Jump to content

Vibrationer, hoppande bil vid start.


Recommended Posts

Snart blir den till salu.. Eller, nja.

Har en -65;a, originalbil med 289:a och 4 växlad manuell som jag haft i snart 20 år. Allt startade vid en växellådsrenovering för ett par år sedan. Då byttes även lamell. Allt såg fint ut och jag monterade ihop den tillsammans med nya knutkors i kardan. Efter detta var den hopplös att starta med. Dragläget gick fint men det sista lilla på kopplingspedalen var ett rent helvete. Hela bilen hoppade. Efter en halv säsong med strul och olust skickade jag den till en bekant som jobbar som bilmeck. Ocentrerad  koppling var teorin. Men nej, lite oljefukt från bakre packbox var det enda som hittades. Iom att allt var nere på backen igen byttes packbox, svänghjul till ett i stål, lamell, tryckplatta och urtrampningslager. Den blev bättre, fungerade när den var kall, men vibrationerna/hoppandet kommer efter lite användande. Huvudet i väggen igen. Så nästa steg blev byte av motorfästen, växellådsfäste, men ingen större skillnad. Nu i vår bytte jag även alla bussningar i bakändan. Järnen i hänkena bak byttes till lite grövre än original. Ingen större skillnad.

Har labbat lite med justeringen av kopplingspedalen men det blir värre när jag spänner upp länkaget.

Jag blir tokig.

Är nästa steg bladfjädrarna, som Oscarsson skrivit tidigare, eller är det något jag missat helt i alla grubblerier?

Har ni några tankar?

Tack! // Stefan

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, farbrorjansson said:

Snart blir den till salu.. Eller, nja.

Har en -65;a, originalbil med 289:a och 4 växlad manuell som jag haft i snart 20 år. Allt startade vid en växellådsrenovering för ett par år sedan. Då byttes även lamell. Allt såg fint ut och jag monterade ihop den tillsammans med nya knutkors i kardan. Efter detta var den hopplös att starta med. Dragläget gick fint men det sista lilla på kopplingspedalen var ett rent helvete. Hela bilen hoppade. Efter en halv säsong med strul och olust skickade jag den till en bekant som jobbar som bilmeck. Ocentrerad  koppling var teorin. Men nej, lite oljefukt från bakre packbox var det enda som hittades. Iom att allt var nere på backen igen byttes packbox, svänghjul till ett i stål, lamell, tryckplatta och urtrampningslager. Den blev bättre, fungerade när den var kall, men vibrationerna/hoppandet kommer efter lite användande. Huvudet i väggen igen. Så nästa steg blev byte av motorfästen, växellådsfäste, men ingen större skillnad. Nu i vår bytte jag även alla bussningar i bakändan. Järnen i hänkena bak byttes till lite grövre än original. Ingen större skillnad.

Har labbat lite med justeringen av kopplingspedalen men det blir värre när jag spänner upp länkaget.

Jag blir tokig.

Är nästa steg bladfjädrarna, som Oscarsson skrivit tidigare, eller är det något jag missat helt i alla grubblerier?

Har ni några tankar?

Tack! // Stefan

 

 

 

Ska tilläggas att det går att starta mjukt å fint på 2:ans växel. 

Link to comment
Share on other sites

Har du kollat kopplingspedalens upphängningsbussning.
Är den spräckt kan det bli ett helvete...Pedalen måste vara tajt
Samma gäller Z-staget som överför kraften från pedal till kopplingsgaffeln
Z-staget sitter påstucket på en pinne med en nylonbussning....Nylonbussningen förintas med tiden och då börjar det glappa

Lamellerna kan också ge detta fenomen.....Antar du köpt en koppling med organsikt material på båda sidor och de kan hoppa.
Satte själv dit en ny koppling och för att slippa hopp i starten så är ena sidan organiskt material och den andra keramisk 
Fast jag har 800Nm så det går inte jämföra

När allt är 55år gammalt så måste man inspektera allt och byta det mesta.
 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Ja, det kan mycket väl vara glappt där!
Upplevde idag att det blir bättre då jag tightar upp slaglängden/spänningen på pedalen. Tvärt emot föregående..

Tack för nya idéer. Får ta tag i det till helgen. 
 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

var har du för motorfästen?

är de helt stumma och inte flexar?

kopplingar som beror på ett länkage av stänger har en inbyggd risk att självsvänga...

