Jump to content

Recommended Posts

Reflektioner över nya 2024:a från frugan

Den konstiga dekoren, om det skall likan kolfiber eller vad, irriterar i längden nått gruvligt.
Huven har fått 05-09 syndromet, dvs den fladdrar nått gruvligt och detta börjar redan vid låga farter.
När man kör lite snabbare blinkar även lampan för att huven är öppen.
Om du håller för stilla i ratten så larmar den om att du inte håller i ratten.
Lane assist måste man stänga av varje gång man startar om bilen.

Mer info kommer 😊

• Like 1
(redigerad)
On 2024-07-05 at 11:28, Corvette said:

Reflektioner över nya 2024:a från frugan

Den konstiga dekoren, om det skall likan kolfiber eller vad, irriterar i längden nått gruvligt.
Huven har fått 05-09 syndromet, dvs den fladdrar nått gruvligt och detta börjar redan vid låga farter.
När man kör lite snabbare blinkar även lampan för att huven är öppen.
Om du håller för stilla i ratten så larmar den om att du inte håller i ratten.
Lane assist måste man stänga av varje gång man startar om bilen.

Mer info kommer 😊

Det verkar ju konstigt att det 2024 inte ska gå att få en motorhuv att sitta fast ordentligt utan fladder 🤔 det ska ju inte ens behöva vara ett problem. Jag har som bruksbil en Kia Ceed och Lane assist är lika störande på den. Rycker och sliter i ratten och om man inte aktivt blinkar så rycker den tillbaka bilen så man nästan kör i diket. Det går att stänga av med en knapp men jag tänker att det borde vara tvärtom att man  kan aktivera den när man vill ha funktionen. Hur känns den annars jämfört med tidigare modeller. Är det bättre köregenskaper och väghållning? Känns motorn piggare

Ändrade %s av %s (%s)
9 timmar sedan, Chrille82 said:

Det verkar ju konstigt att det 2024 inte ska gå att få en motorhuv att sitta fast ordentligt utan fladder 🤔 det ska ju inte ens behöva vara ett problem. Jag har som bruksbil en Kia Ceed och Lane assist är lika störande på den. Rycker och sliter i ratten och om man inte aktivt blinkar så rycker den tillbaka bilen så man nästan kör i diket. Det går att stänga av med en knapp men jag tänker att det borde vara tvärtom att man  kan aktivera den när man vill ha funktionen. Hur känns den annars jämfört med tidigare modeller. Är det bättre köregenskaper och väghållning? Känns motorn piggare

Man ska hållen ner vikt antar och då får man denna funktionen av fladder.
Har påpekat detta hos Ford men fick ingen respons på det.

Den är ju rappare än den tidigare modellen.
Väghållningen är som en GT, bekväm. Blev fastare i hullet med sänksatsen.

På vilket sätt rappare, växellåda annat?

Den har ju färre hästkrafter även om det är marginellt och ngt tyngre.

Att tvingas behöva ha en fladdrande motorhuv med varning om att huven är öppen bara för att hålla ner vikten tror jag absolut inte på😅 det är någon konstruktionsmiss som man vägrar att erkänna isåfall. Kan man inte justera ner låsmekanismen så huven ligger mer i spänn emot gummikuddarna? Jag har en 2016 men tycker inte att den fladdrar, var dom förskonade mot detta?

22 timmar sedan, Junkers said:

På vilket sätt rappare, växellåda annat?

Den har ju färre hästkrafter även om det är marginellt och ngt tyngre.

Den har snabbare gasrespons

13 timmar sedan, Chrille82 said:

Att tvingas behöva ha en fladdrande motorhuv med varning om att huven är öppen bara för att hålla ner vikten tror jag absolut inte på😅 det är någon konstruktionsmiss som man vägrar att erkänna isåfall. Kan man inte justera ner låsmekanismen så huven ligger mer i spänn emot gummikuddarna? Jag har en 2016 men tycker inte att den fladdrar, var dom förskonade mot detta?

På våran 2016 och 2019 var det inget fladder ens vid 250km/h

Är det någon som har koll på vad  som är så mycket bättre på nya modellen än föregående som min 2018 ?   är dark horse   nästan dubbelt så bra som min fullutrustade  paket 4  eftersom den  är nästan  dubbelt så dyr ?  🙂    har de tagit bort något av det som  var bra på den gamla ?  

Jag valde att byta min 2018 till en 2022 uttagen 2023 istället, kände inte att den nya var värd pengarna och gillar inte riktigt några designändringar som gjorts.

Kostade mig 115000:- istället för 325000:- som motsvarande 2024 hade kostat.

Dark horse har några få hk mer än din och uppgraderad väghållning såklart. Vad jag hört är det inte avgasreningen som gjort att de strypt ned 2024 så många hk i EU utan att de sluppit hela godkännandeprocesserna eftersom effektändringarna är så små.

Vanliga GT har några färre hk än din 2018 och dark horse några fler men som ägaren ovan skriver finns det ju andra ändringar som kan göra att den nya känns rappare.

Gillar du utseendet så åk och provkör vetja du kanske byter!

12 timmar sedan, Junkers said:

Jag valde att byta min 2018 till en 2022 uttagen 2023 istället, kände inte att den nya var värd pengarna och gillar inte riktigt några designändringar som gjorts.

Dark horse har några få hk mer än din och uppgraderad väghållning såklart. Vad jag hört är det inte avgasreningen som gjort att de strypt ned 2024 så många hk i EU utan att de sluppit hela godkännandeprocesserna eftersom effektändringarna är så små.

Vanliga GT har några färre hk än din 2018 och dark horse några fler men som ägaren ovan skriver finns det ju andra ändringar som kan göra att den nya känns rappare.

