June 14, 20205 yr comment_172643 Vad bör man byta ut i en S550  5.0 GT manuell om man vill att grejerna hĂ„ller för 1000hk? Ăr det vevstakar och kolvar? Hot Rod kammar? Ăr det effektökande eller mest för soundet? Sitter en Procharger P1cs pĂ„ idag som levererat 645whp Eventuellt byte till en P1x kanske med E85?!  Ăr det nĂ„gon som byggt för 1000hk?  Ăndrade %s av %s (%s)
June 15, 20205 yr comment_172673 Kul att det Ă€r nĂ„gon mer som vill ladda hĂ„rt och köra fort :-). Vad man behöver göra Ă„t en S550 med mycket pulver beror i mina ögon en helt pĂ„ vad man vill anvĂ€nda den till. Men om man börjar med det motormĂ€ssiga sĂ„ verkar de flesta överens om att den vekaste lĂ€nken Ă€r Oljepump och Kamdreven (OPG/CS). Och att de bör bytas till billet drev frĂ„n sĂ€g 600 hk och upp. I övrigt sĂ„ Ă€r original snurran sĂ„ pass bra sĂ„ att man klarar sig uppĂ„t 800 whp om man nu inte har ett dĂ„ligt exemplar. Ska man över det sĂ„ Ă€r det vad jag förstĂ„r dags att gradvis uppdatera bitarna. HĂ€r kan du se exempel pĂ„ vad man typiskt uppgraderar motormĂ€ssigt för olika effektnivĂ„er:  http://www.modularmotorsportsracing.com/cart/index.php?main_page=index&cPath=65_70  Sen Ă€r det frĂ„gan om anvĂ€ndning, det vill sĂ€ga ska du Ă„ka gata, bana eller strip. Om du ska Ă„ka gata behöver du vĂ€l egentligen inte göra nĂ„got mer för du fĂ„r ju Ă€ndĂ„ inte anvĂ€nda det du har đ . SkĂ€mt Ă„sido sĂ„ Ă€ven om man försöker anvĂ€nda det man har sĂ„ kommer man bara slira bort det hela sĂ„ dĂ„ behöver du bara en hög dĂ€ck đ .  Ska du Ă„ka bana sĂ„ Ă€r det förstĂ„s chassiprylar för att styva upp chassit för snabb banĂ„kning son gĂ€ller. Steeda och BMR har kompletta kit sĂ„ det Ă€r bara att vĂ€lja nivĂ„. SjĂ€lv Ă€r jag gammal dragracer och har ambition att nĂ„gon gĂ„ng Ă„ka Street Week med min och göra hyggligt ifrĂ„n mig i Pro Touring klassen. DĂ€r Ă„ker man en blandning av klistrade och oklistrade banor och dĂ„ behöver man förstĂ„s bygga hĂ„llbarhet för klistrat och för att fĂ„ ner effekten i backen. Jag siktar pĂ„ 600-700 whp sĂ„ i mitt fall inga 1000 hk nivĂ„er men Ă€ven det jag bygger för krĂ€ver en del uppdateringar om man vill att det ska hĂ„lla och fungera. Jag Ă€r nu pĂ„ gĂ„ng att montera kolfiber SFI godkĂ€nd kardan (QA1), SFI godkĂ€nd kardanring, G-Force Renegade drivaxlar och en kombo av BMR/Steeda bakvagns prylar och diff bushings. 17 tum fĂ€lg bak med M/T gatslicks och 18"s Frontrunners fram blir det pĂ„ strippen. Allt för att fĂ„ det att hĂ„lla och att fĂ„ ner effekten i backen. I mitt fall blir sannolikt A10 lĂ„dan den veka punkten om jag inte vĂ€ljer att göra nĂ„got Ă„t den innan det Ă€r dags. Ska du ha 1000 hk och Ă„ka pĂ„ strippen sĂ„ Ă€r det förstĂ„s ocksĂ„ bĂ„ge som gĂ€ller, det om du inte hĂ„ller till 1/8 delen och bromsar dig till 6.80 đ . Men med det sagt sĂ„ Ă€r det alltid klokt med bĂ„ge med dom effekterna.  Slutligen sĂ„ finns ju allt du behöver veta och lite till pÄ https://www.mustang6g.com/forums/  . Lycka till med bygget ! Med vĂ€nlig hĂ€lsning, Richard
