Jump to content

Bromsproblem Mach 1 1970


Recommended Posts

Hej,

Jag har problem med att få bromsarna att bli bra, och då kan man ju undra var felet är. Följande är förutsättningarna. Bilen har skivor/trummor. Jämn men svag bromsverkan. Systemet är luftat. Kort pedalrörelse. Pyser när jag trycker på pedalen. Ca 12-14 i vaccum på tomgång och en bra bit över 20 ca 1500 rpm.

Trodde först att servot var paj, men jag testade att köra utan vaccumassistans och då hade jag minimalt med bromsverkan (typ nästan 0).

Kan det vara huvudcylindern som bråkar?

Kanske någon av er kan vägleda mig mot att hitta felet!

Link to comment
Share on other sites

39 minuter sedan, Anders said:

Intressant. Men du menar att servon är boven i dramat?

Japp klockan väldigt vanligt fel men Ford bromssystem är helvetiska att få okej ibland överlag!
Finns en massa felkällor som kan spöka.
Huvudcylinder är en sådan men brukar ge djupa pedaltryckningar.
Du skrev att det pyser och det brukar låta när membranet spricker i klockan.

Sen om vakuum är motorn trimmad så kan du inte få bromsverkan även med en ny klocka.

Gamla bromsslangar som stryper är också vanligt problem.
Om du vet om att slangarna är gamla så är det en bra början att byta allt så du kan checka av det!

Att kolvarna i oken har fastnat är även det vanligt då våra bilar står still längre tider.
Går renovera men lättast köpa nya ok.

Link to comment
Share on other sites

Många källor till fel. Jag får se var jag ska börja. 

Men vad jag kan förstå så ska det inte finnas något ljud (pys) i kupén vid bromsning. 

Men jag borde väl ha bromsverkan även utan servot, eller...

Link to comment
Share on other sites

11 minuter sedan, Anders said:

Många källor till fel. Jag får se var jag ska börja. 

Men vad jag kan förstå så ska det inte finnas något ljud (pys) i kupén vid bromsning. 

Men jag borde väl ha bromsverkan även utan servot, eller...

Kopplar du ur servot får du stå ordentligt på pedalen!  Livsfarligt
Men som sagt det krävs minst 18" vacuum för att servot ska ge rätt assistans och ger motorn mindre typ 14 som du anger så hjälper inte en ny servo heller.
Pysande ljud är ju ett läckage....Kan du testa med motorgas

Är motorn trimmad?
 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, Anders said:

Ja, den är trimmad.

Vaccum på 14" är vid tomgång. 

Ok, jag ska prova med gas så får vi se vad som händer. 

Spännande 😀

Ja är den trimmad så har du problemet där!
Särskilt om det är en kamaxel med 110grader LS eller mindre då får du aldrig upp vakuum tillräckligt.

Många sätter i el-pump vilket fungerar.... Nu finns det hyffsat tysta så det går ju testa med sådan
Själv satte jag in ett hydraboost system som är helt överlägset

Link to comment
Share on other sites

21 minuter sedan, Anders said:

Kammen har 112gr LS. Tänkte sätta in en vaccumburk men vet ej om det är bra.

Jag börjar med startgasen så får vi se.

Bör ge mer vakuum då med 112...Beror ju även lite på hur vass den är


Vet inte vad du menar med pysa men det ska vara tyst när du håller bromsen konstant
En del system låter lite när luften rör sig medans du börjar pressa pedalen....Det är ju bara luft som åker in/ut i utrymmet som servo klockan rör sig ....Det är ju normalt...Låter mest som ett psssst och inget mer.

Är servoklockan en original klocka ska du absolut renovera den.

Är den utbytt=eftermarknad så kan du kallt räkna med att den är kass och kanske inte ens kan lagas....Eftermarknad är 90% skräp

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

26 minuter sedan, Per Berglund said:

Bör ge mer vakuum då med 112...Beror ju även lite på hur vass den är


Vet inte vad du menar med pysa men det ska vara tyst när du håller bromsen konstant
En del system låter lite när luften rör sig medans du börjar pressa pedalen....Det är ju bara luft som åker in/ut i utrymmet som servo klockan rör sig ....Det är ju normalt...Låter mest som ett psssst och inget mer.