 

jag har kört en enda manuellväxlad mustang och den hade precis detta problem...

så du är itne ensam...

jag har en vild teori....

man kan tänka sig att motorn vrider sig av momentet när man släpper upp kopplingen,

pedalen sitter fast i karossen...

motorrörelsen kommer då att påverka trycket mellan länkaget och kopplingsarmen, dvs trycket mot kopplingsplattan ökar..

kopplingen släpper litet vridmomentet minskar motorfästena sviktar tillbaka trycket ökar o.s.v.

det kan ge en självsvängning som ger vibrationer.

 

endera bygg om det och sätt dit en kopplingsvajjer eller hydraulisk, så upphör alla dessa problem,

eller...

prova att justera länken(equalizern) så att vinkeln på stången mot kopplingsarmen(som går in i kåpan)

så att den vinklar litet uppåt eller nedåt, i förhållande till horisontalplanet...

detta för att ändra motorrörelsernas inverkan på trycket på kopplingen.

en förändring där borde ge resultat, om det är det problemet...

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, John said:

Satte du dit en solfjäder tryckplatta eller en longplatta ?

Vete 17 vad som sitter där nu, då det var en firma som bytte. Antar att det är ”standard” prylar från tex Hansen. 
utgår från att det är en solfjäder då?

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, svanted said:

var har du för motorfästen?

är de helt stumma och inte flexar?

kopplingar som beror på ett länkage av stänger har en inbyggd risk att självsvänga...

 

jag har kört en enda manuellväxlad mustang och den hade precis detta problem...

så du är itne ensam...

jag har en vild teori....

man kan tänka sig att motorn vrider sig av momentet när man släpper upp kopplingen,

pedalen sitter fast i karossen...

motorrörelsen kommer då att påverka trycket mellan länkaget och kopplingsarmen, dvs trycket mot kopplingsplattan ökar..

kopplingen släpper litet vridmomentet minskar motorfästena sviktar tillbaka trycket ökar o.s.v.

det kan ge en självsvängning som ger vibrationer.

 

endera bygg om det och sätt dit en kopplingsvajjer eller hydraulisk, så upphör alla dessa problem,

eller...

prova att justera länken(equalizern) så att vinkeln på stången mot kopplingsarmen(som går in i kåpan)

så att den vinklar litet uppåt eller nedåt, i förhållande till horisontalplanet...

detta för att ändra motorrörelsernas inverkan på trycket på kopplingen.

en förändring där borde ge resultat, om det är det problemet...

 

 

Ja, det är en hel del mustanger med detta problem. Gamla som nya. 
Motorfästena är Hansen racing standard. 1-2 säsonger gamla.  
det är en helt original bil. Ingen trimmad sak med mycket hästkrafter. 
jag har som sagt bara länkage och pedalarrangemanget kvar, så det ska bli spännande och se. Det är redigt glapp i Z-staget, så där får det bli nya bussningar. 
Får laborera med vinkeln efter det. 
 

// Stefan

Link to comment
Share on other sites

Original satt det long typ, 3 fingrar. Har fått shimsa om sådana vid flera tillfällen. Är väl ofta "renoverade" tryckplattor man erbjuds,av varierande kvalitet tyvärr.

Köper bara centerforce numera. Hitintills utan några problem.

Är väl inte helt fel att kontrollera kopplingskåpans centrering också.

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, John said:

Original satt det long typ, 3 fingrar. Har fått shimsa om sådana vid flera tillfällen. Är väl ofta "renoverade" tryckplattor man erbjuds,av varierande kvalitet tyvärr.

Köper bara centerforce numera. Hitintills utan några problem.

Är väl inte helt fel att kontrollera kopplingskåpans centrering också.

Aha, nu är jag med! Sorry. Det sitter en solfjäder, inte en med tre fingrar. 
med kopplingskåpa menar du sprängkåpa? Den är ju fixerad med styrpinnan i motorblocket? 
 

Link to comment
Share on other sites

Sprängkåpa och kopplingskåpa är ju egentligen två olika saker. Sprängkåpan är ju i stål och avsedd för racing i första hand. Men båda har ju samma syfte, att montera växellådan på. Har du en äkta sprängkåpa i stål så är det absolut att rekommendera att den justeras in.

Helt rätt att den sitter på två styrstift. Men precisionen är väldigt varierande . Har motorblocket linehonats så förskjuts centrumet och kåpan hamnar ur läge. Samt med tiden så kan mycket hända. Googla på   Bellhousing Dial-In så får du mer info om du undrar mer.

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, John said:

Original satt det long typ, 3 fingrar. Har fått shimsa om sådana vid flera tillfällen. Är väl ofta "renoverade" tryckplattor man erbjuds,av varierande kvalitet tyvärr.

