Jump to content

Recommended Posts

Hej

Har en -66 som jag gjort om bromsarna på. Konverterat från trummor runt om till skivor fram och 2-krets. Skivorna fram är från en mustang -07. Allt fungerar kanon när jag är ute och kör kurvig landsväg med kraftigare inbromsningar. Men när jag kör kortare sträckor i stan och tex parkerar en stund så börjar bromsarna stumna och gå varmt till att nästan nypa ihop helt...kan det vara luft någonstans som expanderar eller är bromsoljan dålig? Oljan är bytt iom bromsbytet...(biltema...). 

har du kvar huvudcylindern från trumbromssystemet? då är felet där det finns en backventil i cylindern som inte fungerar med skivor Med vänlig hälsning inge

• Like 1

Bytte huvudcylinder till en för skiva/ trumma. Men sparade den gamla reduceringen. Blir lite störd över att det ena gången fungerar kanon och andra inte....är ju svårt att få med sig familjen då...

Vet att om bromssystemet byggs om till skivor fram + byte av huvudbromscylinder + bromsservo måste man också byta bromspedal .

Vet ej hur det blir när man skippar bromsservo men byter huvudbromscylinder , antar att det är olika slaglängd mellan huvudcylinder för trummor/skivor framtill !

• Like 1

Bromspedalen har ett bra avstånd till när bromsarna tar när allt är kallt. Men har jag kört bilen en sväng och parkerar en stund så tar bromspedalen högre upp till att till slut nästan vara stum i övre läge...Kan det vara fukt eller luft som expanderar när det blir varmt? Ska göra ett försök till och lufta bromsarna. 

Kolla frigången mellan pedal och tryckstång, är den för liten bygger du upp tryck varje gång du bromsar och till slut ligger bromsarna på hela tiden.

• Like 1
On 2020-06-21 at 12:07, JanneJ said:

Kolla frigången mellan pedal och tryckstång, är den för liten bygger du upp tryck varje gång du bromsar och till slut ligger bromsarna på hela tiden.

Hittat felet. Satt en liten bromskontakt som tryckte på pedalen. En skruv och vips va problemet löst👍👍