Jump to content

Featured Replies

comment_172643

Vad bör man byta ut i en S550  5.0 GT manuell om man vill att grejerna hÄller för 1000hk?

Är det vevstakar och kolvar? Hot Rod kammar? Är det effektökande eller mest för soundet?

Sitter en Procharger P1cs pÄ idag som levererat 645whp

Eventuellt byte till en P1x kanske med E85?!

 

Är det nĂ„gon som byggt för 1000hk?

 

Ändrade %s av %s (%s)

comment_172673

Kul att det Àr nÄgon mer som vill ladda hÄrt och köra fort :-). Vad man behöver göra Ät en S550 med mycket pulver beror i mina ögon en helt pÄ vad man vill anvÀnda den till.

Men om man börjar med det motormÀssiga sÄ verkar de flesta överens om att den vekaste lÀnken Àr Oljepump och Kamdreven (OPG/CS). Och att de bör bytas till billet drev frÄn sÀg 600 hk och upp. I övrigt sÄ Àr original snurran sÄ pass bra sÄ att man klarar sig uppÄt 800 whp om man nu inte har ett dÄligt exemplar. Ska man över det sÄ Àr det vad jag förstÄr dags att gradvis uppdatera bitarna. HÀr kan du se exempel pÄ vad man typiskt uppgraderar motormÀssigt för olika effektnivÄer:  http://www.modularmotorsportsracing.com/cart/index.php?main_page=index&cPath=65_70  

Sen Ă€r det frĂ„gan om anvĂ€ndning, det vill sĂ€ga ska du Ă„ka gata, bana eller strip. Om du ska Ă„ka gata behöver du vĂ€l egentligen inte göra nĂ„got mer för du fĂ„r ju Ă€ndĂ„ inte anvĂ€nda det du har 😉 . SkĂ€mt Ă„sido sĂ„ Ă€ven om man försöker anvĂ€nda det man har sĂ„ kommer man bara slira bort det hela sĂ„ dĂ„ behöver du bara en hög dĂ€ck 🙂 .  Ska du Ă„ka bana sĂ„ Ă€r det förstĂ„s chassiprylar för att styva upp chassit för snabb banĂ„kning son gĂ€ller. Steeda och BMR har kompletta kit sĂ„ det Ă€r bara att vĂ€lja nivĂ„. SjĂ€lv Ă€r jag gammal dragracer och har ambition att nĂ„gon gĂ„ng Ă„ka Street Week med min och göra hyggligt ifrĂ„n mig i Pro Touring klassen. DĂ€r Ă„ker man en blandning av klistrade och oklistrade banor och dĂ„ behöver man förstĂ„s bygga hĂ„llbarhet för klistrat och för att fĂ„ ner effekten i backen. Jag siktar pĂ„ 600-700 whp sĂ„ i mitt fall inga 1000 hk nivĂ„er men Ă€ven det jag bygger för krĂ€ver en del uppdateringar om man vill att det ska hĂ„lla och fungera. Jag Ă€r nu pĂ„ gĂ„ng att montera kolfiber SFI godkĂ€nd kardan (QA1), SFI godkĂ€nd kardanring, G-Force Renegade drivaxlar och en kombo av BMR/Steeda bakvagns prylar och diff bushings. 17 tum fĂ€lg bak med M/T gatslicks och 18"s Frontrunners fram blir det pĂ„ strippen. Allt för att fĂ„ det att hĂ„lla och att fĂ„ ner effekten i backen. I mitt fall blir sannolikt A10 lĂ„dan den veka punkten om jag inte vĂ€ljer att göra nĂ„got Ă„t den innan det Ă€r dags. Ska du ha 1000 hk och Ă„ka pĂ„ strippen sĂ„ Ă€r det förstĂ„s ocksĂ„ bĂ„ge som gĂ€ller, det om du inte hĂ„ller till 1/8 delen och bromsar dig till 6.80 🙂 . Men med det sagt sĂ„ Ă€r det alltid klokt med bĂ„ge med dom effekterna.  

Slutligen sÄ finns ju allt du behöver veta och lite till pÄ https://www.mustang6g.com/forums/  .

Lycka till med bygget !

Med vÀnlig hÀlsning, Richard

  • Author
comment_172681
9 timmar sedan, Richard Nordström said:

Kul att det Àr nÄgon mer som vill ladda hÄrt och köra fort :-). Vad man behöver göra Ät en S550 med mycket pulver beror i mina ögon en helt pÄ vad man vill anvÀnda den till.

