Jump to content

Recommended Posts

Jag och farsan har grejat med ljudbygget ett tag nu, och det börjar arta sig :)

Har gjort klart det mesta för baslådan, kickpanelerna är färdiga, ska monteras och få dit framsystemet. Slutstegen för baslådan och framsystemet ska monteras, troligen bak på baslådan.

borjan1.jpg

Rostkyddsmålat.

stor2.jpg

Panelen som ska täta mot baslådan bakom ryggstödet.

stor1.jpg

Här är den monterad.

hatthylla1.jpg

Två bitar som ska sitta i 6x9" hålen i hatthyllan och täta. Inte färdigmålade dock.

bitar1.jpg

Två bitar som ska täta bakom sätet.

fardig1.jpg

Här är allt monterat.

fardig2.jpg

Baksidan, där baslådan är fastspänd mot panelen, så att den inte ska röra på sig.

kickpanel1.jpg

En av kickpanelerna, och min hand!!!!!! :o Där en mellanring är monterad så att 5.25" högtalaren får plats på djupet.

kickpanel2.jpg

På plats..

kickpanel3.jpg

Andra sidan.. Det blir tight med att pumpa spolarvätska, får se hur det ska lösas.

Baslådan är en MDS B210 G-25,

50309.jpg

Framsystemet: DLS 425 5.25" 2 vägs koaxial.

Huvudenhet: Pioneer DEH P77MP

1048518662072deh_p77mp_detailpage.jpg

Inte inköpt än dock..

Slutstegen är tills vidare (iaf. detta året) ett gammalt 2x100w GAS till baslådan, och något okänt jag fick med bilen till framsystemet.

Kommer uppdatera tråden allt eftersom det händer grejer :) Vore kul att höra vad ni tycker!

Ja, faktiskt.. Och eftersom jag större delen av min vakna tid lyssnar musik så vill jag kunna göra det i mussen också! :)

Iom att baslådan sitter som den gör kommer även ljudet från skuffen att försvinna ganska mycket. Vilket borde få det lite tystare i kupén! :)

Haha, men det är väl inte så fel att få ett återfall? Det är ju roligt att hålla på med!

Men det är klart, dom pengarna kan man lägga på annat också, motorn eller så ;)

Verkar dock inte vara ett så intressant ämne här dock. :roll:

Snyggt bygge! Kickpanelerna var riktigt läckra. Gjort dem själv antar jag? Kanske fler till försäljning?

Känner igen träsket. Nådde sin topp när jag krämade ur 126dB (mätt i framsästet) inte var nöjd och köpte mig en 12" bas TILL!!! Satsade dock på välspelande saker, inte bara när det brötar. Man vill ju spela musik oxå.

Hade 12 högtalare och 3 slutsteg som mest i min saab 900. :roll:

Dock! Det är gött att ha en väljudande stereo, inte bara för att spela högt utan även för att spela BRA. Men har nu sålt rubbet och satsat på motorljud... :P

Tackar :)

Kickpanelerna är faktiskt köpta från California Mustang och mellanringarna tillverkade Backes Ljudbygg åt mig då jag köpte mitt framsystem därifrån.

Nu tror jag iofs inte jag kommer hamna i ett stereoträsk ;) hehe, vill inte lägga mer pengar på ljudsystemet nu, men musik måste jag kunna lyssna på!

126dB, det är ganska så himla mycket va? :D

Det jag är mest intresserad av är att höra hur bra baslådan egentligen är, hör ju faktiskt aldrig något bra om MDS egentligen.. :?

Kickpanelerna är faktiskt köpta från California Mustang...

Hittar dem ej på sidan. :cry: Kan du ge mig en länk?

126dB, det är ganska så himla mycket va? :D

Man blev illamående om man satt i bilen mer än någon minut, jag har nedsatt hörsel, mest på höger öra. (in mot bilen) :roll: Så smartast hade vart att låta bli sådant där.

Det jag är mest intresserad av är att höra hur bra baslådan egentligen är, hör ju faktiskt aldrig något bra om MDS egentligen.. :?

Jag körde med diskanter och mellanreg från DSL, basar från Kicker i separata specialbyggda lådor, slutsteg och stereo från Pioneer... 8)

Tänkte mig montera en undangömd stereo i Mussen som jag styr med fjärrkontroll. Fyra högtalare av skaplig kvalité bör räcka för att spela skön 60-tals musik... :wink:

Här har du!

http://store.cal-mustang.com/cm_able/sh ... 19&CM_SA=0

Gör dock inte det misstaget jag gjorde och gå blint på att det är 6.5" som det står.. Jag köpte ett par DLS 6.5" men dom visade sig vara något för stora, och alldeles för djupa. Mellanringar är nog ett måste hur som helst. 5.25" passade dock perfekt!

