May 23, 20213 yr comment_176528 På min Mach 1, 71, sitter det en "potta" på torpedväggen på passagerarsidan, går slang till den från ventilkåpan och från den till luftrenaren på förgasaren! Sluten vevhusventilation med någon typ av filter?
May 23, 20213 yr comment_176530 40 minuter sedan, COJ said: På min Mach 1, 71, sitter det en "potta" på torpedväggen på passagerarsidan, går slang till den från ventilkåpan och från den till luftrenaren på förgasaren! Sluten vevhusventilation med någon typ av filter? En kolcanister för retur av bensinångor till tanken.
May 23, 20213 yr Author comment_176532 1 timme sedan, Per Berglund said: En kolcanister för retur av bensinångor till tanken. Är det något viktigt? Inte för att det spelar stor roll, men en 71 får väl tom ha öppen vevhusventilation om jag minns rätt!
May 24, 20213 yr comment_176538 9 timmar sedan, COJ said: Är det något viktigt? Inte för att det spelar stor roll, men en 71 får väl tom ha öppen vevhusventilation om jag minns rätt! Nej inte viktigt går koppla bort Vevhusventialtion är en annan sak och det måste man ha för motorns överlevnad Sitter väll en slang in i ventilkåpan som sedan går till insuget eller förgasarfot?
May 24, 20213 yr Author comment_176539 3 minuter sedan, Per Berglund said: Nej inte viktigt går koppla bort Vevhusventialtion är en annan sak och det måste man ha för motorns överlevnad Sitter väll en slang in i ventilkåpan som sedan går till insuget eller förgasarfot? Ja, det vet jag, övertrycket i vevhuset måste komma ut, men det får om jag minns rätt gå rakt ut i en 71:a, dvs det måste inte gå in i insuget. Så är det på min Pontiac, fast det är iofs en 69:a
May 24, 20213 yr Author comment_176540 6 timmar sedan, JohnRB said: California DSO? New Jersey byggd, om jag fattat VIN coden rätt.
May 24, 20213 yr comment_176541 13 timmar sedan, COJ said: På min Mach 1, 71, sitter det en "potta" på torpedväggen på passagerarsidan, går slang till den från ventilkåpan och från den till luftrenaren på förgasaren! Sluten vevhusventilation med någon typ av filter? Sitter den verkligen på torpedväggen ? Ska sitta på innerskärmen under huvgångjärnet om det är rätt. Och går verkligen en slang in i ventilkåpan ? Om det är kol cannistern du menar så är det en luftning till tanken. Ska gå en pappers slang till luftrenaren, och en gummislang till stålröret på torpeden som går till ett filter uppe på tanken.
May 24, 20213 yr Author comment_176542 8 minuter sedan, John said: Sitter den verkligen på torpedväggen ? Ska sitta på innerskärmen under huvgångjärnet om det är rätt. Och går verkligen en slang in i ventilkåpan ? Om det är kol cannistern du menar så är det en luftning till tanken. Ska gå en pappers slang till luftrenaren, och en gummislang till stålröret på torpeden som går till ett filter uppe på tanken. Det är möjligt att den sitter fäst på innerskärmen, men den sitter väldigt nära torpedväggen! Och jag höll egentligen på med att kolla styrstag/hjulupphängning när jag såg den och kolla inte jättenoga. Men tyckte det såg ut som att det kom en slang från ventilkåpan in i den och en som gick till insuget ut ur den. Får kolla upp detta bättre.
May 24, 20213 yr comment_176547 9 timmar sedan, COJ said: Ja, det vet jag, övertrycket i vevhuset måste komma ut, men det får om jag minns rätt gå rakt ut i en 71:a, dvs det måste inte gå in i insuget. Så är det på min Pontiac, fast det är iofs en 69:a Ingen Ford och troligen nästan ingen annan heller släpper ut övertrycket utan alla har ett PCV system av någon sort. Även Pontiac om det inte är typ 50-tal Det du kanske tänker på "öppet" är locket där man fyller på olja är samtidigt inloppet för frisk luft till motorn som kan se olika ut. Många tidiga Mustanger har ett "öppet" lock som tar in luft till motorn så när man stänger av motorn så pyser rester av övertrycket ut den vägen vilket förbjöds. Men när motorn är på så skapas ett undertryck i motorn via PVC ventilen som sitter längst bak i vänster ventilkåpa och in i insuget Typ så här ser de enklaste ut 1966 Men många har jag sett har demonterat allt när man satt på eftermarknadskåpor och det kan ställa till med problem så som läckade packningar och oljan förstörs mycket snabbare... Blir även sämre kylning av motorn, stinker och mera avlagringar,....Det måste finnas så kolla upp det Din årsmodell skall ha ett slutet system där en slang går även från oljepåfyllningen.. Kan se ut så här vid oljelocket
May 24, 20213 yr Author comment_176557 OK, men jag kan alltså leda slangen från ventilkåpan direkt till insuget, utan omvägen över "pottan"? Bara för skojs skull, såhär ser det ut på min pontiac 69:a, det är besiktigat så!
