Jump to content

Startproblem


JH

Recommended Posts

Motorn startar inte efter att ha varit på en tur.

Bränsle kommer och funderar på tändningsproblem men tänker testa en sak i taget. Har originalfördelare med Ignitor 2. Upptäckte att tändspolen läckt och har en MSD Blaster 2 spole att testa med. Har googlat om det kräver förkopplingsmotstånd eller inte och svaren som ges är varierande när det gäller MSD-spole och Ignitor. 

Jag är medveten om att Ignitorkretsen kan vara felaktig, jag har varit med om det tidigare.

Frågan är om någon vet om motståndet krävs innan jag gör något mer? 

Link to comment
Share on other sites

Nej det är snarare fördelaktigt köra utan motstånd på Ignitor av de senaste modellerna.
Som du säger Ignitor 1 har varierande problem!

På med en ny spole bara! Låter som den har haft en kortis

Att köra med extra stort tändstift gap påfrestar elsystemet också.
Så köra med stora gap som 1.3+ ger extra belastning på allt....spolen har inga problem med det fast den får ju jobba hårdare.
Så bra lägga sig på 1.0mm om man kör mycket

Kan vara bra att Ohm mäta kablarna så inte det är för hög resistans för det gillar inte kretskort alls heller alls.
Ford Racing kablar eller MSD super conductor för den kräsne!😇

Likadant jordkablar ska vara grova kablar och ej flätor

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Bytt spole, men tyvärr ingen start. Monterade tillbaka brytarna,  testade och den startade direkt. 😊Andra gången i år som jag råkar ut för att Ignitor lägger av. Kvalitén kanske är skiftande för jag har tidigare haft ignitor1 som höll i 20år i samma bil och som slutade fungera i våras och nu denna Ignitor2 som endast höll ca 1år och 100mil i en annan bil.

Inget att deppa över och funderar nu på ett MSD-system, fast jag vet inte om det motsvarar förväntningarna och priset. 

Fördelare 8594, tändbox 6425 och om det stämmer kablar 3119 till min motor. Spole har jag redan och när jag googlat på svenska försäljningsställen så verkar ingen ha fördelaren på hyllan. Jag brukar känna mig tryggare när jag handlar hos svenska återförsäljare, men det kanske är överdriven oro.

Vad säger era erfarenheter är det värt att satsa?

 

Link to comment
Share on other sites

MSD system är dyrt men bombsäkert!
Har haft det i alla motorer jag byggt och det är aldrig problem

Däremot finns ju Ford egna system Duraspark som MSD kopierade 
Det får du för halva priset och går fortfarande köpa helt nytt och lika bombsäkert som MSD

Enda nackdelen med Duraspark är att det inte är lika enkelt att justera tändkurvan om inte den blir som du tänkt dig

Med MSD fördelaren medföljer stopbussningar och fjädrar så du kan ställa den exakt

Men fördelare 8594 ska du inte ha...Du ska ha den med vakuum förställning.
Den 8594 är för racing

 

https://performancedistributors.com/product/ford-duraspark-distributors/

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen Per, ska undersöka båda alternativen😊. Stämmer tittade på fel MSD-fördelare och det gör inget om det kostar någon krona mer om det är bra grejer.

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att höra om problemen med Ignitor.

Jag och en hel del kompisar tycker de funkar bra och inte haft några problem.

Även Duraspark kan ha problem.

Hade en gång i tiden en Lincoln -78 som tvärdog när den blev varm.

Visade sig att pickup i fördelaren var trasig.

Det var en spricka i den och då förlorade den magnetismen vid en viss temperatur.

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Tbird said:

Tråkigt att höra om problemen med Ignitor.

Jag och en hel del kompisar tycker de funkar bra och inte haft några problem.

Även Duraspark kan ha problem.

Hade en gång i tiden en Lincoln -78 som tvärdog när den blev varm.

Visade sig att pickup i fördelaren var trasig.

Det var en spricka i den och då förlorade den magnetismen vid en viss temperatur.

Fast det är exakt samma pickup som i MSD

Link to comment
Share on other sites

Jag ska inte klaga på Ignitor eftersom den första höll i ca 20år. 😇

Jag blev däremot lite osäker Per om du syftar till att MSD-fördelare 8595 skulle bli rätt för min motor. Jag kollade Summit och några fler leverantörer och det finns en del kritik och dåliga omdömen gällande den fördelaren. I övrigt är jag nu inne på MSD-prylar.

Link to comment
Share on other sites

13 minuter sedan, JH said:

Jag ska inte klaga på Ignitor eftersom den första höll i ca 20år. 😇

Jag blev däremot lite osäker Per om du syftar till att MSD-fördelare 8595 skulle bli rätt för min motor. Jag kollade Summit och några fler leverantörer och det finns en del kritik och dåliga omdömen gällande den fördelaren. I övrigt är jag nu inne på MSD-prylar.

