Jump to content

Kompressor ? avgassystem ? 2018vs 2021 ?


kanske mustang

Recommended Posts

15 timmar sedan, kanske mustang said:

ok så du menar att alla papper blir i ordning    jag behöver bara  besiktiga den  sen  utan problem ?    Och till och med försäkringsbolaget  har inget att klaga på ? 

GT500:an hos Brandt Fordstore är gatureggad och till salu, dom antydde inget annat när jag tittade på bilen och dreglade lite och frågade om priset. Den har Euro baklysen från 15 - 17. När jag hörde priset så var jag ganska nöjd med min nyservade GT och åkte hem med ett "storkukslugn" och känslan av att ha sparat hushållskassan drygt en miljon kronor.

Om du tittar längre ner i trådarna så finns det en forummedlem som har privatimporterat en GT500 som är gatureggad.

Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, kanske mustang said:

ok så du menar att alla papper blir i ordning    jag behöver bara  besiktiga den  sen  utan problem ?    Och till och med försäkringsbolaget  har inget att klaga på ? 

precis bara tuta å köra 🤓

Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, kanske mustang said:

Är din billigare än den man köper hos Grufman  tror den kostar runt 6000 kr där ? 

du får ju välja om du vill ha hjälp å ta hem delen eller göra jobbet själv

Link to comment
Share on other sites

14 minuter sedan, kanske mustang said:

Du menar alltså min nuvarande bil   så vi inte  pratar om en  GT 500 ? 

 

Nej vill inte göra jobbet själv med pipan 

Ja vi pratar H-pipa nu till din pärla

De har Pypes H-pipa för 3823:- som kan vara ett billigare alternativ

 

image.thumb.png.3f23dfb840519f45b7938c5e0d08cd97.png


 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Köp H-pipe ifrån Steeda Europe

Har tyvärr gått upp i pris från när jag köpte min x och H-pipe. Kostar 261 Euro.

Jobbet tar 30-40 min om det görs med systemet kvar på bilen om du gör det på verkstad(max max 1h)

Klämmorna som medföljer de flesta tillverkares pipor är för klena och burkarna bak kommer att säcka till slut. Rekommenderat att köpa kralligare klämmor.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

46 minuter sedan, RRS550 said:

Köp H-pipe ifrån Steeda Europe

Har tyvärr gått upp i pris från när jag köpte min x och H-pipe. Kostar 261 Euro.

Jobbet tar 30-40 min om det görs med systemet kvar på bilen om du gör det på verkstad(max max 1h)

Klämmorna som medföljer de flesta tillverkares pipor är för klena och burkarna bak kommer att säcka till slut. Rekommenderat att köpa kralligare klämmor.

Hur är det nu när England inte är med i EU längre å beställa från dem?

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Corvette said:

Ja vi pratar H-pipa nu till din pärla

De har Pypes H-pipa för 3823:- som kan vara ett billigare alternativ

 

image.thumb.png.3f23dfb840519f45b7938c5e0d08cd97.png


 

Det är bara  H-pipe vi pratar om tror jag missförstått det lite, jag förstod det som att  man kunde  få kompressor fixad  där med och allla papper i ordning 🙂

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-20 at 11:56, Corvette said:

Hur är det nu när England inte är med i EU längre å beställa från dem?

Den här, sen bara till Halmstad och skruva dit den ? vad är det för fäste  som någon nämnde som skulle vara klena   och som skulle vara bra att byta med klämmor   ?   Steeda S550 Mustang H or X Pipe (GT) – SteedaEU

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kanske mustang said:

Man kan låta vem som helst byta det till Steeda,  det är inget som  påverkar garantin på bilen så  ford måste göra det ? 

Inget som påverkar garantin

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Sen på bollen, men här finns bilder på 2018 kompressor Musse: 

Fungerar riktigt fint, går hårt, går igenom besiktning om inte besiktningsmannen tittar för noga under huven. Men som tidigare omnämnts så gäller ju formellt inte garanti eller försäkring. Sen i praktiken beror det väl på vilken typ av problem och hur eventuell skadereglering går till. 

Mvh Richard 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-04 at 16:48, Richard Nordström said:

Sen på bollen, men här finns bilder på 2018 kompressor Musse: 

Fungerar riktigt fint, går hårt, går igenom besiktning om inte besiktningsmannen tittar för noga under huven. Men som tidigare omnämnts så gäller ju formellt inte garanti eller försäkring. Sen i praktiken beror det väl på vilken typ av problem och hur eventuell skadereglering går till. 

