Jump to content

Bygga headders


Antrax

Recommended Posts

Tack gustav det var lärorikt. men vad går en portning av topparna lös på? kan man göra det själv måntro? Är inte så kunnig inom trimning.

och du kan få förklara "siamesporten" lite närmare :?

Sen medans jag endå är på gång så skulle jag vilja veta vad det är som gör kompen i den där motorn så låg, är det topparna eller kolvarna?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Oj, det var länge sedan jag var här...

Portning kostar mycket om man lämnar bort det till en seriös firma. Det är kunskap och erfarenhet som kostar...för att porta två 2.8-toppar får man nog räkna med 3000-5000kr i alla fall. Svart kan man säkert få nån att göra det för halva priset.

Siamesporten är den avgasport som på europeiska 2.8 betjänar två cylindrar. Att bara slipa upp den några millimeter längst ut kan man lätt göra själv.

US-versionen av 2.8 har lägre kolvar än europaversionen, det är där kompskillnaden sitter.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

jaha okej då förstår jag.. nu tänkte jag vara lite listig såhär :roll: är det möjligt att byta kolvar på en us version till kolvarna från en europeisk? :?: och vad skulle ett sånt projekt kosta?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det är inga problem att byta kolvar, enklast är kanske att flytta över hela stakarna (så slipper man pressa ut kolvbulten), men ännu enklare (och kanske bättre) är att ta ett helt 2.8-block från europabilen och stoppa i Mussen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skulle helt klart rekommendera att ta hela blocket då det är skitsaker som misstämmer, typ remskivan för vattenpumpen samt fläkten på densamma. Jag vet inte 100% säkert om topparna & insuget passar rakt på (bara 90% ;) ) men jag skulle kunna ta reda på det om seriöst intresse finns. Om du behåller gamla topparna behöver du inte brottas med grenrören som jag håller på med just nu :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...