Jump to content

Mustang GT cab 2013


Artur

Recommended Posts

Jag ska kanske skrapa ihop en projekttråd fast jag nu haft den några år.

Började med att jag klarade inte av att vara utan en musse 🙂

Hittade denna på Gotland hos en bilfirma och efter en carfax och ett par samtal med försäljaren så vart han min.

 

nyinköpt-front.jpg

Nyinköpt-sida.jpg

Link to comment
Share on other sites

Men efter att man haft den i 2 sek så började man tycka att det är dags att ändra

Så fälgar i 19" inhandlades och sedan såldes och nya 20" inhandlades

Nya puddle lampor i speglarna ett måste

Och självklart måste det väl sitta stripe på en riktig sportbil

 

stripe2.jpg

Pony-logo.jpg

stripe 1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sen börjar man surfa lite för mycket på nätet så en Roush scoop och kjolar åkte på

Sedan vart det dags för AirAid cold air intake med tune samt X-force varex axle back som man kan tysta ner så grannarna inte gnäller.

Nya dimmljus behövdes såklart

 

musseträff-2.jpg

öppet-motor.jpg

halo.JPG

Link to comment
Share on other sites

Så nu ligger det en komplett uppsättning med fjädrar, dämpare från Pedders och ett x-pipe som väntar på att bli monterade.

Får se hur det går då jag inte har tillgång till någon lyft

Känner ni någon som kan montera sådant till en vettig peng?

 

Fjädrar.PNG

Stabili.PNG

mont.PNG

Link to comment
Share on other sites

Det där behövs ingen lyft till, fixar du lätt själv och rätt kul pyssel. Ska man vara petig ska man byta alla bultarna i f.a. spindel/fjäderben som är engångs då dom dras över sträckgräns. Corvette kanske vet om eller hur vanligt det funkar är att köra vidare med återanvända engångsbultar i framvagnen.

Viktiga sedan är att göra en fyrhjulsinställning och du lär behöva ett justerbart panhardstag om du inte redan har det.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Snygg bil!

Kul med förbättrad väghållning också.

Om du skulle behöva ett justerbart panhardstag så kommer jag att sälja ett Ford Performance stag inom typ en månad. Jag ska bara få på wattlänken på min bil först.

Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, Mustangmike said:

Det där behövs ingen lyft till, fixar du lätt själv och rätt kul pyssel. Ska man vara petig ska man byta alla bultarna i f.a. spindel/fjäderben som är engångs då dom dras över sträckgräns. Corvette kanske vet om eller hur vanligt det funkar är att köra vidare med återanvända engångsbultar i framvagnen.

Viktiga sedan är att göra en fyrhjulsinställning och du lär behöva ett justerbart panhardstag om du inte redan har det.

 

Låter som ett ovärderligt tips, det enda jag hörde var att jag skulle dra fjäderbensbultarna med moment. Vet någon hur mycket de ska dras?

Vilken f.a. spindel menar du?

4-hjulsmätning kommer det att bli. Ska bokas hos Grufman.

Pandhardstaget ligger ochså och väntar på montering. Men tack för erbjudandet "Carpimp" 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, FastMagnus said:

Min 2014 jag hade den kan man sakna ibland; många moddar blev det

Tackar 🙂

GT500 vingen som du hade på din fina vagn kommer ochså med posten när som hellst

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Artur said:

Låter som ett ovärderligt tips, det enda jag hörde var att jag skulle dra fjäderbensbultarna med moment. Vet någon hur mycket de ska dras?

Vilken f.a. spindel menar du?

4-hjulsmätning kommer det att bli. Ska bokas hos Grufman.