Mvh Richard 

Står det någonstans kompressor eller  något sådant som kan avslöja  ?  Den besiktningsmannen jag fick först  leta verkligen fel på min bil, han blev så glad när han säg att jag inte hade   en  ewtt litet klistermärke   med mitt    regnummer på sidorutan som man ska ha om man har personliga skylatar, sedan om väl   en besiktningsman har sett   kompressorn och tagit upp det som fel så är det kört då vet de andra vad de ska leta efter vid ombesiktningen.  Vad gäller garantier och  försäkring och sådant    ja det är väl samma  sak om man   kört för fort tex  ? 🙂

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, kanske mustang said:

Står det någonstans kompressor eller  något sådant som kan avslöja  ?  Den besiktningsmannen jag fick först  leta verkligen fel på min bil, han blev så glad när han säg att jag inte hade   en  ewtt litet klistermärke   med mitt    regnummer på sidorutan som man ska ha om man har personliga skylatar, sedan om väl   en besiktningsman har sett   kompressorn och tagit upp det som fel så är det kört då vet de andra vad de ska leta efter vid ombesiktningen.  Vad gäller garantier och  försäkring och sådant    ja det är väl samma  sak om man   kört för fort tex  ? 🙂

Om de upptäcker att man har kompressor så blir det troligtvis regbesiktning. Då måste bilen återställas till original igen och reggas in igen. Så det räcker inte med en ombesiktning. De kanske ger ombesiktning om de är schyssta, men inget man kan garantera. Försäkring och garantier gäller inte heller eftersom bilen inte är reggad med kompressor. Skulle man tex åka av vägen och bilen ska lagas eller lösas in så kan de neka en ersättning. Om de ser att bilen har kompressor och inte är original. Då får man antingen stå för allt själv och sen regga om den. Eller om den ska bli inlöst så får du inte en krona för bilen. Likadant om man är vållande i en trafikolycka, då får man stå för motpartens skador själv.

Så det är en chansning om de skulle upptäcka det 🙂 Byggde själv en bmw-turbo för några år sen, som inte var reggad. Men det var en billig bil där det inte handlade om stora summor. 

Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, Wallentin said:

Om de upptäcker att man har kompressor så blir det troligtvis regbesiktning. Då måste bilen återställas till original igen och reggas in igen. Så det räcker inte med en ombesiktning. De kanske ger ombesiktning om de är schyssta, men inget man kan garantera. Försäkring och garantier gäller inte heller eftersom bilen inte är reggad med kompressor. Skulle man tex åka av vägen och bilen ska lagas eller lösas in så kan de neka en ersättning. Om de ser att bilen har kompressor och inte är original. Då får man antingen stå för allt själv och sen regga om den. Eller om den ska bli inlöst så får du inte en krona för bilen. Likadant om man är vållande i en trafikolycka, då får man stå för motpartens skador själv.

Så det är en chansning om de skulle upptäcka det 🙂 Byggde själv en bmw-turbo för några år sen, som inte var reggad. Men det var en billig bil där det inte handlade om stora summor. 

Låter som om man  får  besiktiga den på rätt ställe, vet dock inget sådant just nu. Inte så bra erfarenhet av Besikta   när det kommer till min Mustang, har varit på 2 olika ställen båda var inte så  jätte trevliga tyvärr.   Får låta bli att krocka den och om något skulle hända ta den till verkstaden så de kan ta bort optimeringen innan man ringer försäkringsbolaget. eller chansa på att de inte ser det, hur stor är chansen att försäkringsmännen har koll på sådant  om inte bilen har   väldigt mycket annat styling och  sådant som tex tonade rutor  jätte avgasrör  ?   🙂 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, kanske mustang said:

Låter som om man  får  besiktiga den på rätt ställe, vet dock inget sådant just nu. Inte så bra erfarenhet av Besikta   när det kommer till min Mustang, har varit på 2 olika ställen båda var inte så  jätte trevliga tyvärr.   Får låta bli att krocka den och om något skulle hända ta den till verkstaden så de kan ta bort optimeringen innan man ringer försäkringsbolaget. eller chansa på att de inte ser det, hur stor är chansen att försäkringsmännen har koll på sådant  om inte bilen har   väldigt mycket annat styling och  sådant som tex tonade rutor  jätte avgasrör  ?   🙂 

 

Det är en omöjlig fråga att svara på. Men mekanikerna på verkstan ser det garanterat. Gäller ju även garantiärenden. Får du problem med drivlina eller motor och ser kompressorn så får du står för det själv. Likadant om bilen är inblandad i en olycka och den blir bärgad från platsen. Beroende på skador så kan det bli att man får stå för allt själv där med. Så det är en chansning

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...