June 16, 20205 yr Author comment_172681 9 timmar sedan, Richard Nordström said: Kul att det Ă€r nĂ„gon mer som vill ladda hĂ„rt och köra fort :-). Vad man behöver göra Ă„t en S550 med mycket pulver beror i mina ögon en helt pĂ„ vad man vill anvĂ€nda den till. Men om man börjar med det motormĂ€ssiga sĂ„ verkar de flesta överens om att den vekaste lĂ€nken Ă€r Oljepump och Kamdreven (OPG/CS). Och att de bör bytas till billet drev frĂ„n sĂ€g 600 hk och upp. I övrigt sĂ„ Ă€r original snurran sĂ„ pass bra sĂ„ att man klarar sig uppĂ„t 800 whp om man nu inte har ett dĂ„ligt exemplar. Ska man över det sĂ„ Ă€r det vad jag förstĂ„r dags att gradvis uppdatera bitarna. HĂ€r kan du se exempel pĂ„ vad man typiskt uppgraderar motormĂ€ssigt för olika effektnivĂ„er:  http://www.modularmotorsportsracing.com/cart/index.php?main_page=index&cPath=65_70  Sen Ă€r det frĂ„gan om anvĂ€ndning, det vill sĂ€ga ska du Ă„ka gata, bana eller strip. Om du ska Ă„ka gata behöver du vĂ€l egentligen inte göra nĂ„got mer för du fĂ„r ju Ă€ndĂ„ inte anvĂ€nda det du har đ . SkĂ€mt Ă„sido sĂ„ Ă€ven om man försöker anvĂ€nda det man har sĂ„ kommer man bara slira bort det hela sĂ„ dĂ„ behöver du bara en hög dĂ€ck đ .  Ska du Ă„ka bana sĂ„ Ă€r det förstĂ„s chassiprylar för att styva upp chassit för snabb banĂ„kning son gĂ€ller. Steeda och BMR har kompletta kit sĂ„ det Ă€r bara att vĂ€lja nivĂ„. SjĂ€lv Ă€r jag gammal dragracer och har ambition att nĂ„gon gĂ„ng Ă„ka Street Week med min och göra hyggligt ifrĂ„n mig i Pro Touring klassen. DĂ€r Ă„ker man en blandning av klistrade och oklistrade banor och dĂ„ behöver man förstĂ„s bygga hĂ„llbarhet för klistrat och för att fĂ„ ner effekten i backen. Jag siktar pĂ„ 600-700 whp sĂ„ i mitt fall inga 1000 hk nivĂ„er men Ă€ven det jag bygger för krĂ€ver en del uppdateringar om man vill att det ska hĂ„lla och fungera. Jag Ă€r nu pĂ„ gĂ„ng att montera kolfiber SFI godkĂ€nd kardan (QA1), SFI godkĂ€nd kardanring, G-Force Renegade drivaxlar och en kombo av BMR/Steeda bakvagns prylar och diff bushings. 17 tum fĂ€lg bak med M/T gatslicks och 18"s Frontrunners fram blir det pĂ„ strippen. Allt för att fĂ„ det att hĂ„lla och att fĂ„ ner effekten i backen. I mitt fall blir sannolikt A10 lĂ„dan den veka punkten om jag inte vĂ€ljer att göra nĂ„got Ă„t den innan det Ă€r dags. Ska du ha 1000 hk och Ă„ka pĂ„ strippen sĂ„ Ă€r det förstĂ„s ocksĂ„ bĂ„ge som gĂ€ller, det om du inte hĂ„ller till 1/8 delen och bromsar dig till 6.80 đ . Men med det sagt sĂ„ Ă€r det alltid klokt med bĂ„ge med dom effekterna.  