Jump to content

oljebyte


fender strata

Recommended Posts

9 minuter sedan, fender strata said:

2017 GT ,,,nu gått 1200 mil  oljebyte förra året,kört 200 mil,,,,displayen säger  dax för oljebyte,,,,,,   är det nödvändigt ?   oljan ser ny ut när jag kollar stickan

Kan vara bra när bilen är knappt inkörd så motorn har gått in o metallpartiklar hamnar i tråget o vispas omkring . 

Link to comment
Share on other sites

57 minuter sedan, fender strata said:

2017 GT ,,,nu gått 1200 mil  oljebyte förra året,kört 200 mil,,,,displayen säger  dax för oljebyte,,,,,,   är det nödvändigt ?   oljan ser ny ut när jag kollar stickan

Innebär att dt är dags för service. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

när man gör 4: servicen skall stiften bytas oavsett miltal annars gäller inte garantin
helt sjukt, har försökt resonera med Ford men går ej de ska bytas då 4:e servicen görs annars ingen garanti

Link to comment
Share on other sites

ja exempel som jag har kört 1200mil under en säsong så jag förstår tändsiftbyte men visst de som kör knappt 300mil per säsong låter en aning makabert men det skall väl vara lika för alla vid ett garantifall så allt är check på alla punkter.. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag jobbar själv på en märkesverkstad, inte en Ford verkstad, men ett annat märke som har serviceintervallen 1500mil eller 12 månader.

Det spelar ingen roll om bilen har gått lite på ett år, efter 12 månader är det service i alla fall. Det är tillverkarens serviceintervall, så oavsett om man tycker att det är nödvändigt eller inte så är det så.

 

Sen gör man alltid som man vill själv, men jag rekommenderar starkt att inte avvika från tillverkarens servicerekommendation då man sitter i en ytterst dålig sits om någonting går sönder om man behöver reparera bilen på garanti eller goodwill. De flesta biltillverkare brukar kunna gå med på goodwillreparationer om inte garantin längre täcker, men man har betydligt större chans att få goodwill om man har följt servicerekommendationerna till punkt och pricka än om man har hoppat över en service.

Link to comment
Share on other sites

Kan vara ett sätt att hjälpa verkstäderna och hela eftermarknaden. Bilar och motorer är generellt så bra idag med väldigt låga underhållskostnader och långa serviceintervaller om det inte vore för oljan. Att byta olja varje år eller visst mil vilket som först inträffar har det varit sen hedenhös. Men stiften.....å andra sidan, det är ju bra med pulver i dom nya Mussarna och dom har kanske frångått  superlonglife stift till mer highperformance och bättre elektroder för att få en optimal flamfront och förbränning så det finns kanske en anledning till frekventare stiftbyte. Det är rätt mycke som ska till och vara perfekt i motorn för att få ut den där effekten och datorn känner av hundratals parametrar för varje detonation och minsta antydan till avvikelser styr den ner tändninge m.m. för att inte skada motorn. Viktigt att stiften alltid är på topp.

Eller så är det som så vanligt på allt nuförtiden, typ helkonserver som håller +10 år har bäst före nåt år bort idag. Tillverkaren av stiften har satt på ett bäst föredatum 🙂

Gällande stift lärde jag mig nyligen att platiumstift inte är lösningen på allt. I SCT advantage manualen gällande grunden för tuning stod det att man skulle undvika platiumstift och välja stift som är gjorda för optimal effekt snarare än längsta livslängd.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...