Haha, ja det är kanske inte så himla nyttigt ;) Tyvärr har man också nedsatt hörsel, troligen pga. all hårdrock och rock som spelats hemma under alla år.. :?

Ja det bör räcka långt :) Men vad tror du om MDS lådan? superkass, kass eller duglig? :D

Så fort jag är frisk så ska det byggas vidare, körtelfeber är lagom segt..

126,4 dB spelade jag i min duett epa (classe nord som mätte)

ca 135 dB i mersan (18 årsbilen) men den blev aldrig riktigt uppmätt.

I mersan var det klockrent ljud på max, bl a cerwin wega bas, och i epan var det bara högt ljud som gällde 126,4 med 2 Pyramid basar (så rent ljud knappast) :oops::oops:

Det jag tyckte var roligast på slutet va att få så fint ljud som möjligt för så lite pengar som möjligt (mersan hamnade på 16000 nånting + byggmaterial)

Så vore jag miljonär skulle jag klämma in lite i volvon (min pendlar bil), men nu får man ju knappt pengar över till att få mussen rullande igen.

Jag skulle aldrig bygga i mussen men jag uppskattar fint jobb som andra gör, och jag tycker det ser ut att kunna bli riktigt bra i din bil Audioslave

Hmmm...

En liten fråga bara...

Jag har en 69:a och mig veterligen så sitter det luftintag där du satt kickpanelerna... på min 69:a iaf. E d inte likadant på din bil? FIns det sånna där kickpaneler till min 69:a nånstans oxo tror du?

mvh

Anders.

ojjsan hejsan va dyra dom va... Får nog snida om mina original med lite MDF och glasfiber om d ska bli nått bank i framdelen av bilen...

Gick iof. i små tankar om att göra helt nya dörrsidor i glasfiber...men men.

På min sitter det inga luftintag där.. Vart hittade du kickpaneler till din? länk?

Gör man det bra i glasfiber blir det ju oftast riktigt snyggt! Men jag har aldrig gjort det, och Mustangen är inte den bil jag vill prova på först ;)

Sen fanns det ju redan bra kickpaneler klara!

1965-68 Mustang har inte luftinsläpp i kick-panelerna, dom sitter istället under instrumentpanelen (vänstersidan har ett separat luftinsläpp, högersidan en lucka i värmepaketet som kan öppnas).

Kick-paneler med högtalarurtag finns, såvitt jag vet, bara till 1965-68.

• 4 weeks later...

Sådär! Då var det i det närmaste klart! :)

baslådan sitter på plats som den ska nu, kickpanelerna är dock inte fastskruvade än..

Huvudenheten passar in riktigt bra, ser mycket bättre ut i verkligheten!

Det låter i mina öron över förväntan, bas finns det i överflöd, om man vill. Framsystemet är mycket bättre än jag trodde, men det kanske blir att jag byter till ett kitsystem något annat år..

Enda problemet är att slutsteget jag använder till baslådan för tillfället blir överhettat, så det måste fixas.. Planerna är ju att köpa ett fyrkanalssteg i framtiden, men det kan dröja..

Bilderna är lite kassa, kanske kan fota lite bättre till helgen, har ingen bra kamera hemma just nu..

dehp77mp2.jpg

stereo2.jpg

stereo.jpg

dehp77mp.jpg

kickpan.jpg

baksate.jpg

Det känns i ryggen när man spelar högt ;)

allt.jpg

Nästa steg är att plocka ihop instrumentpanelen och få ordning på alla kablar så det blir lite snyggare.. :) Får nog prylarna jag behöver nu i veckan från staterna!

DLS ser jag. Riktigt fina grejer, jag avgudar deras högtalare. De inte bara spelar rent utan tål även tuffa tag. DLS i bilen och Canton hemma, jag må vara ljudmissbrukare, men det skall vara klass på det... :)

Det som står i din signatur vill jag f.ö ha en förklaring på. 8)

DLS 425, helnöjd faktiskt! Trodde inte att dom skulle spela så bra och rent som dom gör, när man tänker på att det är budget högtalare.

Basen får jag nog säga att den kanske är lite för mullrig för min smak, men så har jag bara provspelat när bilen står i garaget också så det kanske blir bättre när den kommer ut, annorlunda lär det iaf låta.

Behövs det en förklaring på signaturen? ;) hehe :lol: