Jump to content

Recommended Posts

Tolkar det som att du vill mappa om motorstyrningen eftersom kompressorn är som den är och kan inte justeras annat än att ändra utväxling på drivningen. 

Saleenkompressorn finns i lite olika versioner men alla är såvitt jag vet twinscrew och generellt den typ som ger mest linjär kurva.

Om den inte är utbytt eller renoverad sedan leverans är den väldigt gammal nu och sannolikt sliten vid det här laget. Kanske läcker och skulle då kunna få ett mer olinjär effektutveckling. Men är det så är det bara renovering eller utbyte innan du får ett generalras som även riskerar dra med sig motorn.

Men det kan finnas många andra naturliga service och underhållsrelaterade orsaker till det du upplever.  

Som alltid vid såna här frågor underlättar det om man berättar var i landet man huserar så blir tipsen troligen intressantare.

 

(redigerad)
On 2021-03-12 at 16:10, Ö.Björkman said:

Jag bor utanför Örsundsbro, i Uppland.

 

Har du pratat med PBZ i Uppsala

Å sen Örjan ska du inte köra så jädrans fort 😝

Ändrade %s av %s (%s)
13 minuter sedan, Ö.Björkman said:

En bekant hade problem med just PBZ, därav min fråga om det finns alternativ. 

Jag håller mig till hastighetsgränserna i möjligaste mån. 🙂😉

 

Om det är mappning kan GZ Racing hjälpa dig. Kör samma mjukvara som PBZ men trevligare bänk (navdyno) och Joakim är grym och har förstärkt styrkan med Johan Lindberg.

 

 

Jag mappade min förra mustang hos PBZ, men två dagar efter så tändes motorlampa och bilen kändes tröttare över hela registret efter mappningen. Men de ville inte ta på sig att göra nåt åt det. Fick inte ens svar när jag kontaktade dom angående detta. Så jag beställde då en färdig mapp från usa och sen gick bilen otroligt bra.

Skumt om den gick sämre när du hämtade bilen eller menade du efter motorlampan tändes?

Att lampan tändes efter två dagar kan ha sin naturliga förklaring och ett behov av en lite efterjustering, det är sjukt många parametrar och funktioner som ska hålla rätt på utsläppsvärden hit å dit som loggas och även summeras upp över tid och kanske hamnar utanför acceptansnivå efter ett tag som ger ett larm, allt beror på vilken kod som stod?  Det finns även många andra fällor att gå i med tabeller och villkor som träder in hit å dit på så här pass moderna motorer som kan påverka, om motorn och allt i bänken uppnått en viss temp och du sedan inte uppnår samma vid vanlig körning m.m. Ska inte försvara dom men det är som sagt många värden och villkor som ska hållas rätt på beroende på vad man gör och vilken förändring av hårdvara som föranledde behovet av mappning. Och ett miss att sätta tillbaka ett litet kryss innan sista mappen körs in i datorn efter avslutat arbete kan få stora konsekvenser Men kasst att dom inte brydde sig. Riktigt dåligt. 

Brukligt är att man får en före och efter kurva på samma graf med både effekt och vrid. Då blir det ganska uppenbart vad som åstadkommits.

Själva värden är inte så intressanta att man fått si eller så många hk eftersom det kan skilja mycket från bänk till bänk beroende på om och hur den är kalibrerad och man kan även laborera med temp och luftryckskompenseringen i beräkningen m.m. för att visa glädjesiffror.  

Det intressanta är just graferna och skillnaden hur effekt och vrid utvecklas upp genom registret, före man började pilla och efter.  

4 minuter sedan, Mustangmike said:

Skumt om den gick sämre när du hämtade bilen eller menade du efter motorlampan tändes?

Att lampan tändes efter två dagar kan ha sin naturliga förklaring och ett behov av en lite efterjustering, det är sjukt många parametrar och funktioner som ska hålla rätt på utsläppsvärden hit å dit som loggas och även summeras upp över tid och kanske hamnar utanför acceptansnivå efter ett tag som ger ett larm, allt beror på vilken kod som stod?  Det finns även många andra fällor att gå i med tabeller och villkor som träder in hit å dit på så här pass moderna motorer som kan påverka, om motorn och allt i bänken uppnått en viss temp och du sedan inte uppnår samma vid vanlig körning m.m. Ska inte försvara dom men det är som sagt många värden och villkor som ska hållas rätt på beroende på vad man gör och vilken förändring av hårdvara som föranledde behovet av mappning. Och ett miss att sätta tillbaka ett litet kryss innan sista mappen körs in i datorn efter avslutat arbete kan få stora konsekvenser Men kasst att dom inte brydde sig. Riktigt dåligt. 

Brukligt är att man får en före och efter kurva på samma graf med både effekt och vrid. Då blir det ganska uppenbart vad som åstadkommits.

Själva värden är inte så intressanta att man fått si eller så många hk eftersom det kan skilja mycket från bänk till bänk beroende på om och hur den är kalibrerad och man kan även laborera med temp och luftryckskompenseringen i beräkningen m.m. för att visa glädjesiffror.  

Det intressanta är just graferna och skillnaden hur effekt och vrid utvecklas upp genom registret, före man började pilla och efter.  

Den hade lägre siffror på både vridmoment och effekt från när bilen var original. Och då hade jag även monterat headers och Roush cai. Sen efter två dagar så tänder den motorlampan på fel lambdavärde. Sen när jag fick en mapp från usa så blev det en helt annan bil, inga problem med motorlampa. Effekten och vridet fick en rejäl bump och bilen var betydligt piggare och roligare igenom hela registret. Svaret jag fick när jag var på plats och uttryckte min besvikelse över effektsiffrorna var att det är olika bromsbänkar och min bil var väldigt svår att mappa. Men att den är svår att mappa är ingen ursäkt, all information om bilen fick dom i förhand. Men med det sagt så har säkert den firman utfört toppenbra jobb åt andra och på andra bilar. Men jag personligen kommer inte att lämna dit en bil igen.

16 minuter sedan, Carpimp said:

Den hade lägre siffror på både vridmoment och effekt från när bilen var original. Och då hade jag även monterat headers och Roush cai. Sen efter två dagar så tänder den motorlampan på fel lambdavärde. Sen när jag fick en mapp från usa så blev det en helt annan bil, inga problem med motorlampa. Effekten och vridet fick en rejäl bump och bilen var betydligt piggare och roligare igenom hela registret. Svaret jag fick när jag var på plats och uttryckte min besvikelse över effektsiffrorna var att det är olika bromsbänkar och min bil var väldigt svår att mappa. Men att den är svår att mappa är ingen ursäkt, all information om bilen fick dom i förhand. Men med det sagt så har säkert den firman utfört toppenbra jobb åt andra och på andra bilar. Men jag personligen kommer inte att lämna dit en bil igen.

Det låter ju onekligen som dom inte behärskade Mustangens motorstyrning och om man som Tuner märker at man inte får till det bör man ju återställa allt itill ursprunget och inte ta betalt för jobbet. Dom har ändå gjort några generation fem Mussar. 

Mitt tips är att kontakta GZ, väldigt trevlig och kunnig dessutom och har man tur och Martin ( i Biltokigs program) mitt emot är på plats om man vill kika in där.

 

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...