Men om man börjar med det motormÀssiga sÄ verkar de flesta överens om att den vekaste lÀnken Àr Oljepump och Kamdreven (OPG/CS). Och att de bör bytas till billet drev frÄn sÀg 600 hk och upp. I övrigt sÄ Àr original snurran sÄ pass bra sÄ att man klarar sig uppÄt 800 whp om man nu inte har ett dÄligt exemplar. Ska man över det sÄ Àr det vad jag förstÄr dags att gradvis uppdatera bitarna. HÀr kan du se exempel pÄ vad man typiskt uppgraderar motormÀssigt för olika effektnivÄer:  http://www.modularmotorsportsracing.com/cart/index.php?main_page=index&cPath=65_70  

Sen Ă€r det frĂ„gan om anvĂ€ndning, det vill sĂ€ga ska du Ă„ka gata, bana eller strip. Om du ska Ă„ka gata behöver du vĂ€l egentligen inte göra nĂ„got mer för du fĂ„r ju Ă€ndĂ„ inte anvĂ€nda det du har 😉 . SkĂ€mt Ă„sido sĂ„ Ă€ven om man försöker anvĂ€nda det man har sĂ„ kommer man bara slira bort det hela sĂ„ dĂ„ behöver du bara en hög dĂ€ck 🙂 .  Ska du Ă„ka bana sĂ„ Ă€r det förstĂ„s chassiprylar för att styva upp chassit för snabb banĂ„kning son gĂ€ller. Steeda och BMR har kompletta kit sĂ„ det Ă€r bara att vĂ€lja nivĂ„. SjĂ€lv Ă€r jag gammal dragracer och har ambition att nĂ„gon gĂ„ng Ă„ka Street Week med min och göra hyggligt ifrĂ„n mig i Pro Touring klassen. DĂ€r Ă„ker man en blandning av klistrade och oklistrade banor och dĂ„ behöver man förstĂ„s bygga hĂ„llbarhet för klistrat och för att fĂ„ ner effekten i backen. Jag siktar pĂ„ 600-700 whp sĂ„ i mitt fall inga 1000 hk nivĂ„er men Ă€ven det jag bygger för krĂ€ver en del uppdateringar om man vill att det ska hĂ„lla och fungera. Jag Ă€r nu pĂ„ gĂ„ng att montera kolfiber SFI godkĂ€nd kardan (QA1), SFI godkĂ€nd kardanring, G-Force Renegade drivaxlar och en kombo av BMR/Steeda bakvagns prylar och diff bushings. 17 tum fĂ€lg bak med M/T gatslicks och 18"s Frontrunners fram blir det pĂ„ strippen. Allt för att fĂ„ det att hĂ„lla och att fĂ„ ner effekten i backen. I mitt fall blir sannolikt A10 lĂ„dan den veka punkten om jag inte vĂ€ljer att göra nĂ„got Ă„t den innan det Ă€r dags. Ska du ha 1000 hk och Ă„ka pĂ„ strippen sĂ„ Ă€r det förstĂ„s ocksĂ„ bĂ„ge som gĂ€ller, det om du inte hĂ„ller till 1/8 delen och bromsar dig till 6.80 🙂 . Men med det sagt sĂ„ Ă€r det alltid klokt med bĂ„ge med dom effekterna.  

Slutligen sÄ finns ju allt du behöver veta och lite till pÄ https://www.mustang6g.com/forums/  .

Lycka till med bygget !

Med vÀnlig hÀlsning, Richard

Hej Richard!

tack för svaret!

Kul att du tog dig tid att skriva👍 Det Ă€r ingen som riktigt har tid att svara annarsđŸ€·â€â™‚ïž
Nu Ă€r kanske 1000hk lite överdrivet, men mĂ„let Ă€r att det ska vara tillrĂ€ckligt med boost sĂ„ att man blir rĂ€dd😊

Tanken Ă€r att den ska gĂ„ pĂ„ gatan, sen Ă„ker jag gĂ€rna pĂ„ lite olika event😎

Det svÄra att fÄ till Àr mappningen, det Àr vÀl Lund eller Palm Beach Racing som kan fÄ till det!

Jag fĂ„r önska lycka till med din kĂ€rra, den kommer man sĂ€kert fĂ„ se mer av😃

Med vÀnlig hÀlsning, Johan 

 

comment_172687

Hej som tillÀgg till det Richard skriver sÄ behöver du Àven byta brÀnslesystemet speciellt om du skall gÄ pÄ E85. Men för ett system som klarar 1000hk sÄ behöver systemet uppdateras.

Richards 18 klarar upp till 600-650 WHP relativt lÀtt med det brÀnslesystem (utan E85)  bilen dÄ 18+ har annan insprutning jÀmfört med 15-17.

 

Det som Àr positivt med 15-17 Àr att Lund/PBD/AED etc har mycket erfarhent vad gÀller FI. Du har heller inga GPF-filter etc som behöver kodas bort.

SÄ de renomerade tuners nÀmnda ovan bör inte ha nÄgra problem att hantera mappningen.

 

Kör du manuell sÄ lÀr drivaxlarna ryka rÀtt fort pÄ strip sÄ det lÀr vara nÄgot att titta pÄ Àven likasÄ stop the hop kit om du inte redan har det som en början

  • Author
comment_172689
48 minuter sedan, RRS550 said:

Hej som tillÀgg till det Richard skriver sÄ behöver du Àven byta brÀnslesystemet speciellt om du skall gÄ pÄ E85. Men för ett system som klarar 1000hk sÄ behöver systemet uppdateras.

