March 3, 200520 yr comment_14713 Har nu fått veta att min "nya" Mustang kommer med båt ifrån staterna nästa vecka Nu till min fråga. Jag ringde mitt försäkringsbolag, Folksam, för att kolla med försäkring när jag transporterar bilen ifrån Göteborg till Kalmar,och enligt Folksam så försäkras inte bilar utifrån EU innan det finns ett regnummer!! Jag ska ta den på släp men vill ju ändå ha någon försäkring på bilen ifall man drattar i diket.Är det någon som har lite info om hur jag löser det.
March 3, 200520 yr comment_14714 Om man drar den efter en annan bil så går den väl under den bilns försäkring?Jag vet att Länsförsäkringar garageförsäkrade bilen på VIN numret.Dock fick man ej köra med bilen mer än till besiktningen.
March 3, 200520 yr comment_14717 Har du kollat upp vad det skulle kosta att transportera den hem till dig från GBG med transportfirma?Då får du ju den transportförsäkrad också (kanske man måste begära)Det kanske inte blir så mycket dyrare att anlita ngn, det kostar ju ledigt från Jobbet, mat på restaurang till dig och din polare som du måste övertala för att orka följa med..Hyra av släp är inte gratis, och bensinkostnaderna är ju en del.Bara ett litet tips.
March 3, 200520 yr comment_14723 Så länge dragbilen och släpet är korrekta och lasten är surrad enligt lagar och regler osv samt försäkrade, så täcker dragbilens trafikförsäkring eventuella skador på last om jag inte minns helt fel från mina studier till BEkortet... men, det kan ha ändrats, så kolla med ditt försäkringbolag för att vara helt säker!mvhJocke
March 5, 200520 yr Author comment_14788 Släp gick inte eftersom tyngden gjorde att det blev lastbilskort på någon vänster, och det har jag inte. Min andra tanke var då och be en jobbarkompis köra, eftersom han har lastbilskort, men så blev det inte heller. Jag hade fått bil och släp för en 1000 kronor hos OK, en polare jobbar där.MEN efter att jag pratat med nordtrafik, som tar bilen från staterna till Göteborg, så visar det sig att dem kör även landvägen också, så efter en beställning på internet kom det ett pris på ..................2000+moms och det var taget utan och blinka.Levererad till dörren, kan inte bli bättre.