Jump to content

Recommended Posts

Jag köpte Ford Performance Racing och är supernöjd, finns ingen drone(resonansljud) på motorvägsfart, passerar besiktningen utan tjafs och mullrar väldigt gott när man trycker på.

 

15 timmar sedan, Kenneth L said:

Jag köpte Ford Performance Racing och är supernöjd, finns ingen drone(resonansljud) på motorvägsfart, passerar besiktningen utan tjafs och mullrar väldigt gott när man trycker på.

 

Är det cat back eller axle back du har? Har du något artikel nummer?

Jag kör axelback - jag har stora resonatorn kvar (dvs mittljuddämparen under bilen) - köpte en X-pipe också i USA från Ford Performance men ville inte montera den pga de svenska reglerna. 

Jag handlade av CJ Ponyparts i USA när jag bodde där. Denna var det: https://www.cjponyparts.com/ford-performance-by-borla-axle-back-exhaust-kit-2-1-2-sport-stainless-steel-with-4-chrome-tips-mustang-gt-2015-2017/p/M5230M8SC/

Vad är du ute efter i ljud? För oss var det viktigt att tex kunna köra 2-3 veckor runte europa med bilen utan att sitta o reta sig på ljudet i motorvägsfart. Detta är för mig precis på gränsen för det - och mera ljud skulle jag inte gilla om man inte bara vill bullra i stan!

Jag tycker att slutrören fyller upp perfekt i urtagen på diffusern bak. Fick böja o bocka lite på fästena för att få det perfekt linjerat men det blev riktigt vasst och ser supersnyggt ut!

11 timmar sedan, Kenneth L said:

Jag tycker att slutrören fyller upp perfekt i urtagen på diffusern bak. Fick böja o bocka lite på fästena för att få det perfekt linjerat men det blev riktigt vasst och ser supersnyggt ut!

Tack för upplysningen

  • Like 1
21 timmar sedan, Kenneth L said:

Jag kör axelback - jag har stora resonatorn kvar (dvs mittljuddämparen under bilen) - köpte en X-pipe också i USA från Ford Performance men ville inte montera den pga de svenska reglerna. 

Jag handlade av CJ Ponyparts i USA när jag bodde där. Denna var det: https://www.cjponyparts.com/ford-performance-by-borla-axle-back-exhaust-kit-2-1-2-sport-stainless-steel-with-4-chrome-tips-mustang-gt-2015-2017/p/M5230M8SC/

Vad är du ute efter i ljud? För oss var det viktigt att tex kunna köra 2-3 veckor runte europa med bilen utan att sitta o reta sig på ljudet i motorvägsfart. Detta är för mig precis på gränsen för det - och mera ljud skulle jag inte gilla om man inte bara vill bullra i stan!

Vilka svenska regler fick dig att avstå ifrån X-pipe? Resonansdämparen tog jag bort och ersatte även slutdämparna med Roush ljuddämpare på min fd Mustang-16. Bilen gick genom besiktningen utan anmärkning. 

Ljudet blir alldeles för högt i den setupen med X-pipe och mina dämpare. Hade en kompis i USA med ljust den set-up och jag vill varken åka ikring och bullra så mycket eller ha diskussioner med besiktningskillarna. Och jag vill kunna använda bilen på långresor utan att ha ont i huvudet för bullret. 

Om besiktningspersonalen väljer att inte gnälla har jag inga problem med det - men jag lovar att man uppfyller inte de europeeiska bullerkraven och man uppfyller inte de amerikanska i de stater där man faktiskt bryr sig. I Indiana där vi bodde brydde ingen sig så där hade det varit bara att åka.

2 timmar sedan, Kenneth L said:

Ljudet blir alldeles för högt i den setupen med X-pipe och mina dämpare. Hade en kompis i USA med ljust den set-up och jag vill varken åka ikring och bullra så mycket eller ha diskussioner med besiktningskillarna. Och jag vill kunna använda bilen på långresor utan att ha ont i huvudet för bullret. 

Om besiktningspersonalen väljer att inte gnälla har jag inga problem med det - men jag lovar att man uppfyller inte de europeeiska bullerkraven och man uppfyller inte de amerikanska i de stater där man faktiskt bryr sig. I Indiana där vi bodde brydde ingen sig så där hade det varit bara att åka.

