Mats Östberg November 6, 2021 Report November 6, 2021 Är Mishimoto axle back till en gt 2017 något att satasa på? Mvh Mats Östberg Citera
Kenneth L November 7, 2021 Report November 7, 2021 Jag köpte Ford Performance Racing och är supernöjd, finns ingen drone(resonansljud) på motorvägsfart, passerar besiktningen utan tjafs och mullrar väldigt gott när man trycker på. Citera
Mats Östberg November 7, 2021 Author Report November 7, 2021 Ford racing finns inte något mer, är det Ford Performance Racing by Borla som du har? Citera
Corvette November 8, 2021 Report November 8, 2021 14 timmar sedan, Mats Östberg said: Ford racing finns inte något mer, är det Ford Performance Racing by Borla som du har? ja det är samma Citera
Mats Östberg November 8, 2021 Author Report November 8, 2021 15 timmar sedan, Kenneth L said: Jag köpte Ford Performance Racing och är supernöjd, finns ingen drone(resonansljud) på motorvägsfart, passerar besiktningen utan tjafs och mullrar väldigt gott när man trycker på. Är det cat back eller axle back du har? Har du något artikel nummer? Citera
Kenneth L November 8, 2021 Report November 8, 2021 Jag kör axelback - jag har stora resonatorn kvar (dvs mittljuddämparen under bilen) - köpte en X-pipe också i USA från Ford Performance men ville inte montera den pga de svenska reglerna. Jag handlade av CJ Ponyparts i USA när jag bodde där. Denna var det: https://www.cjponyparts.com/ford-performance-by-borla-axle-back-exhaust-kit-2-1-2-sport-stainless-steel-with-4-chrome-tips-mustang-gt-2015-2017/p/M5230M8SC/ Vad är du ute efter i ljud? För oss var det viktigt att tex kunna köra 2-3 veckor runte europa med bilen utan att sitta o reta sig på ljudet i motorvägsfart. Detta är för mig precis på gränsen för det - och mera ljud skulle jag inte gilla om man inte bara vill bullra i stan! Citera
Kenneth L November 8, 2021 Report November 8, 2021 Jag tycker att slutrören fyller upp perfekt i urtagen på diffusern bak. Fick böja o bocka lite på fästena för att få det perfekt linjerat men det blev riktigt vasst och ser supersnyggt ut! Citera
Mats Östberg November 9, 2021 Author Report November 9, 2021 11 timmar sedan, Kenneth L said: Jag tycker att slutrören fyller upp perfekt i urtagen på diffusern bak. Fick böja o bocka lite på fästena för att få det perfekt linjerat men det blev riktigt vasst och ser supersnyggt ut! Tack för upplysningen 1 Citera
Gtttggg November 9, 2021 Report November 9, 2021 21 timmar sedan, Kenneth L said: Jag kör axelback - jag har stora resonatorn kvar (dvs mittljuddämparen under bilen) - köpte en X-pipe också i USA från Ford Performance men ville inte montera den pga de svenska reglerna. Jag handlade av CJ Ponyparts i USA när jag bodde där. Denna var det: https://www.cjponyparts.com/ford-performance-by-borla-axle-back-exhaust-kit-2-1-2-sport-stainless-steel-with-4-chrome-tips-mustang-gt-2015-2017/p/M5230M8SC/ Vad är du ute efter i ljud? För oss var det viktigt att tex kunna köra 2-3 veckor runte europa med bilen utan att sitta o reta sig på ljudet i motorvägsfart. Detta är för mig precis på gränsen för det - och mera ljud skulle jag inte gilla om man inte bara vill bullra i stan! Vilka svenska regler fick dig att avstå ifrån X-pipe? Resonansdämparen tog jag bort och ersatte även slutdämparna med Roush ljuddämpare på min fd Mustang-16. Bilen gick genom besiktningen utan anmärkning. Citera
Kenneth L November 9, 2021 Report November 9, 2021 Ljudet blir alldeles för högt i den setupen med X-pipe och mina dämpare. Hade en kompis i USA med ljust den set-up och jag vill varken åka ikring och bullra så mycket eller ha diskussioner med besiktningskillarna. Och jag vill kunna använda bilen på långresor utan att ha ont i huvudet för bullret. Om besiktningspersonalen väljer att inte gnälla har jag inga problem med det - men jag lovar att man uppfyller inte de europeeiska bullerkraven och man uppfyller inte de amerikanska i de stater där man faktiskt bryr sig. I Indiana där vi bodde brydde ingen sig så där hade det varit bara att åka. Citera
