Jump to content

Någon som konverterat till eldrift?


1965 Philip

Recommended Posts

Även om det ligger långt fram i tiden att bensindrivet förbjuds så är jag nyfiken på om någon konverterat sin 60-tals mustang till eldrift och i så fall hur och vad det kostade i material. Eller om du sett någon firma som gör det utan att det kostar 800.000 kr. Alternativt om någon gjort det på en annan bil och kan dela med sig av sina erfarenheter. 

Tack för tips, länkar och tankar! 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Ska man konvertera en bil idag till el så är det både dyrare och svårare än om 10-20-30 år. Det finns inga modellanpassade kit till mustang eller några andra bilar idag. Kanske finns till någon bil, men tvivlar på det. Elbilarna kommer det hända mycket med framöver. Idag är det inte många modeller som har en bra räckvidd, men det utvecklas hela tiden och jag tror att om 10-20 år så har det säkert kommit en bit framåt. 

Det är ett jättejobb att konvertera till el. I korta drag så är det ut med allt som har med motor och bränsle att göra. Hitta en lämplig elmotor med styrning och laddning. Klura ut hur man ska lösa drivningen till bilen för det och bygga fästen m.m. Sen är det batterierna som måste få plats nånstans, bagage och baksäte får nog göras om. Måste troligen finnas en brandvägg mellan batterier och kupé. Ska man använda litiumbatterier så är de riktigt farliga vid kortslutning/brand, jättesvåra att släcka. 

Det är jättemycket jobb att bara få till att bilen går att köra och ladda. Sen har man andra problem som att värmepaket, servo osv som måste lösas med.

Oavsett om man gör det nu eller i framtiden så kommer det kosta mycket tid och pengar att göra det.

Personligen skulle jag aldrig vilja elkonvertera min mustang, halva nöjet är vrålet från v8:an 😄

 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Kalaspuffar said:

Kommer det tvång så får min V8 stå, aldrig det kommer en elmotor i min 

Jag fattar hur du tänker. Jag har haft min i snart 20 år och börjar känna att det inte är lika ball som förr att köra omkring och bidra till klimatförändringar. Känns lite gubbigt på nåt sätt. Jag säger inte hur andra ska göra, bara hur jag känner. 

 

1 timme sedan, Kalaspuffar said:

Kommer det tvång så får min V8 stå, aldrig det kommer en elmotor i min 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Wallentin said:

Ska man konvertera en bil idag till el så är det både dyrare och svårare än om 10-20-30 år. Det finns inga modellanpassade kit till mustang eller några andra bilar idag. Kanske finns till någon bil, men tvivlar på det. Elbilarna kommer det hända mycket med framöver. Idag är det inte många modeller som har en bra räckvidd, men det utvecklas hela tiden och jag tror att om 10-20 år så har det säkert kommit en bit framåt. 

Det är ett jättejobb att konvertera till el. I korta drag så är det ut med allt som har med motor och bränsle att göra. Hitta en lämplig elmotor med styrning och laddning. Klura ut hur man ska lösa drivningen till bilen för det och bygga fästen m.m. Sen är det batterierna som måste få plats nånstans, bagage och baksäte får nog göras om. Måste troligen finnas en brandvägg mellan batterier och kupé. Ska man använda litiumbatterier så är de riktigt farliga vid kortslutning/brand, jättesvåra att släcka. 

Det är jättemycket jobb att bara få till att bilen går att köra och ladda. Sen har man andra problem som att värmepaket, servo osv som måste lösas med.

Oavsett om man gör det nu eller i framtiden så kommer det kosta mycket tid och pengar att göra det.

Personligen skulle jag aldrig vilja elkonvertera min mustang, halva nöjet är vrålet från v8:an 😄

 

Jag tycker också vrålet är halva nöjet. Och, tiderna förändras. Lika progressiv som Mustangen var när den kom, lika progressivt vore det att låta den gå på batteri idag. Jag väntar tills det lösningarna finns specifikt för denna innan jag på allvar börjar göra något med den. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...