Jump to content

Hur palla upp bilen vid rostlagning ?


Recommended Posts

Har rost lite var stans , framför vindrutan (ventilations utrymmet) möjligtvis delar av framvagnsbalkar , delar av golv , ev torquebox  , bakskärmar , bakstam .

Hur/var hissa upp bilen lämpligast , 2st motorstöd i fram/bak eller en rullbar ram under dörrtrösklar eller ngt annat ?

Vill ju inte att bilen deformeras när plåt byts + att det måste gå att komma åt på ett bra sätt.

Link to comment
Share on other sites

Om jag monterar upp den i en car rotisserie , längst bak och längst fram borde det bli stora brytkrafter i karossen !

Vid golvbyte/torquebox byte kan det kanske fungera bättre , när man kommer åt underifrån bättre.

Kanske måste ha bägge varianter 🤔

Link to comment
Share on other sites

On 2020-05-17 at 13:14, Tungelsta HT-67 said:

Om jag monterar upp den i en car rotisserie , längst bak och längst fram borde det bli stora brytkrafter i karossen !

Vid golvbyte/torquebox byte kan det kanske fungera bättre , när man kommer åt underifrån bättre.

Kanske måste ha bägge varianter 🤔

En tom kaross är väldigt lätt så det går bra fästa längst bak/fram....Det bör såklart finnas lite bärande struktur såklart!

Annars går det snabbt att ta några fyrkant precitionsrör och fästa in inuti kupen i kors från golv till tak för att styva upp

Men kan ju bli båda varianterna......Börja med bärande balkar på vagga/golv
I ett senare skede fästa upp i en rotisserie

Det gäller vara lite innovativ när man håller på med bilar

Link to comment
Share on other sites

Nån gång på 80-talet när jag rostlagade min första Mustang tillverkade jag 2 st grova rör , som ett stort L som jag fäste i främre bladfjäder fästena och det andra i undre bärarms infästningen i fram , med rullhjul och krysstag 😀

Lite jobbig att vända på dock 🤔 Fick vara flera pers.

Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, Per Berglund said:

En tom kaross är väldigt lätt så det går bra fästa längst bak/fram....Det bör såklart finnas lite bärande struktur såklart!

Annars går det snabbt att ta några fyrkant precitionsrör och fästa in inuti kupen i kors från golv till tak för att styva upp

Men kan ju bli båda varianterna......Börja med bärande balkar på vagga/golv
I ett senare skede fästa upp i en rotisserie

Det gäller vara lite innovativ när man håller på med bilar

Den mest avancerade manövern är ju när plåt ska bytas nedanför framrutan , tak/golv hålls ihop där till en stor del , då vill man inte ha en rotisserie .

När bakskärmar byts samma sak , men det går kanske bra att byta när bilen står upphissad/plant (har aldrig bytt dessa förut)🤔

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
5 timmar sedan, Tungelsta HT-67 said:

Tror all plåt jag behöver kommer att kosta 25.000 + frakt/tull , vad min egen tid + div material/el kostar det hör ju till bilhobbyn 😉

 

Har du gjort detta tidigare?    och tycker dig ha kunskap och utrustning?

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
3 timmar sedan, Thomas19 said:

Jämför med VP Autoparts. Klicka på länken kommer du direkt till karosserna. VP Autoparts

De har ju så klart mycket mer men tål att jämföras.

Det var en herrejösses stor prisskillnad 😮 men helt ointressant för mig pga att jag har en HT

Har sett att majoriteten av repplåt till bla Mustang tillverkas i Thaiwan och dom i sin tur verkar ha lite olika klass på pressningarna, så vågar inte köpa plåt om jag inte vet ngt om kvaliteten som levereras. NPD verkar ha ett gott rykte 

Dynacorn tex märker om sina kartonger med sitt namn men plåten är märkt med Made in Thaiwan 😐

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, Tungelsta HT-67 said:

Dynacorn tex märker om sina kartonger med sitt namn men plåten är märkt med Made in Thaiwan 😐

Det är just Taiwan plåten man vill ha den är bäst!  Taiwan är Kinas motsvarighet till Tyskland
Så det handlar inte om att man "märker om" utan produktionen är placerad där av kostnadsjäl.
Man gör bättre pressningar där än eftermarknad i USA eller många andra länder.
Bara OEM och biltillverkare som gör det bättre

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
17 timmar sedan, Tungelsta HT-67 said:

Det är ett tag sedan jag höll på med rostlagning av bilar men ja, äger en magsvets också. 👍

Ja då finns grundförutsättningarna iallafall.

En HT är ett mycket lämpligt offer att göra restomod eller annat bus.
Nu har du chansen att förbättra och unvika original komponenter.

Originialrenovera dessa är en svår ekvation och knappt lönt

Tips! Bygg ett riktigt bagage golv och sätt bensintanken under golvet som 99% av alla andra fabrikanter gör
Ska du ändå byta balkar sätt på en M2 framvagn så blir bilen kul köra
 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
18 timmar sedan, Per Berglund said:

Ja då finns grundförutsättningarna iallafall.

En HT är ett mycket lämpligt offer att göra restomod eller annat bus.
Nu har du chansen att förbättra och unvika original komponenter.

Originialrenovera dessa är en svår ekvation och knappt lönt

Tips! Bygg ett riktigt bagage golv och sätt bensintanken under golvet som 99% av alla andra fabrikanter gör
Ska du ändå byta balkar sätt på en M2 framvagn så blir bilen kul köra
 

Enbart motorbygge + 5 vxl låda + bakaxeluppgradering + bromsar kommer nog att gå loss på 130-150 k

så tror jag lungnar mig med övriga uppgraderingar 😬

 

Har följt detta på Youtube "Jo Daddy's Garage"  finns mycket att önska om Thaiwan plåt 😅

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...