Köper bara centerforce numera. Hitintills utan några problem.

Är väl inte helt fel att kontrollera kopplingskåpans centrering också.

Aha, nu är jag med! Sorry. Det sitter en solfjäder, inte en med tre fingrar. 
med kopplingskåpa menar du sprängkåpa? Den är ju fixerad med styrpinnan i motorblocket? 
 

 

1 timme sedan, John said:

Sprängkåpa och kopplingskåpa är ju egentligen två olika saker. Sprängkåpan är ju i stål och avsedd för racing i första hand. Men båda har ju samma syfte, att montera växellådan på. Har du en äkta sprängkåpa i stål så är det absolut att rekommendera att den justeras in.

Helt rätt att den sitter på två styrstift. Men precisionen är väldigt varierande . Har motorblocket linehonats så förskjuts centrumet och kåpan hamnar ur läge. Samt med tiden så kan mycket hända. Googla på   Bellhousing Dial-In så får du mer info om du undrar mer.

Ah, då är jag med. Ingen sprängkåpa då. Kopplingskåpa. Motorblocket är aldrig borrats el linehonats. 
får gräva lite till i mustangens lilla värld märker jag. 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-05-07 at 21:18, Per Berglund said:

Har du kollat kopplingspedalens upphängningsbussning.
Är den spräckt kan det bli ett helvete...Pedalen måste vara tajt
Samma gäller Z-staget som överför kraften från pedal till kopplingsgaffeln
Z-staget sitter påstucket på en pinne med en nylonbussning....Nylonbussningen förintas med tiden och då börjar det glappa

Lamellerna kan också ge detta fenomen.....Antar du köpt en koppling med organsikt material på båda sidor och de kan hoppa.
Satte själv dit en ny koppling och för att slippa hopp i starten så är ena sidan organiskt material och den andra keramisk 
Fast jag har 800Nm så det går inte jämföra

När allt är 55år gammalt så måste man inspektera allt och byta det mesta.
 

Nu är renoveringssatsen påväg.

Montering till veckan.

Återkommer med resultatet.

 

// S

Link to comment
Share on other sites

On 2020-05-10 at 11:00, John said:

Original satt det long typ, 3 fingrar. Har fått shimsa om sådana vid flera tillfällen. Är väl ofta "renoverade" tryckplattor man erbjuds,av varierande kvalitet tyvärr.

Köper bara centerforce numera. Hitintills utan några problem.

Är väl inte helt fel att kontrollera kopplingskåpans centrering också.

Aha, nu är jag med! Sorry. Det sitter en solfjäder, inte en med tre fingrar. 
med kopplingskåpa menar du sprängkåpa? Den är ju fixerad med styrpinnan i motorblocket? 
 

 

On 2020-05-13 at 08:40, farbrorjansson said:

Nu är renoveringssatsen påväg.

Montering till veckan.

Återkommer med resultatet.

 

// S

Ok. Nya bussningar z-staget, ingen jätteskillnad. Men kanske lite bättre. Nu är det bara nylonbussningarna i pedalen kvar. Sedan panorering med vinkel på staget. 
och, ev bladfjädrar...

Link to comment
Share on other sites

Bladfjädrarna!!! 
gjorde ett provisoriskt järn bultat längs paketen. Det går att plåga fram små små vibrationer precis innan lamellen greppar helt. Men de känns bara lite i pedalen och växelspaken. 99,5% bättre. 
jag skulle säga att det inte kan bli bättre utan att mäta in allt med precision. 
tack för alla tankar och idéer. 

Link to comment
Share on other sites

jag tror det är minst en sak till som var orsaken, om det bara vore sviktande kraftöverföring skulle även bilar med automatlåda hoppa vid start.

men vad spelar det för roll e.g. om vibrationerna är borta.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
11 timmar sedan, svanted said:

jag tror det är minst en sak till som var orsaken, om det bara vore sviktande kraftöverföring skulle även bilar med automatlåda hoppa vid start.

men vad spelar det för roll e.g. om vibrationerna är borta.

Så klart att det är så. Det har löpande blivit bättre, men det största felet är sannolikt bladfjädrarna då det näst intill försvunnit när de byttes ut. Konstruktionen är känd för att skapa vibrationer och skakningar när något i den inte är 100. 
Och bladfjädrarna var, som vanligt, det sista jag bytte. 
 

Nja, en automat är inte samma/lika i kraftöverföring i mina ögon. 

men, det är strunt samma nu, när min är bättre. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...