Jump to content

Featured Replies

comment_173605

Hej!

NÄgon som vet om det finns nÄgot kÀnt fel med dÄliga hjullager pÄ dessa?

Har stört mig pÄ att jag haft en metalliskt ljud vÀnster bak vid belastning. Det har lÄtit likt en sten som fastnat men försvann efter ett tag.

Men nu var det tillbaka igen sÄ vi tog loss oket och gjorde rent och smörjde. DÄ upptÀckte vi att det var ett tydligt glapp i navet nÀr allt var

Ă„tskruvat pĂ„ minst ett par millimeter! Är sĂ„ mycket att den inte hade gĂ„tt igenom besiktningen med detta. 😞 

Inte kul att ha Äkt med detta pÄ semestern i tron att det varit nÄgot helt annat. Kunde ha slutat illa.

Skall till verkstan och besikta imorrn, men undrade om nÄgon vet om detta Àr ett "kÀnt" problem?

Bilen har endast gÄtt drygt 1600 mil. Kommer givetvis försöka fÄ detta ÄtgÀrdat pÄ garantin.

comment_173619

Hade samma pÄ min och det var inte hjullagret. UpptÀckte efter misslyckat försök till hjulinstÀllning att vÀnster bak satt löst. PÄ ny bil efter 200 mil... Centrummuttern var inte ordentligt Ätdragen och det Àr inte ovanligt pÄ modellen. Drog den med rÀtt moment vilket blev ungefÀr ett extra varv, samt med loctite. Inga problem sedan dess.

Kan vara samma fel pÄ din sÄ kolla det först.

• Author
comment_173628
9 timmar sedan, 911 said:

Hade samma pÄ min och det var inte hjullagret. UpptÀckte efter misslyckat försök till hjulinstÀllning att vÀnster bak satt löst. PÄ ny bil efter 200 mil... Centrummuttern var inte ordentligt Ätdragen och det Àr inte ovanligt pÄ modellen. Drog den med rÀtt moment vilket blev ungefÀr ett extra varv, samt med loctite. Inga problem sedan dess.

Kan vara samma fel pÄ din sÄ kolla det först.

Tack för tipset!

Var pĂ„ Fordverkstan idag och det var just det som du skrev som var problemet. Ny mutter pĂ„ och vips sĂ„ var bĂ„de glappet och ljudet borta...👌😀

comment_173715
On 2020-08-19 at 12:50, Prime Mover said:

Kan Àven vart nÄgon pÄ linan som alltid jobbade med att dra muttern pÄ vÀnster sida och inte hade kraft att dra fullt moment........

Som pÄ Saab fabriken. Jag minns en gubbe som monterade alltid hjulen pÄ höger sida i Äratal nÀr jag jobbade i fabriken.