Slutligen sĂ„ finns ju allt du behöver veta och lite till pÄ https://www.mustang6g.com/forums/  . Lycka till med bygget ! Med vĂ€nlig hĂ€lsning, Richard Hej Richard! tack för svaret! Kul att du tog dig tid att skrivađ Det Ă€r ingen som riktigt har tid att svara annarsđ€·ââïž Nu Ă€r kanske 1000hk lite överdrivet, men mĂ„let Ă€r att det ska vara tillrĂ€ckligt med boost sĂ„ att man blir rĂ€ddđ Tanken Ă€r att den ska gĂ„ pĂ„ gatan, sen Ă„ker jag gĂ€rna pĂ„ lite olika eventđ Det svĂ„ra att fĂ„ till Ă€r mappningen, det Ă€r vĂ€l Lund eller Palm Beach Racing som kan fĂ„ till det! Jag fĂ„r önska lycka till med din kĂ€rra, den kommer man sĂ€kert fĂ„ se mer avđ Med vĂ€nlig hĂ€lsning, Johan Â
June 16, 20205 yr comment_172687 Hej som tillÀgg till det Richard skriver sÄ behöver du Àven byta brÀnslesystemet speciellt om du skall gÄ pÄ E85. Men för ett system som klarar 1000hk sÄ behöver systemet uppdateras. Richards 18 klarar upp till 600-650 WHP relativt lÀtt med det brÀnslesystem (utan E85) bilen dÄ 18+ har annan insprutning jÀmfört med 15-17.  Det som Àr positivt med 15-17 Àr att Lund/PBD/AED etc har mycket erfarhent vad gÀller FI. Du har heller inga GPF-filter etc som behöver kodas bort. SÄ de renomerade tuners nÀmnda ovan bör inte ha nÄgra problem att hantera mappningen.  Kör du manuell sÄ lÀr drivaxlarna ryka rÀtt fort pÄ strip sÄ det lÀr vara nÄgot att titta pÄ Àven likasÄ stop the hop kit om du inte redan har det som en början
June 16, 20205 yr Author comment_172689 48 minuter sedan, RRS550 said: Hej som tillĂ€gg till det Richard skriver sĂ„ behöver du Ă€ven byta brĂ€nslesystemet speciellt om du skall gĂ„ pĂ„ E85. Men för ett system som klarar 1000hk sĂ„ behöver systemet uppdateras. Richards 18 klarar upp till 600-650 WHP relativt lĂ€tt med det brĂ€nslesystem (utan E85) bilen dĂ„ 18+ har annan insprutning jĂ€mfört med 15-17.  Det som Ă€r positivt med 15-17 Ă€r att Lund/PBD/AED etc har mycket erfarhent vad gĂ€ller FI. Du har heller inga GPF-filter etc som behöver kodas bort. SĂ„ de renomerade tuners nĂ€mnda ovan bör inte ha nĂ„gra problem att hantera mappningen.  Kör du manuell sĂ„ lĂ€r drivaxlarna ryka rĂ€tt fort pĂ„ strip sĂ„ det lĂ€r vara nĂ„got att titta pĂ„ Ă€ven likasĂ„ stop the hop kit om du inte redan har det som en början Ok, Ă€r det dubbla brĂ€nslepumpar och andra spridare som gĂ€ller för E85? Idag sitter det Deatschwerks 1000cc spridare, men man kanske kör andra för E85? Hoppet försvann nĂ€r kompressorn monteradesđ Jo, förstĂ„r att om jag ska köra stripp sĂ„ lĂ€r jag behöva byta ett och annat i drivlinanđŹ Det blir nog iaf andra gummin Ă€n Michelin Pilot Sport 4S, funkar hyfsat idag iof! Tips pĂ„ grymma gatdĂ€ck? Med vĂ€nlig hĂ€lsning, Johan Â
