AndreazK October 1, 2020 Report October 1, 2020 (redigerad) Hej! Gick med i Mustang klubben för ett par år sedan då jag köpte en Mustang 1964 1/2" coupe som jag tänkte glida runt med Men den hade en 289 2v som ju inte var original (det skall vara 260) och jag 'råkade' komma över lite delar och tänkte att man kanske skulle fixa till den lite... Det verkar ju vara populärt med sk. restomods så när originalmotor etc. hade åkt ur så började det... kanske lika bra att byta framvagn? Lägga i en nyare motor? Kanske ny bakaxel och upphängning? Växellåda måste ju också bytas... så vintern efter inköpet av bilen börjades det, har skruvat av och till i snart 2 år och det är inte färdigt än, dock så är de flesta prylarna inköpta och framvagn på plats i bilen, motor på väg ihop etc. etc. etc. Dock så är ju inget ristat i sten och tips ideér etc. är alltid välkommet känner att jag behöver en motivationskick så att bygget börjar röra på sig igen... Tanken är inte någon tävlingsbil eller racing (lite extra pulver till cruising bara...) Det som finns är ett nyare block 4,6 lit modular som det sitter Mahle coatade och smidda kolvar i med Eagle H stakar, och en Kellogg cobra vevaxel kommer snart monteras, topparna är FR500 (ferrea ventiler & total seal ringar) och insuget är ett modifierat Cobra insug Kopplingen kommer från Spec (Super Twin) ihop med en Tremec T56, finns också ett par GT30 aggregat som skall på, bränslet kommer matas med Nuke catch tank och 4st AEM pumpar 380lph/43psi även Nuke bränsletryck regulator och 2st dumpventiler finns. puh! Nu så är det bara att få allt på plats..... Ändrade %s av %s (%s) 2 Citera
AndreazK October 2, 2020 Author Report October 2, 2020 Ja det är lite kul, och men ingen stress får bli klart när det blir klart. Tänkte långsamt men säkert posta uppdateringarna på utvecklingen här. Ni for hojta om ni funderar på något eller tycker att jag har tänkt helt fel! Citera
Mustangmike October 2, 2020 Report October 2, 2020 Det blir alltså en Sleeper 64,5a med modern dubbelturbomaskin under det beskedliga yttre, nästan så du skulle köra smygbreddade plåtfälgar med navkapslar Citera
AndreazK October 2, 2020 Author Report October 2, 2020 Sleeper, plåtfälgar kanske inte är så dumt hehe, kommer försöka att hålla det yttre så orört som möjligt. Kanske något bredare däck bakifrån. Det är ju lite bitar kvar att fixa innan det rullar Citera
Tbird October 2, 2020 Report October 2, 2020 Klart intresant projekt då jag själv gillar modular 32 ventiler motorer. Faktiskt snöat in mig på dem. Den kommer att röra på sig och få konstiga blickar när du öppnar motor huven. För några år sedan renoverade och förstärkte jag motorn till min 2003 Cobra. Håller på med en 32 ventilare till min Lincoln, faktiskt 2:a motorn då den först tog stryk när en spridare inte ville riktigt vara med. Vad ska du ha för motor styrsystem? Citera
AndreazK October 2, 2020 Author Report October 2, 2020 Ja det går ju att få bra snurr i dessa motorer, hojta till om du stöter på något problem, så kanske vi kan hjälpas åt? Det lutar åt ett Maxxecu, men har inte bestämt detta riktigt ännu, då det är lite kvar... Kan inte ta åt mig äran för "receptet" på motorn men jag har bra hjälp... Citera
AndreazK October 2, 2020 Author Report October 2, 2020 Många ventiler blir det... 1... 2... 3... 8.... 98... 1234...., hursom så är de förhoppningsvis monterade snart... Citera
Tbird October 2, 2020 Report October 2, 2020 Jag har Maxxecu på min Lincoln. Finns en del småsaker som du ska ha koll på, så man får delarna i motorn att hålla. Har sett på foton att ett ställe finns förstärkning att göra. Enklast om du ringer mig, så kan jag förklara. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.