Jump to content

Recommended Posts

(redigerad)

Hade ett missöde igår, fördelardrevet och kamaxeldrevet skar ihop fullständigt. Vet inte vad som hände och varför... Så det blir ny fördelare och ny kam. Men vad för kam skall man ha, har original idag vill ha lite vassare, 351w... Men ingen racehistoria. Vp autopart hade någon performance steg 2...fördelare kör jag nog samma modell av hei.. 

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)

Köp ingen kam av VP det är enkla kamaxlar utan hjärta och du blir troligen besviken!

Och precis så är det...hjärtat av motorn!!
Här ska du aldrig snåla utan satsa "all in" och ta den hjälp du kan få för välja rätt

Ta först beslut om du ska ta en risk med äldre typ av"flat tappet" kamaxel eller en mycket tryggare men framför allt effektivare "rull kam"
Väljer du det billigare "flat tappet" gäller det vara noga med oljetillsatser för alltid plus att man bör välja en så pass mild kamaxel så vakuum till bromsarna inte blir för lågt.
Om det nu är servo på bilen?

Rullkam är klart dyrare men totalt bekymmersfritt då du kan köra med vanliga moderna oljor.
Dessutom får du mer effekt utan äventyra vakuum förluster

Jag tycker Howard Cam är väldigt hög kvalitet men väldigt bra service för välja rätt kamaxel.
Fyll i deras formulär så kommer du få rätt val för vad du önskar.
https://www.howardscams.com/howards-cam-recommendation

Sen bara beställa från Summit racing eller Dahlhems.

Sen har jag märkt att Howards lyftare du också måste byta är betydligt bättre än billigare sorter.
Betydligt bättre slipade i botten så de roterar som de ska göra.

Satte nyss in en vanlig Flat Tappet i en 351a och de har en högre finnish än andra
20200418_232049.thumb.jpg.c8265644e163678408e0edf1ca18f569.jpg

 

I min nya 600Hp 410cui stroker satte jag nyss in en förbättrad rullkam och de är verkligen juveler till skillnad från COMP jag använt tidigare

IMG_0908.thumb.JPG.7ec754662fdc5e6da6d07e3575a5abfe.JPG

 

 

Ändrade %s av %s (%s)

Men jag måste utesluta varför detta hände... Motorn fick en enkel genomgång för tre år sedan. Med nya lager å ringar, oljepump mm. Har kört en del efter det, så bara bom så hände det.. Rullkam medför en hel del annat oxå eller?

(redigerad)
10 timmar sedan, lmob said:

Men jag måste utesluta varför detta hände... Motorn fick en enkel genomgång för tre år sedan. Med nya lager å ringar, oljepump mm. Har kört en del efter det, så bara bom så hände det.. Rullkam medför en hel del annat oxå eller?

Låt mig gissa isåfall!
Vid genomgångens gjordes säkert de 2 vanligaste misstagen  som många gör på Winsor

  1. Det sitter en högvolym oljepump
  2. Det fylldes på tjock olja 20W-50

Båda dessa felaktiga saker är en garanti för haveri på fördelardrevet särskillt bronsdrev
Högvolympump finns nästan aldrig någon anledning att montera på gatmotorer och inte ens i racing samanhang.
Den går oerhört tungt och överför denna kraft direkt till fördelardrevet som då får jobba mer än vad det är designat för.
Skall sitta en standard pump inget annat

20W/50 är trög som sirap och bidrar till att pumpen går ännu tyngre och ännu mer kraft går in i fördelardrevet.
Ford specificerar 10W-30/10W-40
Oljan smörjer sämre dessutom vid kallstart och kommer inte fram som den ska i motorer med rätt toleranser.
Med rätt olja kommer oljan snabbt fram dit den ska som motorn är utvecklad för.
 

Rullkam medför inget extra det är bara dyrare komponenter...Typ dubbla priset nästan
Oavsett typ av kamaxel måste du köpa 

  1. Kamaxel
  2. Lyftare
  3. Stötstänger
  4. Ventilfjädrar till kamaxeln (kan uteslutas om dom som sitter i matchar nya kamaxeln)

Stötstängerna till rullkam är aningen kortare och måste mätas fram...Så det är det enda merjobbet man måste utföra.
Men man ska alltid göra detta ändå om man har eftermarknads detaljer i motorn.
Stängerna skall alltid bytas varje gång man byter lyftare eftersom dom hammras in i varandra

 

Ändrade %s av %s (%s)

Då har vi en orsak... Oljan, 20/50 till Classic motorer med xtra zink....Det är det jag blivit rekommenderad att använda. Skall man använda vanlig 10/40 men då får man ha i zink tillsats i oljan, är det bättre? 

När jag tog ur fördelare så var det olja runt axeln mm. Kammen och lyftarna är inte ett endaste skav/slitage på.

Oljepumpen är en melling m83 standard. Har två oljetrycksmätare, original och en vid filtret. Ligger alltid på runt 5 bar.. 

(redigerad)

Nej inte ensam orsak med bara tjockare olja...... men helt klart för tjock olja på fräsh motor!
Större chans att du bara haft otur eller fel material i drevet....Extremt viktigt med rätt drev men original kamaxel funkar med alla drev.
Något annat än oljan är orsak om du har standard pump.
Som sagt kanske bara otur!

