Jump to content

Ford Mustang 1965


LisaMustang

Recommended Posts

Hej!

Vi har fått i uppgift i skolan att skriva om vilka material Ford Mustang 1965 är gjord av, vilka funktioner materialen har och varför man använt just dessa material. Jag och mina klasskompisar undrar om ni har kunskap om vilka dessa material är?

Hälsningar, Teknikklassen på Ängelholms gymnasieskola

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
5 timmar sedan, LisaMustang said:

Hej!

Vi har fått i uppgift i skolan att skriva om vilka material Ford Mustang 1965 är gjord av, vilka funktioner materialen har och varför man använt just dessa material. Jag och mina klasskompisar undrar om ni har kunskap om vilka dessa material är?

Hälsningar, Teknikklassen på Ängelholms gymnasieskola

Oj en bred fråga om material

I huvudsak är det 

  • Karross är mestadel i pressad mjuk kallvalsad plåt idag kallas EN10130 eller S240
  • Drivlinan motor,växellåda,bakaxel  är mestadels av gjuten metal så som gjutjärn och aluminium....Även pressad plåt
  • Inredning är väldigt många olika material från Vinyl, skumplast, glasfiber, plåt, aluminium

Är det nått specifikt ni undrar så fråga på!

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Handskfacket är gjort av pressad tjock papp .

Elkablar , galvade metalltrådar (ej koppar)

Pressgjuten zink till sido ventrutan + bakre sidoruta (beroende på modell)

Pressgjuten zink till div detaljer i inredningen .

Plast finns lite här o var , men mycket mindre kvantitet än moderna bilar .

Tjock papp / masonite till dörrsidor / ev. hatthylla .

Gummi till tätningslister vid dörrar - baklucka , runt alla rutor + fler ställen på bilen , fram / bakvagn .

Krom 😃

Tenn på vissa ställen på karossen .

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
5 timmar sedan, FordMustangKillen said:

Hej Per.

Skulle du mer specifikt kunna beskriva var materialen (vinyl, skumplast, glasfiber, plåt och aluminium) finns?

Skulle även va kul och veta ifall du visste något unikt material på Ford Mustang 1965 som är lite "otippat"!

Mvh Teknikklassen.

Vinyl:  Alla sätes klädslar, instrumentbrädans täckning, dörrsidor, innertak, delar av matta, 

Glasfiber: delar av dörrsidor, innepaneler i inredning som är kosmetiskt, värmepaketet för ventilationen .... Shelby Mustangen hade glasfiberhuv

Aluminium: Växelåda, kolvar i motorn, förgasare, bränslepump, bröstkåpa.  Shelby Shelby Mustangen aluminium insug

Aluminium,zink legering användes för att gjuta svåra komponenter så som främre lyktförlängare och den bakre skärmförlängaren.

Plåt: hela karossen 

Skumplast: stol stoppning, instrumentbrädans stoppning

Otippat material är svårare komma på!

Mustangen är i grunden en mycket enkel bil och skulle vara billig att tillverka så det fanns inte utrymme för något speciellt material eller nytänkanden...Speciellt inte 1965 som var rätt sparsam....Det kom mer sådant för varje efterföljande år
Det enda jag själv kan komma på är att Ford var tidiga på att galvanisera tröskeln men är osäker på om det gjordes redan 1965.
Någon annan "original" nörd vet säkert mer om detta.
Finns säkert en massa andra otippade saker då Ford var duktiga på special options för just Mustang.
Man kunde plocka på en massa udda utrustning till dessa bilar

 

Link to comment
Share on other sites

Orginal hadde dom asbest i bromsarna. Bromsrøren var orginalt belagd med en bly belegging.  Isoleringen mot torped vet jag ej vad den var gjord av! Några av ljusomkoplarna hadde kvicksilver i seg. Lampor hadde vel lite volfram og koppar. Lite messing finns vel også.

Link to comment
Share on other sites

46 minuter sedan, JohnRB said:

Orginal hadde dom asbest i bromsarna. Bromsrøren var orginalt belagd med en bly belegging.  Isoleringen mot torped vet jag ej vad den var gjord av! Några av ljusomkoplarna hadde kvicksilver i seg. Lampor hadde vel lite volfram og koppar. Lite messing finns vel også.

Hade inte Ford bly även i lackeringen?    Har hört det kan vara riktigt giftigt att slipa på gamla lackeringar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...