Gtttggg November 9, 2021 Report November 9, 2021 2 timmar sedan, Kenneth L said: Ljudet blir alldeles för högt i den setupen med X-pipe och mina dämpare. Hade en kompis i USA med ljust den set-up och jag vill varken åka ikring och bullra så mycket eller ha diskussioner med besiktningskillarna. Och jag vill kunna använda bilen på långresor utan att ha ont i huvudet för bullret. Om besiktningspersonalen väljer att inte gnälla har jag inga problem med det - men jag lovar att man uppfyller inte de europeeiska bullerkraven och man uppfyller inte de amerikanska i de stater där man faktiskt bryr sig. I Indiana där vi bodde brydde ingen sig så där hade det varit bara att åka. Jag förstår. Jag har haft funderingar på att behålla original ljuddämpare på nuvarande bilen men ta bort resonans dämparen. Jag har ställbara spjäll i avgasrören från fabriken. Än så länge kör jag original. Citera
Corvette November 10, 2021 Report November 10, 2021 11 timmar sedan, Robban1 said: Jag förstår. Jag har haft funderingar på att behålla original ljuddämpare på nuvarande bilen men ta bort resonans dämparen. Jag har ställbara spjäll i avgasrören från fabriken. Än så länge kör jag original. tunnis , det var det första jag satte sågen i och smekte dit en Roush x-pipa Citera
Gtttggg November 10, 2021 Report November 10, 2021 9 timmar sedan, Corvette said: tunnis , det var det första jag satte sågen i och smekte dit en Roush x-pipa Nej nej, det ska vara en H-pipa i så fall. Låter bättre i min smak men min flickvän vill inte jag väcker grannarna på morgonen med ombyggd avgassystem. Citera
Corvette November 11, 2021 Report November 11, 2021 13 timmar sedan, Robban1 said: Nej nej, det ska vara en H-pipa i så fall. Låter bättre i min smak men min flickvän vill inte jag väcker grannarna på morgonen med ombyggd avgassystem. Låter inte speciellt högt innan du öppnar spjället. Frugan kör alltid med öppna. Grannen har meddelat att när frugan startar Mussen på morgonen är det dags att gå upp, och när jag startar hojen är det dags att gå ut till bilen 1 Citera
RRS550 November 12, 2021 Report November 12, 2021 (redigerad) On 2021-11-10 at 18:54, Robban1 said: Nej nej, det ska vara en H-pipa i så fall. Låter bättre i min smak men min flickvän vill inte jag väcker grannarna på morgonen med ombyggd avgassystem. Med GPF filter så blir det inte så stor skillnad mellan x och h har haft båda var när jag bytte till Borla Atak som det blev någon större skillnad Ändrade %s av %s (%s) Citera
Gtttggg November 12, 2021 Report November 12, 2021 On 2021-11-11 at 08:19, Corvette said: Låter inte speciellt högt innan du öppnar spjället. Frugan kör alltid med öppna. Grannen har meddelat att när frugan startar Mussen på morgonen är det dags att gå upp, och när jag startar hojen är det dags att gå ut till bilen Så i tyst läge låter bilen som vanligt? Hur mycket låter det i bilen efter demontering av resonanslådan jämnfört med innan? Citera
Gtttggg November 12, 2021 Report November 12, 2021 4 timmar sedan, RRS550 said: Med GPF filter så blir det inte så stor skillnad mellan x och h har haft båda var när jag bytte till Borla Atak som det blev någon större skillnad Vad är GPF filter? Citera
Evald November 12, 2021 Report November 12, 2021 3 timmar sedan, Robban1 said: Vad är GPF filter? GPF (Gasoline Particulate Filter) - Vad är det och vad gör det? Sedan september 2018 har GPF använts av alla nya GDI / bensinbilar (direkt bensininsprutning). Syftet är att begränsa utsläppsnivån från avgaserna på samma sätt som DPF (dieselpartikelfilter) fungerar på dieselmodeller Varför utrustar tillverkare sina fordon med partikelfilter? Anledningen till att partikelfilter används på moderna bilar av tillverkarna är att det i många länder, inklusive Sverige, är ett lagligt krav att hantera klimatförändringar och minska föroreningar. Beroende på vilket land du befinner dig i gäller olika regler, men kort sagt, det krävs en betydande och strategisk process för att minska utsläppen globalt. ” A dramatic increase of vehicle production and critical rise of environmental pollutions, global warming, climate, greenhouse and transportation growth make countries around the world unite to find effective solutions. Thus, they agree the situation requires very strict, urgent actions in law and regulations to reduce passenger vehicle pollutions” - Pshtiwan M. Sharif et al 2019 IOP Conf. Ser.: Mater. Sci. Eng. 469 0120701 Världsomfattande utsläppskrav och lagstadgade krav har därför intensifierats för att säkerställa att