May 17, 20204 yr comment_172242 Hej, jag och min fru har en Mustang från 2010 med 4.6l V8. Igår så var vi ute och körde på en ”spontan” träff med klubben. När vi skulle åka hem från träffen så ville inte bilen accelerera vid låga varv. Det kändes som att trampa på en ballong. När jag släppte på gasen och trycker ner igen så fungerar det som vanligt igen. Senare på resan så började detta fenomen även på högre varv. Oftast så funkade bilen helt ok efter det men den känns ibland lite slö och ryckig. Någon som kan komma med något tips? Motorlampan tänds inte.
May 17, 20204 yr comment_172243 Är det något gjort vid motorn eller är bilen original? Är det som att motorn helt tappar orken och inte reagerar alls på gasen? Då kan det vara bränslerelaterat Testa att rengöra gasspjället. Kan vara mycket olja/sot där i som gör att bilen går illa och rycker.
May 17, 20204 yr Author comment_172244 Vad vi vet är bilens motor original. Bilen blir orkeslös i en halv sekund. Jag vet inte hur jag ska kunna beskriva det? Den svarar inte på gasen men den dör inte utan mer som ett vakuum. Jag hoppas att det är bränsle relaterat. Kan det vara bränsle pump eller filter? Tack för tipset!👍🏻
May 17, 20204 yr comment_172253 Om det bara är en halv sekund så kan det vara en tändspole som trilskas. Men då brukar bilen hugga till. Men rengör gasspjället och kolla vakuumslangar m.m 🙂 Händer det oavsett om du gasar lite eller fullt?
May 17, 20204 yr Author comment_172258 2 timmar sedan, Wallentin said: Om det bara är en halv sekund så kan det vara en tändspole som trilskas. Men då brukar bilen hugga till. Men rengör gasspjället och kolla vakuumslangar m.m 🙂 Händer det oavsett om du gasar lite eller fullt? Det händer när jag både gasar lite och fullt. Det högg till igår när jag skulle ut på motorvägen och då var det full gaspådrag. Annars har det inte varit något hugg. Tack för tipset. Ändrade %s av %s (%s)
May 17, 20204 yr Author comment_172259 1 timme sedan, Peter Ekelund said: När byttes bränslefilter senast? Ingen aning men vi ska ta reda på det.
May 18, 20204 yr Author comment_172279 3 timmar sedan, Wallentin said: Kolla även när tändstiften byttes senast 🙂 Det gjordes för en vecka sedan så jag hoppas det blev rätt utfört
May 18, 20204 yr Author comment_172280 Nu är vår Musse hos doktorn, bara att hoppas dom hittar och kan åtgärda vad felet är. Jag och min fru förmedlade alla tips vi fått här. Tack för hjälpen. Jag skriver här när jag vet vad felet var och hur det blev åtgärdat.
May 28, 20204 yr Author comment_172428 1 hour ago, Peter Ekelund said: Har doktorn lyckats läka Mustangen? Nej, tyvärr inte riktigt. Bilen går bra förutom i vid visa tillfällen då den larvar sig. Vi ska byta tändspolarna så får vi se om det hjälper.
May 29, 20204 yr comment_172439 Jag skulle gissa på glapp i kablaget till bränslepumpens kontrollmodul (sitter i bakkant i reservhjulsbaljan) Om man har ett reservhjul som inte sitter fast eller några verktyg som ligger löst där kan dessa lätt komma emot kablaget och orsaka glappkontakt. mvh Mats
May 29, 20204 yr comment_172443 Det ni räknar upp borde ge en felkod och dessutom bör nog Check Engine lampan tändas En tändspole, bränslepump ger direkt felkod Verkstan antar jag gjorde en diagnos? Du nämner att det inte händer något när du trycker på gasen. Spontant låter det mer som om inte spjällhuset öppnar på kommando.....Spjället öppnas med en elektrisk motor så det finns ingen fysisk koppling till pedalen. "Fly By Wire" 🙂 Så kanske TPS givaren i enheten inte fungerar som den ska. Kanske pedalens givare inte sänder rätt Kanske elmotorn i spjälhuset inte reagerar korrekt Som sagt allt det är ju bara gissningar och ovan tips är lätt läsa av med diagnosverktyg.
May 29, 20204 yr comment_172447 Kan det vara spjällen som sitter i insuget som stökar och inte öppnar som de ska? IMRC plates. Det kan vara de som kärvar eller inte fungerar alls. Man kan se stagen till dem i bakkant på insuget.
