March 18, 200520 yr comment_15301 Hej jag undrar om man nu kan se att en bakaxel är diffad? Eller är det plattan som gäller?
March 18, 200520 yr comment_15305 hissa upp bilen bak så båda hjulen inte står på backen och snurra på ena hjulet, då ska det andra snurra åt samma håll.Snurrar det motsatt håll så är det odiffat.Lycka till
March 19, 200520 yr comment_15310 orkar man inte lyfta upp och kolla så är plattan vid stark sväng ett hett tips.. edit: var med på att det kan gå ganska brett om det är diffat.. så testa där det är öppet... inte korsningen vid gatuköket..
March 19, 200520 yr comment_15317 orkar man inte lyfta upp och kolla så är plattan vid stark sväng ett hett tips.. edit: var med på att det kan gå ganska brett om det är diffat.. så testa där det är öppet... inte korsningen vid gatuköket.. Låter ur dumt, för gör man på detta viset räcker det att det är lite pulver i motorn för att det ska gå brett (även odiffat, talar av egen erfarenhet)Nej, enda vättiga lösningen är att lyfta och rulla enna hjulet presis som Mr.GT-68 skriver...
March 19, 200520 yr comment_15319 kanske kan du leta upp en något otrafikerad landsväg, bromsa nere och ge lite gas.. två sträck = diff, ett sträck = odiff.Så gjorde jag, första ggn jag körde bakhjulsdrift så jag kunde inte låta bli.. :wink:
March 19, 200520 yr comment_15320 kanske kan du leta upp en något otrafikerad landsväg, bromsa nere och ge lite gas.. två sträck = diff, ett sträck = odiff.Så gjorde jag, första ggn jag körde bakhjulsdrift så jag kunde inte låta bli.. :wink:Nej, man står helt stilla och ser om det ryker från båda däcken...
March 19, 200520 yr comment_15322 Det kan bli ett streck även om bakaxeln är diffad, framför allt ifall det är en sliten lamelldiff...
March 19, 200520 yr comment_15328 kanske kan du leta upp en något otrafikerad landsväg, bromsa nere och ge lite gas.. två sträck = diff, ett sträck = odiff.Så gjorde jag, första ggn jag körde bakhjulsdrift så jag kunde inte låta bli.. :wink:Och du kan få 2 streck odiffat om du har sliten bakaxel..
March 20, 200520 yr comment_15338 kanske kan du leta upp en något otrafikerad landsväg, bromsa nere och ge lite gas.. två sträck = diff, ett sträck = odiff.Så gjorde jag, första ggn jag körde bakhjulsdrift så jag kunde inte låta bli.. :wink:Och du kan få 2 streck odiffat om du har sliten bakaxel..båda och.... när första däcket som spinner blir lagom varmt är risken överhängande att det greppar lite och hjälper loss det andra...
March 20, 200520 yr comment_15339 Hissa upp bilen så får du svar på engång.Sen kan du ut å trycka plattan i mattan å åka brett. Åk inte för brett man vet alldrig vad eller vem som kan stå ivägen. Lycka till :wink:
March 20, 200520 yr comment_15344 Man måste bromsa ena hjulet lite då man har axeln upplyft. Om man inte gör det, kan båda hjulen ändå rotera åt samma håll. (Med tjock olja, eller pga olika friktion)Plattan i mattan rakt fram ger heller inget säkert svar:Utan diffbroms absolut rakt fram, med lika grepp på båda hjulen, om allt är som det skall, bör det bli 2 exakt likadana svarta streck.Om man har diffbroms, bör detta experiment ge två svarta streck, varav det ena blir ljusare mot slutet, för att sedan försvinna tidigare än det andra.
March 21, 200520 yr comment_15367 kanske kan du leta upp en något otrafikerad landsväg, bromsa nere och ge lite gas.. två sträck = diff, ett sträck = odiff.Så gjorde jag, första ggn jag körde bakhjulsdrift så jag kunde inte låta bli.. :wink:Låter som ett moment värt att testa flera gånger i sommar. Helst som polaren jobbar på däckverkstad...
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.