Pandhardstaget ligger ochså och väntar på montering. Men tack för erbjudandet "Carpimp" 🙂

 

Spindeln är den klump som hjulaxeln sitter på och förbinder nedre bärarmen med fjäderbenet, styrstaget och bromsokens infästning. Hyffsat viktig komponent 😉  "Fjäderbensbultarna  är troligen dom bultarna som åsyftas,  dom två bultarna som förbinder fjäderbenets nedre ände med spindeln. Har inte momentet här men det går säkert att googla upp, kanske står i pappren du fått med.

Bulten i klämfästet runt "spindelledsbulten" på undre bärarmen är också engångs och lite småviktig. Men du behöver inte lossa den för ditt jobb. Hela spindeln uppgraderades 2010 till kraftigare gods i just fjäderbensinfästningen och ökad diameter på spindelbulten. Gissar det var erfarenheter från racingen som föranledde denna uppgradering. Å andra sidan säljs det kamberbultar i parti och minut som är en klenare version med excentrisk nock på för att justera camber utan camberplattor.   

Värt att tänka på att sänker du mer än Ca 1,5 tum finns risk för bumpster problem och även förhöjningen av rollcenter börjar få större negativ påverkan/ökad krängning trots sänkt bil. 

Samt bestäm dig för en höjd innan du lägger pengar på fyrhjulsinställningen eftersom om du går och justerar om åkhöjden med dina coilovers behöver du göra om hjulinställningen. Fa toe in påverkas direkt och så lite som en halv grad fel har stor påverkan på hur bilen går på vägen.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
On 2021-03-19 at 13:53, Mustangmike said:

Spindeln är den klump som hjulaxeln sitter på och förbinder nedre bärarmen med fjäderbenet, styrstaget och bromsokens infästning. Hyffsat viktig komponent 😉  "Fjäderbensbultarna  är troligen dom bultarna som åsyftas,  dom två bultarna som förbinder fjäderbenets nedre ände med spindeln. Har inte momentet här men det går säkert att googla upp, kanske står i pappren du fått med.

Bulten i klämfästet runt "spindelledsbulten" på undre bärarmen är också engångs och lite småviktig. Men du behöver inte lossa den för ditt jobb. Hela spindeln uppgraderades 2010 till kraftigare gods i just fjäderbensinfästningen och ökad diameter på spindelbulten. Gissar det var erfarenheter från racingen som föranledde denna uppgradering. Å andra sidan säljs det kamberbultar i parti och minut som är en klenare version med excentrisk nock på för att justera camber utan camberplattor.   

Värt att tänka på att sänker du mer än Ca 1,5 tum finns risk för bumpster problem och även förhöjningen av rollcenter börjar få större negativ påverkan/ökad krängning trots sänkt bil. 

Samt bestäm dig för en höjd innan du lägger pengar på fyrhjulsinställningen eftersom om du går och justerar om åkhöjden med dina coilovers behöver du göra om hjulinställningen. Fa toe in påverkas direkt och så lite som en halv grad fel har stor påverkan på hur bilen går på vägen.

 

 

 

 

 

 

Detta är inga coiloves så det går inte att justera höjden utan sänker bilen ca: 1" runt om. Tror du att jag kommer behöva justerbara camberbultar då? Om ja, går det att använda camberbultar från en annat märke typ Eibach?

Momenten verkar ligga på 148 ft, jag får det till 200 nm om jag inte räknar galet.

Som du säger så verkar det inte vara alldeles för krångligt att byta satsen själv, då får det bli att jaga på fjäderbensbultar, momentakaft och sätta igång.

Stort tack för att du delar din visdom Mustangmike

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

On 2021-03-19 at 23:03, Artur said:

Detta är inga coiloves så det går inte att justera höjden utan sänker bilen ca: 1" runt om. Tror du att jag kommer behöva justerbara camberbultar då? Om ja, går det att använda camberbultar från en annat märke typ Eibach?

Momenten verkar ligga på 148 ft, jag får det till 200 nm om jag inte räknar galet.

Som du säger så verkar det inte vara alldeles för krångligt att byta satsen själv, då får det bli att jaga på fjäderbensbultar, momentakaft och sätta igång.