Jag förstår. 
Jag har haft funderingar på att behålla original ljuddämpare på nuvarande bilen men ta bort resonans dämparen. Jag har ställbara spjäll i avgasrören från fabriken. Än så länge kör jag original. 

11 timmar sedan, Robban1 said:

Jag förstår. 
Jag har haft funderingar på att behålla original ljuddämpare på nuvarande bilen men ta bort resonans dämparen. Jag har ställbara spjäll i avgasrören från fabriken. Än så länge kör jag original. 

tunnis 😁, det var det första jag satte sågen i och smekte dit en Roush x-pipa 👍

9 timmar sedan, Corvette said:

tunnis 😁, det var det första jag satte sågen i och smekte dit en Roush x-pipa 👍

Nej nej, det ska vara en H-pipa i så fall. Låter bättre i min smak men min flickvän vill inte jag väcker grannarna på morgonen med ombyggd avgassystem. 🙂 

13 timmar sedan, Robban1 said:

Nej nej, det ska vara en H-pipa i så fall. Låter bättre i min smak men min flickvän vill inte jag väcker grannarna på morgonen med ombyggd avgassystem. 🙂 

Låter inte speciellt högt innan du öppnar spjället.

Frugan kör alltid med öppna.

Grannen har meddelat att när frugan startar Mussen på morgonen är det dags att gå upp, och när jag startar hojen är det dags att gå ut till bilen 😂

  • Haha 1
(redigerad)
On 2021-11-10 at 18:54, Robban1 said:

Nej nej, det ska vara en H-pipa i så fall. Låter bättre i min smak men min flickvän vill inte jag väcker grannarna på morgonen med ombyggd avgassystem. 🙂 

Med GPF filter så blir det inte så stor skillnad mellan x och h har haft båda

 

var när jag bytte till Borla Atak som det blev någon större skillnad 🙂

Ändrade %s av %s (%s)
On 2021-11-11 at 08:19, Corvette said:

Låter inte speciellt högt innan du öppnar spjället.

Frugan kör alltid med öppna.

Grannen har meddelat att när frugan startar Mussen på morgonen är det dags att gå upp, och när jag startar hojen är det dags att gå ut till bilen 😂

Så i tyst läge låter bilen som vanligt?

Hur mycket låter det i bilen efter demontering av resonanslådan jämnfört med innan? 

4 timmar sedan, RRS550 said:

Med GPF filter så blir det inte så stor skillnad mellan x och h har haft båda

 

var när jag bytte till Borla Atak som det blev någon större skillnad 🙂

Vad är GPF filter? 

3 timmar sedan, Robban1 said:

Vad är GPF filter? 

GPF (Gasoline Particulate Filter) - Vad är det och vad gör det?


GPF Benzin partikel filter - Guide

Sedan september 2018 har GPF använts av alla nya GDI / bensinbilar (direkt bensininsprutning).
Syftet är att begränsa utsläppsnivån från avgaserna på samma sätt som DPF (dieselpartikelfilter) fungerar på dieselmodeller

Varför utrustar tillverkare sina fordon med partikelfilter?
 

Anledningen till att partikelfilter används på moderna bilar av tillverkarna är att det i många länder, inklusive Sverige, är ett lagligt krav att hantera klimatförändringar och minska föroreningar. Beroende på vilket land du befinner dig i gäller olika regler, men kort sagt, det krävs en betydande och strategisk process för att minska utsläppen globalt.

” A dramatic increase of vehicle production and critical rise of environmental pollutions, global warming, climate, greenhouse and transportation growth make countries around the world unite to find effective solutions. Thus, they agree the situation requires very strict, urgent actions in law and regulations to reduce passenger vehicle pollutions”
- Pshtiwan M. Sharif et al 2019 IOP Conf. Ser.: Mater. Sci. Eng. 469 0120701
 

Världsomfattande utsläppskrav och lagstadgade krav har därför intensifierats för att säkerställa att tillverkarna inte nöjer sig och inte jobbar vidare med ytterligare förbättring.