June 16, 20205 yr comment_172700 Om du ska ha riktigt bra dĂ€ck för bĂ„de fĂ€ste och kurvor och lĂ„gprofil sĂ„ Ă€r det vĂ€l Michelin Pilot Sport Cup 2 som Ă€r ett hett alternativ. Om det Ă€r först ivĂ€g frĂ„n rödljuset som gĂ€ller sĂ„ Ă€r nog 17" fĂ€lg och M/T ET Street Radial ett bra alternativ. Nitto Extreme verkar mĂ„nga jĂ€nkare ocksĂ„ föresprĂ„ka, har ingen erfarenhet av dom dock. SjĂ€lv har jag just 17" och M/T ET Street Radial alternativet för street/strip och sedan kör jag 20" och Michelin Pilot Sport 4S för gata och förhoppningsvis nĂ„gon gĂ„ng bana. NĂ€r det gĂ€ller brĂ€nslepump sĂ„ skulle jag tro att det redan Ă€r bytt i din bil Johan om du har dom spridarna. SjĂ€lv har jag i varje fall bytt brĂ€nslepump i samband med montage av mitt kompressorkit, original Ă€r för klent för det. Ska du ha E85 sĂ„ behöver du byta igen och kliva upp ytterligare ett kliv pĂ„ pump och injektorer. Mvh RichardÂ
June 17, 20205 yr Author comment_172708 12 timmar sedan, Richard Nordström said: Om du ska ha riktigt bra dĂ€ck för bĂ„de fĂ€ste och kurvor och lĂ„gprofil sĂ„ Ă€r det vĂ€l Michelin Pilot Sport Cup 2 som Ă€r ett hett alternativ. Om det Ă€r först ivĂ€g frĂ„n rödljuset som gĂ€ller sĂ„ Ă€r nog 17" fĂ€lg och M/T ET Street Radial ett bra alternativ. Nitto Extreme verkar mĂ„nga jĂ€nkare ocksĂ„ föresprĂ„ka, har ingen erfarenhet av dom dock. SjĂ€lv har jag just 17" och M/T ET Street Radial alternativet för street/strip och sedan kör jag 20" och Michelin Pilot Sport 4S för gata och förhoppningsvis nĂ„gon gĂ„ng bana. NĂ€r det gĂ€ller brĂ€nslepump sĂ„ skulle jag tro att det redan Ă€r bytt i din bil Johan om du har dom spridarna. SjĂ€lv har jag i varje fall bytt brĂ€nslepump i samband med montage av mitt kompressorkit, original Ă€r för klent för det. Ska du ha E85 sĂ„ behöver du byta igen och kliva upp ytterligare ett kliv pĂ„ pump och injektorer. Mvh Richard Kör vidare pĂ„ Michelin sĂ„ lĂ€ngeđ  Det lutar nog mot att bygga om till helsmidd Motor öka boosten och en mappning frĂ„n PBD. Ă terstĂ„r att se vad det kan leverera, det kanske blir tillrĂ€ckligtđ Ett tag iafđ
June 23, 20204 yr comment_172823 En lösning pĂ„ mer pulver Ă€r en potent crate motor frĂ„n Ford Performance:  https://performanceparts.ford.com/part/M-6007-A52XS Â
June 24, 20204 yr comment_172837 Ja, Aluminator 52XS crate Àr nog en bra start för de flesta trimprojekt eftersom den Àr fylld med bra delar och helt OK Àven direkt ur lÄdan. Passar ju direkt i Mussen. Bygg fÀrdigt Aluminatorn och lyft ur den gamla motorn och in med den nya. Klarar den bara avgaskraven pÄ besiktningen Àr det nog bara att ange att man har haft problem med den gamla motorn och satt i en ny reservdelsmotor, om motorns id-nummer behöver stÄ i fordonsinformationen.
June 24, 20204 yr Author comment_172838 1 timme sedan, Prime Mover said: Ja, Aluminator 52XS crate Ă€r nog en bra start för de flesta trimprojekt eftersom den Ă€r fylld med bra delar och helt OK Ă€ven direkt ur lĂ„dan. Passar ju direkt i Mussen. Bygg fĂ€rdigt Aluminatorn och lyft ur den gamla motorn och in med den nya. Klarar den bara avgaskraven pĂ„ besiktningen Ă€r det nog bara att ange att man har haft problem med den gamla motorn och satt i en ny reservdelsmotor, om motorns id-nummer behöver stĂ„ i fordonsinformationen. Â
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.