May 29, 20204 yr Author comment_172449 3 timmar sedan, Per Berglund said: Det ni räknar upp borde ge en felkod och dessutom bör nog Check Engine lampan tändas En tändspole, bränslepump ger direkt felkod Verkstan antar jag gjorde en diagnos? Du nämner att det inte händer något när du trycker på gasen. Spontant låter det mer som om inte spjällhuset öppnar på kommando.....Spjället öppnas med en elektrisk motor så det finns ingen fysisk koppling till pedalen. "Fly By Wire" 🙂 Så kanske TPS givaren i enheten inte fungerar som den ska. Kanske pedalens givare inte sänder rätt Kanske elmotorn i spjälhuset inte reagerar korrekt Som sagt allt det är ju bara gissningar och ovan tips är lätt läsa av med diagnosverktyg. Hej, många gissningar där men jag tackar och tar emot. Var ut och provkörde idag och när jag gjorde en kraftig högersväng så dog bilen. La i park och startade bilen igen. Startade utan problem. Den kändes lite ryckig efter det. Är kan det vara samma sak? Dvs samma fel? Ändrade %s av %s (%s)
May 29, 20204 yr Author comment_172450 6 minuter sedan, Peter Ekelund said: Kan det vara spjällen som sitter i insuget som stökar och inte öppnar som de ska? IMRC plates. Det kan vara de som kärvar eller inte fungerar alls. Man kan se stagen till dem i bakkant på insuget. Var ut och provkörde idag och när jag gjorde en kraftig högersväng så dog bilen. La i park och startade bilen igen. Startade utan problem, igen motorlampa lyste. Den kändes lite ryckig efter det. Är kan det vara samma sak? Dvs samma fel?
May 29, 20204 yr Author comment_172451 6 timmar sedan, datmbn said: Jag skulle gissa på glapp i kablaget till bränslepumpens kontrollmodul (sitter i bakkant i reservhjulsbaljan) Om man har ett reservhjul som inte sitter fast eller några verktyg som ligger löst där kan dessa lätt komma emot kablaget och orsaka glappkontakt. mvh Mats Reservhjulet sitter fast ordentligt, det gjorde även verktygen. Tack för tipset iaf//Jonas
May 29, 20204 yr comment_172453 Nej plattorna ger oftast en fördröjning på gasen. Eller ett ryck när man gasar. Ladda ner Forscan från internet, köp en OBD2 plugg och logga lite data på bilen medan du kör. Bränsletryck, trottelposition, varvtal, tändning, signal från gaspedal mm. Eller du har kanske något annat du kan logga med?
May 29, 20204 yr Author comment_172454 48 minuter sedan, Peter Ekelund said: Nej plattorna ger oftast en fördröjning på gasen. Eller ett ryck när man gasar. Ladda ner Forscan från internet, köp en OBD2 plugg och logga lite data på bilen medan du kör. Bränsletryck, trottelposition, varvtal, tändning, signal från gaspedal mm. Eller du har kanske något annat du kan logga med?
May 30, 20204 yr comment_172456 Med den felkoden så låter det som att bränsletrycksgivaren är kass. Då ger den fel värden till bilen dator och den går inte som den ska. Hittade en video på youtube, där ser du vad han gör/byter. Kanske inte är den bästa videon. Den sitter monterad på spridarbryggan och den läser av bränsletrycket. Rockauto har nya: https://www.rockauto.com/en/catalog/ford,2006,mustang,4.6l+v8,1432173,fuel+&+air,fuel+injection+pressure+sensor,6376 Annars om man vill hitta begagnat så finns det kanske på bildelsbasen.se 🙂 Ändrade %s av %s (%s)
May 30, 20204 yr comment_172458 Sensorer ska alltid köpas nya och alltid helst Ford. Väldigt känsliga saker och köper man Ford får man alltid den senaste utgåvan. En kunnig tekniker bör tolka värdena men kanske är bara en sensor Ändrade %s av %s (%s)
May 30, 20204 yr comment_172460 Bränsle trycksgivaren är nog inte svår att få tag på. Bal tillverkar Bosch dem och det är många bilar som använder sig av den. Kurvorna du skickade blir tyvärr så små att det inte går att läsa på skärmen med mina gubbögon...
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.