Mätaren mäter bara motståndet i systemet.
Är trycket alltid stilla på samma värde så är det tecken på att det är tungt för oljan ta sig fram.
På tomgång ska trycket vara lägre för att sedan öka med varvtalet
5bar låter väldigt högt!
En Ford motor ligger och pendlar mellan 30-65psi ungefär och du anger 73psi så det är högt
Högt värde betyder inte automatisk "bra"
Man brukar säga 10psi per 1000rpm är det motorn behöver.....Varken mer eller mindre utan det räcker för att lagerbanorna har en oljefilm

Är motorn relativt nybyggd så är en 10W-40 perfekt och gärna syntet
Jänkarna själva kör enbart syntet men här i Sverige har vi väldigt svårt att att lära oss och förlitar oss på gammla skrönor vi hört från FarFars tid att det ska vara mineral.
Vi vägrar lyssna till experterna.
SYNTET ALLTID BÄTTRE!! 🙂

Jag har i över 20år kört syntet runt viskositet 10W-40 och det är verkligen perfekt och oftast efter flera år ser motorn helt ny fortfarande
Senaste 5åren har jag mest använt mig av Amzoil produkter eftersom de är specialiserade på V8an krav och 100% av deras produkter är syntet
Vill du ha 10W-40 kan du beställa den här
https://www.forspeed.se/amsoil-produkter/olja-bensin-motorer/ams-amoqt-amsoil-10w40-syntet-m-hog-zink-halt-for-aldre-motorer-1-qt-0946-liter/

Jag skulle kanske testad denna istället
https://www.forspeed.se/amsoil-produkter/olja-bensin-motorer/ams-zrtqt-ams-oil-z-rod-10w-30-hog-zink-halt-synthetic-motor-oil-1-qt-0946-liter/

I min egen 600hk 410cui stroker kör jag deras Dominator olja
https://www.forspeed.se/amsoil-produkter/olja-bensin-motorer/ams-rd30qt-dominator-10w-30-racing-oil-1-qt-0946-liter/

Har motorn större toleranser så kommer du höra det då ventilerna isåfall börjar ticka i brist på olja.
Ingen fara utan ett tecken på att trycker läcker ut någonstans
Det är i dessa fall man ska gå upp i viskositet och är det riktigt illa så är kanske 20W-50 bra men då är motorn mycket sliten
Jag har aldrig stött på det

Ändrade %s av %s (%s)

Jag har lärt mig att fel material på drevet till fördelaren vs kamaxeln kan leda till haveri. Eftersom du har en HEI-fördelare kan det vara så att när den monterades blev det fel drevmatchning. Per tog upp det snabbt. Bifogar länk för mer ingående läsning om m in kunskap. Tror Per har större kunskap ändå. Men alltid kul med "second oppinion".

https://www.onedirt.com/tech/engine/its-all-in-the-twist-taking-the-confusion-out-of-distributor-gear-compatibility/

Viskositeten har jag lärt mig att det är ett sätt att minska oljeläckage. Dvs tjockare olja stannar kvar i motorn. Borde iof vara lämpligt för Ford....... enligt alla icke-Fordare. Men är det verkligen så stor skillnad att det kan skapa ett drevras?😱

  • Like 1
(redigerad)
23 minuter sedan, Thomas19 said:

Men är det verkligen så stor skillnad att det kan skapa ett drevras?😱

Nej absolut inte men kombinationen högvolympum + tjock olja är inge bra
Vrider det av oljepinnen som är ännu vanligare inser man kraften som tas om av drevet på fördelaren
7PtO46j.thumb.jpg.f846cc8f2cc3121a63a2ab3fd3e76d0b.jpg


Hellre att en motor läcker än tjock olja
Läckage får man fixa

Ändrade %s av %s (%s)
1 hour ago, Per Berglund said:

Nej absolut inte men kombinationen högvolympum + tjock olja är inge bra
Vrider det av oljepinnen som är ännu vanligare inser man kraften som tas om av drevet på fördelaren
7PtO46j.thumb.jpg.f846cc8f2cc3121a63a2ab3fd3e76d0b.jpg


Hellre att en motor läcker än tjock olja
Läckage får man fixa

Huuu, Det måste vart tjockolja i den... Så mkt skillnad kan det väl inte vara... Motorn är tät så det behövs ingen tjock för den saken men fick ju tips på olja med zink som det måste till... 

(redigerad)
1 hour ago, lmob said:

Huuu, Det måste vart tjockolja i den... Så mkt skillnad kan det väl inte vara... Motorn är tät så det behövs ingen tjock för den saken men fick ju tips på olja med zink som det måste till... 

Hade du haft en 302a där pinnen är som en blyertpenna hade bilden ovan varit sann i trimmad motor med HV pump, tjock olja och villig gasfot! 😝
351an är mycket tryggare med en tjockare drivpinne men man rekommenderar ALLTID köpa förstärkt pinne Milidon/ARP typ för båda motorerna..Billig försäkring helt enkelt
Jag vill påstå drivpinnarna är Fords största akilles häl om vi pratar hållbarhet

Alla Amsoil produkter har grymt höga zinkhalter
Alternativt köper man tillsatsen själv till den olja man önskar

Ändrade %s av %s (%s)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...