tillverkarna inte nöjer sig och inte jobbar vidare med ytterligare förbättring. “(WLTP) is the new protocol regulation and requirement process to measure exhaust emissions in the real world with the real driving emissions (RDE) Test. EU is the first to introduce the (WLTP) as a legally binding procedure to achieve uniform test protocol throughout the world. The (WLTP) is taking into consideration optional equipment of the vehicle for everything that increases the vehicles fuel consumption and its emissions, the type approval will become a lot more complex. In fact, every vehicle gets its own CO2 rating based on its equipment, body type, aerodynamic properties, and mass.”” - Pshtiwan M. Sharif et al 2019 IOP Conf. Ser.: Mater. Sci. Eng. 469 012070 Men, vad är GPF egentligen? dieselpartikelfilter (DPF) som finns i dieseldrivna fordon. Bensinpartikelfilter (GPF) används för att ta bort partiklar från avgasen från en motor med direkt bensininsprutning (GDI). GDI-fordon blir mer populära inom lagstiftningsområdet på grund av ansträngningarna att minska koldioxidutsläppen och att ligga i framkant av lagstiftningen på området, till exempel Euro 6.2. En GDI-motor avger emellertid fler skadliga partiklar än indirekt bensininsprutning. Kort sagt, GPF kontrollerar utsläpp av partiklar genom att fånga partiklar, vilket i slutändan gör bilarna renare för miljön. Citera
Gtttggg November 15, 2021 Report November 15, 2021 On 2021-11-12 at 21:40, Evald said: GPF (Gasoline Particulate Filter) - Vad är det och vad gör det? Sedan september 2018 har GPF använts av alla nya GDI / bensinbilar (direkt bensininsprutning). Syftet är att begränsa utsläppsnivån från avgaserna på samma sätt som DPF (dieselpartikelfilter) fungerar på dieselmodeller Varför utrustar tillverkare sina fordon med partikelfilter? Anledningen till att partikelfilter används på moderna bilar av tillverkarna är att det i många länder, inklusive Sverige, är ett lagligt krav att hantera klimatförändringar och minska föroreningar. Beroende på vilket land du befinner dig i gäller olika regler, men kort sagt, det krävs en betydande och strategisk process för att minska utsläppen globalt. ” A dramatic increase of vehicle production and critical rise of environmental pollutions, global warming, climate, greenhouse and transportation growth make countries around the world unite to find effective solutions. Thus, they agree the situation requires very strict, urgent actions in law and regulations to reduce passenger vehicle pollutions” - Pshtiwan M. Sharif et al 2019 IOP Conf. Ser.: Mater. Sci. Eng. 469 0120701 Världsomfattande utsläppskrav och lagstadgade krav har därför intensifierats för att säkerställa att tillverkarna inte nöjer sig och inte jobbar vidare med ytterligare förbättring. “(WLTP) is the new protocol regulation and requirement process to measure exhaust emissions in the real world with the real driving emissions (RDE) Test. EU is the first to introduce the (WLTP) as a legally binding procedure to achieve uniform test protocol throughout the world. The (WLTP) is taking into consideration optional equipment of the vehicle for everything that increases the vehicles fuel consumption and its emissions, the type approval will become a lot more complex. In fact, every vehicle gets its own CO2 rating based on its equipment, body type, aerodynamic properties, and mass.”” - Pshtiwan M. Sharif et al 2019 IOP Conf. Ser.: Mater. Sci. Eng. 469 012070 Men, vad är GPF egentligen? dieselpartikelfilter (DPF) som finns i dieseldrivna fordon. Bensinpartikelfilter (GPF) används för att ta bort partiklar från avgasen från en motor med direkt bensininsprutning (GDI). GDI-fordon blir mer populära inom lagstiftningsområdet på grund av ansträngningarna att minska koldioxidutsläppen och att ligga i framkant av lagstiftningen på området, till exempel Euro 6.2. En GDI-motor avger emellertid fler skadliga partiklar än indirekt bensininsprutning. Kort sagt, GPF kontrollerar utsläpp av partiklar genom att fånga partiklar, vilket i slutändan gör bilarna renare för miljön. Jaså den. Den lär strypa effekten på motorn också. Citera
Streiff January 11, 2022 Report January 11, 2022 Har Ferrita axleback på min och är jättenöjd. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.