Jump to content

Slangstorlek för hydraulisk styr & bromsservo?


Lusth

Recommended Posts

Skulle inte använda AN kopplingar alls på hydraulik
Bättre jobba med vanliga kopplingar och slang typ Hydroscand.

Olja blir väldigt varm så det ställer höga krav.

jag har dubbla matningar för både broms och servo och kör vanliga 10mm

Räkna in en oljekällor dessutom! Det kör jag med

Link to comment
Share on other sites

Ok men på tex speeding.nu anger dom för metallomspunnen AN8-slang ett arbetstryck på upp till 59 bar och en arbetstemperatur på upp till 150 grader.

Rätt utfört ska det väl inte vara några problem?

Hur menar du dubbla matningar?

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Borgeson-pumpen kan tydligen tåla 1450 psi  (ca 100 bar) så då går ju AN bort!

(Operating pressure 1100 -1250 psi)

Tack Per för din input.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Jag har sprängt stålomspunnen AN slang till mitt Borgeson så låt bli den...

Gör som Per skriver och handla på t.ex Hydroscand, billigare än bling-bling slang också.

Montera gärna en kylare på returen från Borgesonservot, det blir grymt varmt om man kör lite aktivt.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, Lusth said:

Ok men på tex speeding.nu anger dom för metallomspunnen AN8-slang ett arbetstryck på upp till 59 bar och en arbetstemperatur på upp till 150 grader.

Rätt utfört ska det väl inte vara några problem?

Hur menar du dubbla matningar?

AN har jag mest erfarenhet inom bränsle och AN är ju väldigt sprött och klent då det oftast är vekt aluminium…Bränslesystem har man ju varken tryck eller hydrauliska effekter så där är det aldrig nått problem.
AN  är ju mer tänkt för racing där det ska gå smidigt och snabbt att bygga om.
Brukskörning är betydligt mer påfrestande än racing där det totalt sett blir mycket mindre driftstimmar på delarna.
Skulle lätt välja AN 8 eller ännu grövre enbart för att kopplingarna är då robustare.
Pressade stålkopplingar är alltid bättre än svagt gängade aluminium som är bräckligt.
Skillnaden är minst det dubbla rent materialmässigt

Du skrev pumpen ska tillgodose 2 enheter?
Menar du inte då servo + bromsservo?    Så har jag i min

Link to comment
Share on other sites

Som sagt jag låter bli AN till servogrejerna. Tack för er info.

Jo jag menade en pump till både styrservo och bromsservo. Troligen köper jag en ny pump när jag ändå håller på (som allt annat 😁)

 

Såg att det finns en Borgeson-pump som har ett högre tryck lämpat för hydroboost. https://www.borgeson.com/Pumps-Brackets-Hoses-and-Adapters/Self-Contained-Power-Steering-Pumps-and-Brackets/P-S-Pump-for-Hydro-Boost-Brake-Applications.html

Tyvärr blir trycket då lite för högt på styrservon så man behöver installera en reducerventil. Jag räknar dock med att den "vanliga" pumpen räcker för mina ändamål.

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Lusth said:

Som sagt jag låter bli AN till servogrejerna. Tack för er info.

Jo jag menade en pump till både styrservo och bromsservo. Troligen köper jag en ny pump när jag ändå håller på (som allt annat 😁)

 

Såg att det finns en Borgeson-pump som har ett högre tryck lämpat för hydroboost. https://www.borgeson.com/Pumps-Brackets-Hoses-and-Adapters/Self-Contained-Power-Steering-Pumps-and-Brackets/P-S-Pump-for-Hydro-Boost-Brake-Applications.html

Tyvärr blir trycket då lite för högt på styrservon så man behöver installera en reducerventil. Jag räknar dock med att den "vanliga" pumpen räcker för mina ändamål.

Ja men då är det som jag trodde.  Jag kör också hydroboost + servo och använder en vanlig Borgesson servopump
Reducerventil ska man också passa sig lite i hydraulic..Sånt strular bara

Returslangarna kan du bara köra oarmerad slang och slangklämmor

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...