Richards 18 klarar upp till 600-650 WHP relativt lÀtt med det brÀnslesystem (utan E85)  bilen dÄ 18+ har annan insprutning jÀmfört med 15-17.

 

Det som Àr positivt med 15-17 Àr att Lund/PBD/AED etc har mycket erfarhent vad gÀller FI. Du har heller inga GPF-filter etc som behöver kodas bort.

SÄ de renomerade tuners nÀmnda ovan bör inte ha nÄgra problem att hantera mappningen.

 

Kör du manuell sÄ lÀr drivaxlarna ryka rÀtt fort pÄ strip sÄ det lÀr vara nÄgot att titta pÄ Àven likasÄ stop the hop kit om du inte redan har det som en början

Ok, Àr det dubbla brÀnslepumpar och andra spridare som gÀller för E85? Idag sitter det Deatschwerks 1000cc spridare, men man kanske kör andra för E85?

Hoppet försvann nĂ€r kompressorn monterades😊

Jo, förstĂ„r att om jag ska köra stripp sĂ„ lĂ€r jag behöva byta ett och annat i drivlinan😬

Det blir nog iaf andra gummin Àn Michelin Pilot Sport 4S, funkar hyfsat idag iof!

Tips pÄ grymma gatdÀck?

Med vÀnlig hÀlsning, Johan

 

comment_172700

Om du ska ha riktigt bra dÀck för bÄde fÀste och kurvor och lÄgprofil sÄ Àr det vÀl Michelin Pilot Sport Cup 2 som Àr ett hett alternativ. Om det Àr först ivÀg frÄn rödljuset som gÀller sÄ Àr nog 17" fÀlg och M/T ET Street Radial ett bra alternativ. Nitto Extreme verkar mÄnga jÀnkare ocksÄ föresprÄka, har ingen erfarenhet av dom dock. SjÀlv har jag just 17" och M/T ET Street Radial alternativet för street/strip och sedan kör jag 20" och Michelin Pilot Sport 4S för gata och förhoppningsvis nÄgon gÄng bana.

NÀr det gÀller brÀnslepump sÄ skulle jag tro att det redan Àr bytt i din bil Johan om du har dom spridarna. SjÀlv har jag i varje fall bytt brÀnslepump i samband med montage av mitt kompressorkit, original Àr för klent för det. Ska du ha E85 sÄ behöver du byta igen och kliva upp ytterligare ett kliv pÄ pump och injektorer. 

Mvh Richard 

  • Author
comment_172708
12 timmar sedan, Richard Nordström said:

Om du ska ha riktigt bra dÀck för bÄde fÀste och kurvor och lÄgprofil sÄ Àr det vÀl Michelin Pilot Sport Cup 2 som Àr ett hett alternativ. Om det Àr först ivÀg frÄn rödljuset som gÀller sÄ Àr nog 17" fÀlg och M/T ET Street Radial ett bra alternativ. Nitto Extreme verkar mÄnga jÀnkare ocksÄ föresprÄka, har ingen erfarenhet av dom dock. SjÀlv har jag just 17" och M/T ET Street Radial alternativet för street/strip och sedan kör jag 20" och Michelin Pilot Sport 4S för gata och förhoppningsvis nÄgon gÄng bana.

NÀr det gÀller brÀnslepump sÄ skulle jag tro att det redan Àr bytt i din bil Johan om du har dom spridarna. SjÀlv har jag i varje fall bytt brÀnslepump i samband med montage av mitt kompressorkit, original Àr för klent för det. Ska du ha E85 sÄ behöver du byta igen och kliva upp ytterligare ett kliv pÄ pump och injektorer. 

Mvh Richard 

Kör vidare pĂ„ Michelin sĂ„ lĂ€nge👌
 

Det lutar nog mot att bygga om till helsmidd Motor öka boosten och en mappning frÄn PBD.

ÅterstĂ„r att se vad det kan leverera, det kanske blir tillrĂ€ckligt😎 Ett tag iaf😃

comment_172837

Ja, Aluminator 52XS crate Àr nog en bra start för de flesta trimprojekt eftersom den Àr fylld med bra delar och helt OK Àven direkt ur lÄdan. Passar ju direkt i Mussen. Bygg fÀrdigt Aluminatorn och lyft ur den gamla motorn och in med den nya. Klarar den bara avgaskraven pÄ besiktningen Àr det nog bara att ange att man har haft problem med den gamla motorn och satt i en ny reservdelsmotor, om motorns id-nummer behöver stÄ i fordonsinformationen.

  • Author
comment_172838
1 timme sedan, Prime Mover said:

Ja, Aluminator 52XS crate Àr nog en bra start för de flesta trimprojekt eftersom den Àr fylld med bra delar och helt OK Àven direkt ur lÄdan. Passar ju direkt i Mussen. Bygg fÀrdigt Aluminatorn och lyft ur den gamla motorn och in med den nya. Klarar den bara avgaskraven pÄ besiktningen Àr det nog bara att ange att man har haft problem med den gamla motorn och satt i en ny reservdelsmotor, om motorns id-nummer behöver stÄ i fordonsinformationen.

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

GĂ€st
Svara i denna trÄd...