Jump to content

Renovering/förstärkning automatlåda 5r55s


Recommended Posts

Hej,

Har en mustang saleen -06 med kompressor och automatlåda.

Det vart problem med växlingen mellan 2-3an och jag har nu tagit isär lådan och ser att intermediate bandet är helt slut och trumman är skadad.

Har någon tips på lämpliga delar för att få lådan att tåla något mer i effekt än vad den gör orginal och vad man bör byta ?

Det jag funderar på:

Shift kit?

Pump valve?

Kopplingskit?

Förstärkta band?

Byta servon?

Borra ur huset och sätta i bussningar för servoaxlarna?

Torque convertern?

Ingående axel?

Solenoiden har jag mätt upp och den verkar vara hel elektriskt iaf.

Tacksam för funderingar och svar 

Link to comment
Share on other sites

Du är på rätt spår men själv har jag lämnat bort en extralåda jag har för just det du är inne på.

TCI ska man tydligen va lite försiktig med att handla från enligt flera källor.

Tror det mesta går att få tag på men just ingående axeln är svår att hitt just nu så hittar du någon som inte är från TCI så hör av dig.

 

  

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jo har sett Level 10 också, låter bra men inte fått svar om dom verkar pålitliga ännu. Återkommer när jag får svar.

Märkligt med TCI hur mycket skit det står om dom i olika trådar och har hört storys här i Sverige om dom också med felmonterade lådor och axlar som mjukost. 

 Mekar du själv med lådan?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

5R55S är tydligen ett virr varv av olika varianter så det gäller veta vad man håller på med

Är inget "fan" av de större växellåds"montörerna" heller!!  det är oftast snabbt byggda lådor på löpande band utan direkt djupare kunskap
På dessa moderna lådor är det otroligt många små detaljer som är superviktigt att känna till och det bryr de större firmorna inte om.

Enskilda kraftiga detaljer som man bytte förr på äldre lådor gäller såklart men de små detaljerna är faktiskt mer viktiga

Jag har följt Richard på "Precition Transmissions" som är helt fantastiskt att se på i arbete.....Ett litet familjeföretag som lägger hela sitt hjärta och stolthet i sina arbeten
Först såg det ut som slarvjobb  men lyssna på hans kunskaper och erfarenheter när han pratar om lådor...Den här killen verkat sett allt om man kollar även deras andra videos

Här går han igenom en liknande låda som troligen sitter i din bil och som sagt lyssna på vad han säger!

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

On 2021-03-22 at 19:15, Per Berglund said:

5R55S är tydligen ett virr varv av olika varianter så det gäller veta vad man håller på med

Är inget "fan" av de större växellåds"montörerna" heller!!  det är oftast snabbt byggda lådor på löpande band utan direkt djupare kunskap
På dessa moderna lådor är det otroligt många små detaljer som är superviktigt att känna till och det bryr de större firmorna inte om.

Enskilda kraftiga detaljer som man bytte förr på äldre lådor gäller såklart men de små detaljerna är faktiskt mer viktiga

Jag har följt Richard på "Precition Transmissions" som är helt fantastiskt att se på i arbete.....Ett litet familjeföretag som lägger hela sitt hjärta och stolthet i sina arbeten
Först såg det ut som slarvjobb  men lyssna på hans kunskaper och erfarenheter när han pratar om lådor...Den här killen verkat sett allt om man kollar även deras andra videos

Här går han igenom en liknande låda som troligen sitter i din bil och som sagt lyssna på vad han säger!

 

 

Kul film, men lite som han nämner, denna var från en 99a och Ford har gjort många uppdateringar och förbättrade versioner av denna låda. 5R55S är väl kronan i serien och som sitter i Mustang och några andra modeller. Som alltid gör tillverkarna sällan något som ska tåla väldigt mycket mer stryk än vad det är tänkt men trots allt om man betänker alla som producerats och vilket stryk många fått utstå med kompressormatade maskiner och annat så går dom trots allt många tusen mil innan slitaget tagit över så pass att det blir problem. Som alla automatlådor är det också värmen som är största fienden vilket man relativ enkelt kan förebygga med större tråg och större oljekylare. Många av problemen verkar dessutom vara hyffsat lätt åtgärdade om man som alltid upptäcker och åtgärdar i tid. Min reservlåda är hos Norrorts bil & van för uppgradering, tiden får utvisa hur den kommer gå.

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...