Är servoklockan en original klocka ska du absolut renovera den.

Är den utbytt=eftermarknad så kan du kallt räkna med att den är kass och kanske inte ens kan lagas....Eftermarknad är 90% skräp

Jo kammen är hyfsat vass. Men jag hade liknande vaccum innan trim.

Pyset är precis som du beskriver.

Servoklockan är eftermarknad = skräp 😉

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Anders said:

Jo kammen är hyfsat vass. Men jag hade liknande vaccum innan trim.

Pyset är precis som du beskriver.

Servoklockan är eftermarknad = skräp 😉

Ja med vass kam är det då svårt säga om klockan är dålig eller om helt enkelt boostern ständigt lider av för dåligt vakuum.
Köper du en elpump och klockan är trasig blir det surt!

Boosters är petigare än man kan tro....Samma kille jag visa ovan tidigare går igenom 69-70 boosters i klipp nedan med en proffsrenoverare.
Rätt långt klipp men 17min33s in i klippet får man se vad de tycker om eftermarknad.
Jag har själv 2ggr köpt eftermarknad och ena gav dålig kraft och den andra gick sönder efter nått år

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Intressant tråd, jag har trummor runt om men riktigt taskiga bromsar, man får typ stå på pedalen för att få stopp.
Har funderat på om jag verkligen har någon servo verkan alls. 

Jag minns att jag sett/läst/hört om bromsservo som får sin kraft från styrservopumpen som då har en dubbel funktion, utgår ifrån att det då inte är en standard servopump.
Är det någon som vet något om detta? 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-04-28 at 22:00, COJ said:

Intressant tråd, jag har trummor runt om men riktigt taskiga bromsar, man får typ stå på pedalen för att få stopp.
Har funderat på om jag verkligen har någon servo verkan alls. 

Jag minns att jag sett/läst/hört om bromsservo som får sin kraft från styrservopumpen som då har en dubbel funktion, utgår ifrån att det då inte är en standard servopump.
Är det någon som vet något om detta? 

Tyvärr ingen servo på din bil så du får leva med taskiga bromsar!
Det kan bli lite bättre med att byta ut allt till nytt men förbered dig på besvikelse.  Trummor är skit bara!
Men grymt lätt uppgradera till skivor!

Sett nu du har många projekt på din lyra! 😉
Kanske så mycket att du egentligen har mer krav än vad bilen är värd slänga pengar på.....Tips är att du köper en annan Mustang med utrustningen du vill ha
Du får skaplig slant för den du har och lägg sen till 100" eller troligen mer så får du allt det du frågat om här på forumet....Blir ändå billigare än det du frågat om

Men jag vet hur det är! Lätt bli stående och skotta in pengar i vraket! 🙂
 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

7 minuter sedan, Per Berglund said:

Tyvärr ingen servo på din bil så du får leva med taskiga bromsar!
Det kan bli lite bättre med att byta ut allt till nytt men förbered dig på besvikelse.  Trummor är skit bara!
Men grymt lätt uppgradera till skivor!

Sett nu du har många projekt på din lyra! 😉
Kanske så mycket att du egentligen har mer krav än vad bilen är värd slänga pengar på.....Tips är att du köper en annan Mustang med utrustningen du vill ha
Du får skaplig slant för den du har och lägg sen till 100" eller troligen mer så får du allt det du frågat om här på forumet....Blir ändå billigare än det du frågat om

Men jag vet hur det är! Lätt bli stående och skotta in pengar i vraket! 🙂
 

Sant, har redan ett sånt projekt! 😄
Men man måste ha något att göra på vintern också! 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

det finns elektriska vacumpumpar på skroten jag har använt volvos ger 1 bars vacum  kostar billigt! försök! mvh inge

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 2021-05-01 at 04:21, inge. said:

det finns elektriska vacumpumpar på skroten jag har använt volvos ger 1 bars vacum  kostar billigt! försök! mvh inge

Hur har du kopplat in den? Har du något schema eller skiss?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...