Börje cmc 843 March 18, 2005 Report March 18, 2005 En motor (302) som på grund av chassi-renovering inte har startats på 4 år, vad har ni för tips och ideér på åtgärder som behöver vidtas för att uppstarten skall vara så skonsam som möjligt för motorn. Skruva ur tändstiften och ”dutta” in lite extra motorolja i cylinderloppen? Motorn har inte dragits runt överhuvudtaget under dessa 4 år. Tacksam för svar i detta suveräna forum.Hälsningar Börje cmc 843 Citera
LupusRex March 18, 2005 Report March 18, 2005 Nu kanske jag är lite extra försiktig, men jag skulle nog ha plockat topparna och kollat cylindrarna, så dom är fräscha. Byte av motorolja kanske är en idé också... Och speciellt smörja upp ala rörliga delar. Citera
Jorma T. Pagander cmc 234 March 18, 2005 Report March 18, 2005 I senaste Mustang monthly finns en artikel sombehandlar detta som du söker. How to get your Mustang ready for spring. Köp den och läs denså fixar du det.Bara ett tips. Mvh Jorma Cmc 234Trevlig Helg Citera
NightMaaN March 19, 2005 Report March 19, 2005 annars är det enkla settet att bata byta olja i motorn, sedan känna efter om den rubbar sig lite granna.... och sen bara vrida nyckeln...tipps kan vara att byta tändkablar och stift samt kolla upp fördelaren/rotor/brytare osv oxå... Citera
87gt50 March 19, 2005 Report March 19, 2005 Plocka ur stiften, ta av ventilkåporna, och smörj ordentligt. Byt olja, filter, och försök sedan dra runt den för hand ett par varv. Kan du inte göra detta så är det nog inte läge att köra nån startmotor på den och hoppas att den "sliter till sig". Sitter kolvringarna fast så lär det bli en renovering ifall du bara hivar igång och knäcker en ring eller 2...mvhjocke Citera
cmc 49 March 19, 2005 Report March 19, 2005 Mina tips är:-1. Skruva av tändstiften och dra runt motorn för hand om det går fortsätt till punkt 2.2. nyladdat batteri eller batteriladdare med starthjälp , oljekanna ett par tryck i varje cylinder, kör runt motorn med startmotorn tills du ser att det blir oljetryck eller att oljetrycks mätaren rör sig.3. Rengör stiften med en stålborste. skruva i de o koppla kablar,kolla även fördelarlock o skrapa bort ärg på tapparna, rotor o fila lite på brytarna, ge motorn en sup bensin i förgasaren eller start gas och prova o starta den,OBS: ha en stor trasa i beredskap om det blir en förgasarbrand.när den väl går så gör en service på motorn byta olja, filter, fördelarlock, rotor, kondensator, stift, kablar, luftfilter. tycker att det är onödigt göra det innan om den nu ej går som den ska.......kan även rekomendera att göra detta utomhus för det kan ryka som fan.Lycka till:- Citera
87gt50 March 19, 2005 Report March 19, 2005 En sak till som jag inte tänkte på direkt (kör fuel injected själv) men har sett hända ett par gånger: Kolla igenom förgasaren som som CMC-49 skrev. Förgasarbränder kommer ofta när de inte varit använda på ett tag och packningarna har torkat.mvhjocke Citera
Börje cmc 843 March 20, 2005 Author Report March 20, 2005 Stort tack till er alla för kloka tips och ideér. Nu har jag lite mer "på fötterna" hur jag skall hantera mina funderingar.Hälsn Börje cmc 843 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.