Jump to content

Autolite 4300


Hampus cmc1125

Recommended Posts

Så var det dags igen...

Har alltid trott att jag hade en Carter förgasare. Har kollat i Carter-boken, och min förgasare liknar ingen av Carters. Den är däremot misstänkt lik en Autolite 4300 som finns på bild i Haynes repair manual. Varför är det nästan ingen som använder Autolite idag? Vad var det för storlek på dom (cfm)?

Mvh Hampus

Link to comment
Share on other sites

Får man låna en rad här?

Tänkte renovera min AUTOLITE 2100.

Hört att dessa skall vara mycket bra förgasare.

Hur svårt / dyrt att renovera? Och VAD är det man "gör" när man renoverar en förgasare? Byter nålar & packningar? Svårt att justera in det rätt sedan?

Link to comment
Share on other sites

Tack! Får beställa mig ett kit i slutet av månaden då. Såg att det läckte lite ner på insuget nämligen, lika bra och ge den en omgång så blir sommaren förhoppningsvis problemfri vad gällande soppatillförsel/förbrukning...

Link to comment
Share on other sites

Hampus: Jag vet inte exakt vilken storlek det är på din Autolite 4300, men jag skulle tro att det finns flera varianter. Så var det nämligen på den tidigare 4-portaren, Autolite 4100, som användes tom 1967.

Den fanns med flera olika diametrar på venturi (1,08 och 1,12, kanske ännu fler?) med olika flöden (480 cfm, 600 cfm).

MrTurbo: Jag håller med om att Autolite 2100 är en bra förgasare. Jag har i och för sig inte provat någon annan förgasare på min bil, det har inte heller funnits någon anledning att göra det. Jag köpte en packningssats och gick igenom förgasaren, och ställde in den enligt reparationshandboken. Sedan har jag åkt 2 säsonger utan att röra en skruv på den.

Link to comment
Share on other sites

2100 och 4100 är de bästa förgasarna Ford skruvat på sina motorer.

Så pass bra att många körde dragrace med 4100 på 60-70-talet.

Defenetivt värd att renovera.

Har man en 1.12 så har du en raket.

En 1.19 så har du hittat guld. Tror inte de fanns på Mustanger?

Raritet!

Link to comment
Share on other sites

2100 och 4100 är de bästa förgasarna Ford skruvat på sina motorer.

Så pass bra att många körde dragrace med 4100 på 60-70-talet.

Defenetivt värd att renovera.

Har man en 1.12 så har du en raket.

En 1.19 så har du hittat guld. Tror inte de fanns på Mustanger?

Raritet!

Har du någon koll på va 4V 351w-motorn i en 69:a kunde ha för olika förgasare? Undrar lite därför att jag anar att det sitter ett sådant block från en musse 69 i min musse. Ej helt säker då jag alltid brukar glömma att ta nummer och så på blocket när jag har uppe bilen. Lite nyfiken bara så man kanske kan jämföra lite och se om de kan vara något kul :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...