Omdömmen ska man lyssna på gällande eftermarknad.
Kör MSD de är grymma!

Annars Ignitor III kanske?   Inget jag själv skulle våga men 20år låter som den betalat sig många gånger om!

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, JH said:

Jag ska inte klaga på Ignitor eftersom den första höll i ca 20år. 😇

Jag blev däremot lite osäker Per om du syftar till att MSD-fördelare 8595 skulle bli rätt för min motor. Jag kollade Summit och några fler leverantörer och det finns en del kritik och dåliga omdömen gällande den fördelaren. I övrigt är jag nu inne på MSD-prylar.

Edit.....Förstod först lite senare du tittat på MSD Ready to rum....Fanns dessutom mindre utbud till FE motorer du söker.

Nej den skulle jag inte heller ta.....Hört det är problem med kretskortet Går sönder och svår laga

Ett annat tips kolla på Edelbrock fördelare!
Jag har själv en Edelbrock fördelare och funkar klockrent...inte samma som du behöver till FE men kvaliten från Edelbrock är superbra

https://www.summitracing.com/int/parts/edl-22757/make/ford
 

Även denna en ”ready to run” så någon box behövs ej
Edelbrock har hög nivå på elektroniken på den erfarenhet jag sett med PRO Flo systemet jag kör


Här en länk Direk till Edelbrock.
Du vet det går bra handla direkt av dom i deras webshop....jag har gjort det......

https://www.edelbrock.com/max-fire-distributor-for-ford-332-428-fe-22757.html

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Njaee funderade på ett kit med tändbox, det är nog därför jag sneglat mot MSD 8594 och jag vet inte om det stämmer men den verkar inte enbart vara för race. Lite synd är att den inte finns med ståldrev så det måste bytas och det blir  en tusenlapp till om jag inte såg fel.

 

Link to comment
Share on other sites

28 minuter sedan, JH said:

Njaee funderade på ett kit med tändbox, det är nog därför jag sneglat mot MSD 8594 och jag vet inte om det stämmer men den verkar inte enbart vara för race. Lite synd är att den inte finns med ståldrev så det måste bytas och det blir  en tusenlapp till om jag inte såg fel.

 

Jo eftersom den inte har vakuum klocka så får du ju ingen extra förställning som man behöver i exempelvis stadskörning
Den blir helt mekanisk ställd vilket man bara behöver på bilar för race/bankörning typ....Så ingen anpassning alls till körsätt
Inga problem köra med den på gata men totalt blir det en sämre förbränning

Kräver kamaxeln att det måste vara ståldrev?
Alla fördelare idag har ju annars drev av så kallad Meloniozed som är universal och passar Stål, gjutjärn, segjärn

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Det är några år sen jag skruvade ihop motorn så Jag blev lite osäker och googlade på kammen. Stål eller Bronsdrev anges som krav.

 https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwj0r5vZhNfrAhXxs4sKHXIDDQwQFjAAegQIAxAB&url=https%3A%2F%2Fwww.summitracing.com%2Fparts%2Fcrn-349521&usg=AOvVaw08kW1s5V5aPCbrbNzap5aK

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2020-09-07 at 08:38, Per Berglund said:

Kräver kamaxeln att det måste vara ståldrev?
Alla fördelare idag har ju annars drev av så kallad Meloniozed som är universal och passar Stål, gjutjärn, segjärn

Jag blir osäker på drevet, för precis som du säger Per, sa de även hos försäljningsstället "Persåkers Speedshop" där jag handlade.  Att det är lämpligt drev för rullkammen. Hos Crane anger man att ståldrev krävs, och hos MSD står det att drevet är av gjutet stål. 

Finns det någon som vet vad som gäller?😮

Link to comment
Share on other sites

39 minuter sedan, JH said:

Jag blir osäker på drevet, för precis som du säger Per, sa de även hos försäljningsstället "Persåkers Speedshop" där jag handlade.  Att det är lämpligt drev för rullkammen. Hos Crane anger man att ståldrev krävs, och hos MSD står det att drevet är av gjutet stål. 

Finns det någon som vet vad som gäller?😮

Fråga tillverkaren Crane

Kört själv flera olika rullkammar från COMP, Howards och enbart använd MSD standard drev och inga problem alls.

Som sagt bäst du frågar Crane
Uppgiften dom har att det ska vara ståldrev kan ju vara en gammal uppgift när merparten av fördelartillverkare bara hade rent gjutgods i drevet

Melonized drev ska gå på alla typer av kamaxlar

Dessutom använd inte tjock 20-50 olja för det skyndar på slitaget...Använd rätt olja Ford specar typ 10-40.
Jag kör 10-30

https://www.onedirt.com/tech/engine/its-all-in-the-twist-taking-the-confusion-out-of-distributor-gear-compatibility/

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...