Jump to content

Recommended Posts

Har en 65:a HiPo som svajar i sidled vid gaspådrag. Har centrum/styrbultar med lång skalle, nya dämpare och bussningar. Går det att bygga bort fenomenet eller är det bara att vänja mig? Bilen är renoverad för att vara originalet trogen så inga omfattande ombyggnader hade jag tänkt. Tacksam för tips!

http://mustang.bosgarage.se

 

 

(redigerad)

Seriöst genomgången....Snygg!!! 👍

Köp en omgång nya fälgar och däck typ 17"
Det förvandlar bilen totalt hur den uppför sig...Däckprofil hjälper massor

Sen går det ju bulta på krängningshämmare bak som inte gör någon åverkan annat än du bultar dit 
Hjälper lite men stel bakaxel är en stel bakaxel...Den vill gärna svansa och hoppa.

Ser att det sitter "Gas Adjust" dämpare och de är bra men bidrar mest till att det blir hårdare och stötigare.
Man ska helst undvika gasdämpare helt och hållet på Mustang...Blir mest slammrigt.

Justerbara oljedämpare exempelvis QA1 gör väldigt mycket för komfort men även reaktionen vid snabba förändringar är dom mycket bättre på.

Styvheten på bladfjädrarna är ju också väldigt viktig och originalet är en bedrövlig design....Lätt byta utan att det syns men tyvärr är även eftermarknads fjädrar ett lotteri! Det gäller vara noga med valet
Vad man väljer beror helt på hur du vill använda bilen
 

Ändrade %s av %s (%s)

Jag har samma åsikt som Per när det gäller hjul,  skaffa en omgång 17" med bra däck.

När det gäller stötdämpare gillar jag Koni som ersättning för original, ställbara i utdragsfasen vilket passar bra bak på en gammal musse med mycket ofjädrad vikt.

Glöm krängningshämmare bak, den gör inte så mycket för svajighet, den används som ett medel för att balansera under/överstyrning.

Det som gör mest för bakvagnen är ett panhardstag men då blir det ett ingrepp som förstör originalstuket.

Tack JanneJ, 17-hjul rycker närmare som en åtgärd! Originalstuket vill jag vara rädd om men det vore trevligare om den blev stadigare att köra. 

  • 4 weeks later...

Uppföljning: Svajigheten kom med ett metalliskt knakande ljud som gjorde att jag trodde det var nåt allvarligt med bakaxelns upphängning. Men det var en avgasrörsklämma som låg för nära bladfjädern 🙂  När den kom åt fjädern blev det vingligt och skramligt. Det syntes inte när bilen hängde på lyften men en skarpögd kompis såg små märken på fjädern. Så det var en trivial sak som inte var så farlig som det lät!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...