Stort tack för att du delar din visdom Mustangmike

Sorry, blandade ihop dig med en annan som har coilovers 😉  Jag kör själv med eibach excenter bultar. Vill du behålla original cambervinkeln på 0,7 kanske du behöver det, men lite ökat camber är sällan nackdel. Det blir väldigt lite med 1" Jag använde mina till att ställa tillbaka till 0,7 gr som är std vid installationen men året efter gjorde jag en 4-hjulsinställning. Då rekommenderade teknikern att jag skulle öka cambern lite efterson jag vill köra lite bana också, och då vred vi runt dom till max åt andra hållet för att öka på cambern istället och det blev då 2gr med mina 1,4 tums sänkning.  2gra camber har i princip ingen påverkan på snedslitage, toe in däremot är superviktigt att det ligger rätt för slitaget enigt honom. Det har även stor inverkan på hur bilen beter sig för ligger den lite fel ökar felet till en otrevlig nivå vid ojämn vägbana, bulor och dubbspår. Min ena toe låg knappt en halv grad fel som han påstod var orsaken till att jag upplevde bilen lite orolig vid f.a. regn och spårig vägbana.  Bilen blev väldigt trevlig på vägen med nya inställningen, stabil även i dubbspåren och ojämnheter numer och svänger in ännu bättre och håller kursen utan att konstra även om det är lite ojämnt.

 

  

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-03-19 at 23:03, Artur said:

Detta är inga coiloves så det går inte att justera höjden utan sänker bilen ca: 1" runt om. Tror du att jag kommer behöva justerbara camberbultar då? Om ja, går det att använda camberbultar från en annat märke typ Eibach?

Momenten verkar ligga på 148 ft, jag får det till 200 nm om jag inte räknar galet.

Som du säger så verkar det inte vara alldeles för krångligt att byta satsen själv, då får det bli att jaga på fjäderbensbultar, momentakaft och sätta igång.

Stort tack för att du delar din visdom Mustangmike

image.thumb.png.bb3f08e14229ef3e87f931171cc61f68.png

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mustangmike said:

Sorry, blandade ihop dig med en annan som har coilovers 😉  Jag kör själv med eibach excenter bultar. Vill du behålla original cambervinkeln på 0,7 kanske du behöver det, men lite ökat camber är sällan nackdel. Det blir väldigt lite med 1" Jag använde mina till att ställa tillbaka till 0,7 gr som är std vid installationen men året efter gjorde jag en 4-hjulsinställning. Då rekommenderade teknikern att jag skulle öka cambern lite efterson jag vill köra lite bana också, och då vred vi runt dom till max åt andra hållet för att öka på cambern istället och det blev då 2gr med mina 1,4 tums sänkning.  2gra camber har i princip ingen påverkan på snedslitage, toe in däremot är superviktigt att det ligger rätt för slitaget enigt honom. Det har även stor inverkan på hur bilen beter sig för ligger den lite fel ökar felet till en otrevlig nivå vid ojämn vägbana, bulor och dubbspår. Min ena toe låg knappt en halv grad fel som han påstod var orsaken till att jag upplevde bilen lite orolig vid f.a. regn och spårig vägbana.  Bilen blev väldigt trevlig på vägen med nya inställningen, stabil även i dubbspåren och ojämnheter numer och svänger in ännu bättre och håller kursen utan att konstra även om det är lite ojämnt.

 

  

 

 

 

Det är lungt 🙂 . Tack för tipsen. Jag får kolla när jag ska göra mätningen om de rekommenderar att justera cambervinkeln. Än har jag inga planer på bankörning så det kanske inte behövs.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
(redigerad)

Ett litet tips till er som tänkt byta fjädrar bak på en Cab. Det krävs att man drar ihop fjädrarna då det sitter karossförstärkning som hindrar så att bakaxeln inte går att dra ner.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...