Jump to content

Hur funkar Mustang v8 när inblandning av biobränsle ökar


micke1967

Recommended Posts

Hejsan

Nån som har koll på hur Mustang med v8 kommer funka (eller inte) då inblandningen av biobränsle ska drastiskt öka?

Det verkar ju föras krig mot bensin numera...

Någon som ställt om en modern Mustang att gå på etanol tex? om så hur funkar det?

Så det lär väl bara bli mer och mer...och helst verkar man ju se att allt utom bilen ska bort...o sen den med..

https://www.svd.se/drastiskt-alternativ-nar-bensin-och-diesel-fasas-ut?fbclid=IwAR3vV1LJrnba_qgKarIqGm87DACCSBAVE6cCzW8_beusxTBCENJGzNRaMHU

Link to comment
Share on other sites

Det går att köra på etanol om man byter spridare, slangar, filter m.m. Sen en mappning på det. 

Men tror inte man ska oroa sig för mycket att de vill ta bort bensin och diesel. Det är inte praktiskt genomförbart med alla bilar som rullar här. Att de blandar ut bränslena kommer ge problem för många så det kommer inte heller funka. Det är ju rätt många miljoner fordon i detta landet, många på genomresa med.

Det är bara att köra på och njuta, den dagen den sorgen. Som dessutom kan vara långt borta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lambda = 1, då hur många delar luft som behövs för att förbränna 1 del bränsle fullständigt.

Bensin = 14.7

Bensin med 10% etanol = 14.1

E85 = 9.7

Skillnaden då endast med 10% etanol i bensinen är ca 4%.

Denna lilla skillnad är väl inom vad motorstyrningen kan kompensera för.

Dock för E85 behövs det ca 50% mer bränsle jämfört med Bensin.

Det finns en anledning till att E85 och E100 kallas för "poor mans race gas".
E85 innehåller lite syre, behöver mer förtändning och kan inte spika, har högre oktan tal ca 105 desutom får den bättre kylande effekt då mer bränsle behövs.

 

Från mitten på 80-talet så var det krav på biltillverkarna i USA att bilarna ska kunna ha upp till 10% inblandning av etanol.

Då bränsle systemet ( slangar, rör och anslutningar) ska klara av 10% etanol är det inget problem med 85% etanol.

Jag konverterade min T-bird 1988 med 347 sug motor till E85 för många år sedan.
Jag bytte till större bränsle pump och spridare, sedan mappade jag om den, klart.
Resultated blev ca. 10-15% högre förbrukning jämfört med bensin. Dock ca. 40% mer vid fullt gaspådrag.

Har också konverterat min Mustang Cobra 2003 (kompressor bil) till E85.
På den så byttes det mycket mer då jag skulla ha nästan den dubbla effekten mot original.
Effekten ökade på bakhjulen ca 50 hk. Detta då förtändningen kunde ställas optimalt.
 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Wallentin said:

Det går att köra på etanol om man byter spridare, slangar, filter m.m. Sen en mappning på det. 

Men tror inte man ska oroa sig för mycket att de vill ta bort bensin och diesel. Det är inte praktiskt genomförbart med alla bilar som rullar här. Att de blandar ut bränslena kommer ge problem för många så det kommer inte heller funka. Det är ju rätt många miljoner fordon i detta landet, många på genomresa med.

Det är bara att köra på och njuta, den dagen den sorgen. Som dessutom kan vara långt borta.

Hoppas du har rätt att den dagen är långt borta...

Med det sagt verkar det allt hetsigare för varje dag i debatter på nätet vad det verkar.

Dessa (som jag tror ganska få ändå-men tillräckligt många) som vill få bort bilen helt är dessvärre väldigt högljudda och har via internet fått en megafon för sina åsikter. Och att kräva högre inblandning av fossilt i bensin och diesel är väl nästan redan bestämt, dock till vilken grad är frågan.

Just vad som ska hända med alla bensin och diesel drivna bilar om alla ska ha elbil är väl en rätt bra fråga....för att vänta på att de naturligt fasas ut verkar inte vara en option för de som vill få bort bensin/diesel..Vem ska ta kostnaden är ju en bra fråga.

Sen kan man ju undra om det ens är möjligt att gå över på el fullt ut med tanke på vad som krävs i form av kobolt och exklusiva jordartsmetaller mm...men det är ju en helt annan fråga...
Min förhoppning är ju att det ska vara möjligt att köra entusiastbilen en del om sommaren även framgent alla fall ett antal framåt...och njuta så gott o länge man kan...

Sen får man hoppas som du skriver att beslutsfattarna försöker ha sunt förnuft och se vad som är hörbart i frågan och nöja sig med det..

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Tbird said:

Lambda = 1, då hur många delar luft som behövs för att förbränna 1 del bränsle fullständigt.

Bensin = 14.7

Bensin med 10% etanol = 14.1

E85 = 9.7

Skillnaden då endast med 10% etanol i bensinen är ca 4%.

Denna lilla skillnad är väl inom vad motorstyrningen kan kompensera för.

Dock för E85 behövs det ca 50% mer bränsle jämfört med Bensin.

Det finns en anledning till att E85 och E100 kallas för "poor mans race gas".
E85 innehåller lite syre, behöver mer förtändning och kan inte spika, har högre oktan tal ca 105 desutom får den bättre kylande effekt då mer bränsle behövs.

 

Från mitten på 80-talet så var det krav på biltillverkarna i USA att bilarna ska kunna ha upp till 10% inblandning av etanol.

Då bränsle systemet ( slangar, rör och anslutningar) ska klara av 10% etanol är det inget problem med 85% etanol.

Jag konverterade min T-bird 1988 med 347 sug motor till E85 för många år sedan.
Jag bytte till större bränsle pump och spridare, sedan mappade jag om den, klart.
Resultated blev ca. 10-15% högre förbrukning jämfört med bensin. Dock ca. 40% mer vid fullt gaspådrag.

Har också konverterat min Mustang Cobra 2003 (kompressor bil) till E85.
På den så byttes det mycket mer då jag skulla ha nästan den dubbla effekten mot original.
Effekten ökade på bakhjulen ca 50 hk. Detta då förtändningen kunde ställas optimalt.
 

 

 

Det låter ju riktigt bra...jag har en kompis som etanolkonverterat sin Cheva 56 så jag vet ju att det går på äldre bilar...

Men då kanske det finns hopp även för en nyare Musttang med 4.6 eller 5.0 v8 att gå på etanol också...det är ju så mkt mer elektronik där som måste funka...

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
49 minuter sedan, micke1967 said:

Det låter ju riktigt bra...jag har en kompis som etanolkonverterat sin Cheva 56 så jag vet ju att det går på äldre bilar...

Men då kanske det finns hopp även för en nyare Musttang med 4.6 eller 5.0 v8 att gå på etanol också...det är ju så mkt mer elektronik där som måste funka...

Det finns en del som redan kör E85 på de nyare, så det gör det absolut 🙂 Elektroniken finns där oavsett bensin eller e85. Med rätt kringutrustning och programvara så funkar det precis likadant 🙂

Sökte lite snabbt på youtube, på en 2015 här så räckte det tydligen med nya programvara för att kompensera för fetare blandning. Så där är redan övriga grejer dimensionerade för att leverera mer bränsle 🙂 

 

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hej. 
Har en -06 gt med bbk spjällhus Steeda cai och sct tune. 
Kör för närvarande på -95 oktan och det har funkat bra. 
Är inte jättebra på det tekniska, när det gäller tune osv. 
Tror ni att det kommer märkas skillnad i detta fallet med 10% etanol?

Mvh Kristian 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...