Hej     finns det andra saker  som förändrades  ?  typ samma motor och växellåda  ?  ratten är  inte snygg och   detaljer  exeteriört är jag inte heller nöjd med som bakpartiet  men även   framtill.   har de behållit   belysningen  i  sideobackspeglarna  snyggt och viktigt ?  är det någon utrustning som de lagt till ?    Funderar som du på att köpa en 22 eller 23 med  får lägga  130k kanske emellan  men svårt att hitta  såg en svart men  tror inte den hade magneride     och inte heller blå  sömmar i skinninredningen som jag ville ha. Jag har paket 4 till min vet inte vad det var mer man fick  än magneride än  de silviriga lättmettalfälgarna ? 

Tack 

vad jag ser så har de större   skärm   de har en del  mer säkerhetsutrustning som dödavinkelvarning med mera  elektronisk  handbroms  och sådant, såg att darkhorse  hade 6 stegs automat vet inte om det bara är den eller alla som har den  istället för   min 10 stegsautomat  ? 

12 timmar sedan, Junkers said:

Är det något annorlunda på din 22 från   18 ?   tex uppdaterade 10 stegsautomaten ?    är det högre skatt på  22 ?  Tack

(redigerad)

Skatten på 22 är 25500:- de tre första åren men min är bara registrerad 4-5 månader så det blir runt 8000:- mer i tre år.

Lite får man ju tillbaka på att halvförsäkring räcker så den kostnaden gick från 1100 till 300:- per månad och inte att förglömma 5 års garanti och fräscha däck.

Sedan annorlunda, nej inte mer än att det var en California Special.

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)
4 timmar sedan, kanske mustang said:

vad jag ser så har de större   skärm   de har en del  mer säkerhetsutrustning som dödavinkelvarning med mera  elektronisk  handbroms  och sådant, såg att darkhorse  hade 6 stegs automat vet inte om det bara är den eller alla som har den  istället för   min 10 stegsautomat  ? 

Dark Horse har annan växellåda än den vanlig GT:n. Den 6-växlade manuella alltså, automaten vet jag inte om de gjort ngt med.

Den 10-växlade liksom motorn är ju självklart lite förfinade på 2024, motorn har ju tex dubbla spjällhus (luftintag) men den extra effekten fick vi ju inte i EU.

Ändrade %s av %s (%s)
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Nu har vi vart på Europasemester med frugans 2024 Mustang GT samt på Nationella Träffen i Sundsvall.
Totalt har det tillkommit 650 mil på mätaren och Mustangen galloperar glatt vidare 🤗

On 2024-08-13 at 15:53, Corvette said:

Nu har vi vart på Europasemester med frugans 2024 Mustang GT samt på Nationella Träffen i Sundsvall.
Totalt har det tillkommit 650 mil på mätaren och Mustangen galloperar glatt vidare 🤗

Varför blev det en GT istället för  Dark Horse ?  vad är bra och  vad kunde varit  bättre ? 

Tack 

För frugan ska modifiera den själv som hon vill ha den
Fanns ingen vits att slänga ut 100000 extra för lite stripes och dekaler då - avgasystemet på Dark Horse är ju grym det skulle man haft men blir ett Borla ATAK

De är samma saker som vanliga bilar har också inget unikt
Dvs det plångar när man kör för fort, plåga i italien då den snappar farten på avfarterna och plongar, stänga av filhantering måste göras om och om igen osv.
Just ja vändradien är brutalt dålig, vet inte va de har gjort där.
Sedan hävdar jag fortfarande att det är mer en facelift än en helt ny model.
Om man är längre än 180cm så ska man veta att innerbackspegeln går i regnsensorplasten och kan inte justeras mer.
Pest att tvätta bromsoken, de ligger så dikt an fälgen så man får köra dasspapper där 😂

2 timmar sedan, Corvette said:

Fanns ingen vits att slänga ut 100000 extra för lite stripes och dekaler då - avgasystemet på Dark Horse är ju grym det skulle man haft men blir ett Borla ATAK

Dvs det plångar när man kör för fort, plåga i italien då den snappar farten på avfarterna och plongar, stänga av filhantering måste göras om och om igen osv.
Om man är längre än 180cm så ska man veta att innerbackspegeln går i regnsensorplasten och kan inte justeras mer.
Pest att tvätta bromsoken, de ligger så dikt an fälgen så man får köra dasspapper där 😂

lol  ja fast det är  väl lite mer än så det är bättre väghållning I Darkhorse   emblemen och annan grill med mera  vet inte om GT har de  super  pirelli däcken med  som DH har.  oj  jag är 193cm så får se hur det bli då  men 2018   var väldigt bra  på alla sätt  satt även bra för att vara lång i den 

16 timmar sedan, Corvette said:

Svängradien, kan det bero på fälgbredden utökats?

Går det inte ställa in hastighets varningsgränsen, eller stänga av den?

13 timmar sedan, Mustangmike said:

Svängradien, kan det bero på fälgbredden utökats?

Går det inte ställa in hastighets varningsgränsen, eller stänga av den?

Det är lag enligt EU och alla nya bilar plingar när du kör för fort, lagen säger också att det inte ska gå att permanent stänga av så det måste stängas av vid varje uppstart.

On 2024-08-16 at 21:20, Junkers said:

Det är lag enligt EU och alla nya bilar plingar när du kör för fort, lagen säger också att det inte ska gå att permanent stänga av så det måste stängas av vid varje uppstart.

EU har spårat fullständig och det blir bara värre å värre 😞

Ytterligare en anledning att inte köpa en bil eller hoj efter 20-22 lite beroende på vad och vilket märke.