Sodermart June 14, 2020 Report Share June 14, 2020 Har sökt och googlat detta en längre tid men nu kört fast. Har ett "skrammel" från höger bak när man kör i mindre gupp (över brunnslock, skarvar i vägen eller än värre kullerstensgata som man undviker köra på). Bilen är sänkt med fjärdar med justerbart panhardstag. Bakre krängningshämmare har lite frigång i sidled, varpå jag bytt alla bussningar till polyuretan. Ingen skillnad. Har då provat med en gummibit emellan där det är trångt, ingen skillnad. Bilen har inte gått så långt, och det är knäpptyst på vänster sida. Dock enormt störande då det hörs både inne i bil och utanför. Alla tips mottages! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Ekelund June 14, 2020 Report Share June 14, 2020 Avgasrör som ligger emot någonstans? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
datmbn June 16, 2020 Report Share June 16, 2020 Har du kollat så att bromsoket sitter fast ? Jag frågar för både jag och "Mustang Micke" har varit med om att bromsoket har lossnat, och om bara ena fästskruven är lös kan det nog slamra. Annars får man väl gå igenom alla bussningar och leder och kolla efter glapp. Bärarmar, krängningshämmare, krängningshämmarstag, panhardbussning, stötdämpare (kan även låta inne i en utsliten dämpare), fjädrar med gummimellanlägg, handbromswirar som är lösa, saker som ramlat ner i skärmen från bagaget, avgassystem, ljuddämpare, tankavluftning, bromsrör och slangar. Ja det var vad jag kunde komma på så här på rak arm, sedan är det ju svårt att veta varifrån ett ljud kommer, kan ju låta på ett ställe och fortplanta sik till ett annat ställe där man hör det. Mvh Mats Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mustangmike June 16, 2020 Report Share June 16, 2020 Mats har ju täckt in de flesta möjligheter men jag blir nyfiken på ljudet, precisera ljudet kan ge bättre ledning. Skrammel för mig är oftast någon tunnare plåt inblandad som har lite efterklang av en stöt medans en bussning eller annat glapp blir mer klonk eller dubbelklonk eller klonk-took om du förstår. Har du justerat panhardstaget så att axeln är centrerad, den rör sig åt höger eller kanske mer korrekt karossen flyttar sig åt vänster när fjädringen komprimeras, beroende på däck och hur mycket du sänkt kan däcket ta i skärmen. Sen blir det inte mycket fjädringsväg kvar om man sänker t.ex 1,5 tum bak som jag har. Bara ett par cm kvar till bumpstoppern som då börjar inverka. Den kan också vara lös och då ge ljud ifrån sig. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.