“(WLTP) is the new protocol regulation and requirement process to measure exhaust emissions in the real world with the real driving emissions (RDE) Test. EU is the first to introduce the (WLTP) as a legally binding procedure to achieve uniform test protocol throughout the world. The (WLTP) is taking into consideration optional equipment of the vehicle for everything that increases the vehicles fuel consumption and its emissions, the type approval will become a lot more complex. In fact, every vehicle gets its own CO2 rating based on its equipment, body type, aerodynamic properties, and mass.””
- Pshtiwan M. Sharif et al 2019 IOP Conf. Ser.: Mater. Sci. Eng. 469 012070

Men, vad är GPF egentligen?

dieselpartikelfilter (DPF) som finns i dieseldrivna fordon.
Bensinpartikelfilter (GPF) används för att ta bort partiklar från avgasen från en motor med direkt bensininsprutning (GDI).

GDI-fordon blir mer populära inom lagstiftningsområdet på grund av ansträngningarna att minska koldioxidutsläppen och att ligga i framkant av lagstiftningen på området, till exempel Euro 6.2. En GDI-motor avger emellertid fler skadliga partiklar än indirekt bensininsprutning.

Kort sagt, GPF kontrollerar utsläpp av partiklar genom att fånga partiklar, vilket i slutändan gör bilarna renare för miljön.

GPF - Partikel filter krav

On 2021-11-12 at 21:40, Evald said:

GPF (Gasoline Particulate Filter) - Vad är det och vad gör det?


GPF Benzin partikel filter - Guide

Sedan september 2018 har GPF använts av alla nya GDI / bensinbilar (direkt bensininsprutning).
Syftet är att begränsa utsläppsnivån från avgaserna på samma sätt som DPF (dieselpartikelfilter) fungerar på dieselmodeller

Varför utrustar tillverkare sina fordon med partikelfilter?
 

Anledningen till att partikelfilter används på moderna bilar av tillverkarna är att det i många länder, inklusive Sverige, är ett lagligt krav att hantera klimatförändringar och minska föroreningar. Beroende på vilket land du befinner dig i gäller olika regler, men kort sagt, det krävs en betydande och strategisk process för att minska utsläppen globalt.

” A dramatic increase of vehicle production and critical rise of environmental pollutions, global warming, climate, greenhouse and transportation growth make countries around the world unite to find effective solutions. Thus, they agree the situation requires very strict, urgent actions in law and regulations to reduce passenger vehicle pollutions”
- Pshtiwan M. Sharif et al 2019 IOP Conf. Ser.: Mater. Sci. Eng. 469 0120701
 

Världsomfattande utsläppskrav och lagstadgade krav har därför intensifierats för att säkerställa att tillverkarna inte nöjer sig och inte jobbar vidare med ytterligare förbättring.


“(WLTP) is the new protocol regulation and requirement process to measure exhaust emissions in the real world with the real driving emissions (RDE) Test. EU is the first to introduce the (WLTP) as a legally binding procedure to achieve uniform test protocol throughout the world. The (WLTP) is taking into consideration optional equipment of the vehicle for everything that increases the vehicles fuel consumption and its emissions, the type approval will become a lot more complex. In fact, every vehicle gets its own CO2 rating based on its equipment, body type, aerodynamic properties, and mass.””
- Pshtiwan M. Sharif et al 2019 IOP Conf. Ser.: Mater. Sci. Eng. 469 012070

Men, vad är GPF egentligen?

dieselpartikelfilter (DPF) som finns i dieseldrivna fordon.
Bensinpartikelfilter (GPF) används för att ta bort partiklar från avgasen från en motor med direkt bensininsprutning (GDI).

GDI-fordon blir mer populära inom lagstiftningsområdet på grund av ansträngningarna att minska koldioxidutsläppen och att ligga i framkant av lagstiftningen på området, till exempel Euro 6.2. En GDI-motor avger emellertid fler skadliga partiklar än indirekt bensininsprutning.

Kort sagt, GPF kontrollerar utsläpp av partiklar genom att fånga partiklar, vilket i slutändan gör bilarna renare för miljön.

GPF - Partikel filter krav

Jaså den. Den lär strypa effekten på motorn också. 

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...