Jump to content

Recommended Posts

hissa upp bilen bak så båda hjulen inte står på backen och snurra på ena hjulet, då ska det andra snurra åt samma håll.

Snurrar det motsatt håll så är det odiffat.

Lycka till

orkar man inte lyfta upp och kolla så är plattan vid stark sväng ett hett tips.. ;)

edit:

var med på att det kan gå ganska brett om det är diffat.. ;) så testa där det är öppet... inte korsningen vid gatuköket.. ;)

orkar man inte lyfta upp och kolla så är plattan vid stark sväng ett hett tips.. ;)

edit:

var med på att det kan gå ganska brett om det är diffat.. ;) så testa där det är öppet... inte korsningen vid gatuköket.. ;)

Låter ur dumt, för gör man på detta viset räcker det att det är lite pulver i motorn för att det ska gå brett (även odiffat, talar av egen erfarenhet)

Nej, enda vättiga lösningen är att lyfta och rulla enna hjulet presis som Mr.GT-68 skriver...

kanske kan du leta upp en något otrafikerad landsväg, bromsa nere och ge lite gas.. :roll: två sträck = diff, ett sträck = odiff.

Så gjorde jag, första ggn jag körde bakhjulsdrift så jag kunde inte låta bli.. :wink:

Nej, man står helt stilla och ser om det ryker från båda däcken...

;)

kanske kan du leta upp en något otrafikerad landsväg, bromsa nere och ge lite gas.. :roll: två sträck = diff, ett sträck = odiff.

Så gjorde jag, första ggn jag körde bakhjulsdrift så jag kunde inte låta bli.. :wink:

Och du kan få 2 streck odiffat om du har sliten bakaxel..

kanske kan du leta upp en något otrafikerad landsväg, bromsa nere och ge lite gas.. :roll: två sträck = diff, ett sträck = odiff.

Så gjorde jag, första ggn jag körde bakhjulsdrift så jag kunde inte låta bli.. :wink:

Och du kan få 2 streck odiffat om du har sliten bakaxel..

båda och.... när första däcket som spinner blir lagom varmt är risken överhängande att det greppar lite och hjälper loss det andra... ;)

Hissa upp bilen så får du svar på engång.

Sen kan du ut å trycka plattan i mattan å åka brett. 8)

Åk inte för brett man vet alldrig vad eller vem som kan stå ivägen.

:shock::?:oops::roll:

Lycka till :wink:

Man måste bromsa ena hjulet lite då man har axeln upplyft. Om man inte gör det, kan båda hjulen ändå rotera åt samma håll. (Med tjock olja, eller pga olika friktion)

Plattan i mattan rakt fram ger heller inget säkert svar:

Utan diffbroms absolut rakt fram, med lika grepp på båda hjulen, om allt är som det skall, bör det bli 2 exakt likadana svarta streck.

Om man har diffbroms, bör detta experiment ge två svarta streck, varav det ena blir ljusare mot slutet, för att sedan försvinna tidigare än det andra.

kanske kan du leta upp en något otrafikerad landsväg, bromsa nere och ge lite gas.. :roll: två sträck = diff, ett sträck = odiff.

Så gjorde jag, första ggn jag körde bakhjulsdrift så jag kunde inte låta bli.. :wink:

Låter som ett moment värt att testa flera gånger i sommar.

Helst som polaren jobbar på däckverkstad... 8)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...