May 24, 20213 yr comment_176558 14 minuter sedan, COJ said: OK, men jag kan alltså leda slangen från ventilkåpan direkt till insuget, utan omvägen över "pottan"? Bara för skojs skull, såhär ser det ut på min pontiac 69:a, det är besiktigat så! Jag är osäker på Pottans dragning överhuvudtaget....Jag skulle strunta i den och enbart dra direkta slangar till kåporna....PCV ventil i höger kåpa Besiktningen behöver man inte bry sig om hur PCV är draget det fattar dom inte. Tog den här från en Pontiac 400 som dras lika som Mustang Luften dras ur motorn på RH sida genom PCV ventil och in i motorn på LH sida och sen in i insuget...
May 24, 20213 yr comment_176562 http://429mustangcougarinfo.50megs.com/engine_bay_JB_SCJ.jpg This is the charcoal canister. It was mounted in the engine compartment (rear of passenger side as shown above) to the inner fender apron with a bracket. The inlet side (small fitting) hooked up to a tube from the fuel tank. The outlet side (larger tube) ran to a fitting on the air cleaner (with a filter element). When the engine was running, it served as a system to aspirate and burn excess gasoline fumes to prevent the fumes from escaping to the atmosphere. Additional photos of the canister and it's attachment bracket are shown below. Ändrade %s av %s (%s)
May 24, 20213 yr Author comment_176563 6 minuter sedan, JohnRB said: http://429mustangcougarinfo.50megs.com/engine_bay_JB_SCJ.jpg This is the charcoal canister. It was mounted in the engine compartment (rear of passenger side as shown above) to the inner fender apron with a bracket. The inlet side (small fitting) hooked up to a tube from the fuel tank. The outlet side (larger tube) ran to a fitting on the air cleaner (with a filter element). When the engine was running, it served as a system to aspirate and burn excess gasoline fumes to prevent the fumes from escaping to the atmosphere. Additional photos of the canister and it's attachment bracket are shown below. Precis så ser det ut på min bil! Men min "potta" är röd! Tack!
May 24, 20213 yr Author comment_176564 2 timmar sedan, Per Berglund said: Jag är osäker på Pottans dragning överhuvudtaget....Jag skulle strunta i den och enbart dra direkta slangar till kåporna....PCV ventil i höger kåpa Besiktningen behöver man inte bry sig om hur PCV är draget det fattar dom inte. Tog den här från en Pontiac 400 som dras lika som Mustang Luften dras ur motorn på RH sida genom PCV ventil och in i motorn på LH sida och sen in i insuget... OK, tack! Min Pontiac har just en 400 motor! Jag har inget sånt på den. Men det är som sagt en 69:a, reglerna skärptes år för år i USA
May 25, 20213 yr comment_176565 6 timmar sedan, COJ said: OK, tack! Min Pontiac har just en 400 motor! Jag har inget sånt på den. Men det är som sagt en 69:a, reglerna skärptes år för år i USA Bilden är från 1966
May 25, 20213 yr comment_176579 21 timmar sedan, COJ said: Precis så ser det ut på min bil! Men min "potta" är röd! Tack! Då har någon målat om den. Dom va blå orginalt. Har even en NOS til min 70’a. Burken er lite olika 70 og 71. Even plasering skiljer.
May 26, 20213 yr Author comment_176583 11 timmar sedan, JohnRB said: Då har någon målat om den. Dom va blå orginalt. Har even en NOS til min 70’a. Burken er lite olika 70 og 71. Even plasering skiljer. Gissningsvis har man bättrat på färgen i motorrummet och inte demonterat "pottan"
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.