2 direkt till dator/säkringscentralens jord. Gjorde så på min och radion tystnar inte längre när jag kör starten och den har aldrig snurrat och strartat så lätt. Jag använder samma batteri så det är verkligen bättre trots längre avstånd. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.